Gå til innhold

Nei Til Pelsdyrfarmene i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal vi forby ku- og sauehold også? Eller er ikke de dyrene nusselige nok?

Hvis du har sett noen av bildene fra vil du se at de dyrene som er der ikke er nusselige i det hele tatt, de er skadde og de lider!

Nusselig eller ikke ingen, absolutt ingen dyr fortjener å leve sånn!

Skal vi forby ku- og sauehold også? Eller er ikke de dyrene nusselige nok?

Hvis du har sett noen av bildene fra vil du se at de dyrene som er der ikke er nusselige i det hele tatt, de er skadde og de lider!

Nusselig eller ikke-ingen-absolutt ingen dyr fortjener å leve sånn!

Lenke til kommentar

Siste "skandaleartikkel" om norske pelsdyr jeg leste viste seg å ha mindre og færre skader på pelsdyr enn på andre norske husdyr som ku, sau, geit, kyllinger osv. Jeg er også enig i at dyr bør behandles med respekt og ikke lide unødvendig, men jeg har ikke intrykk av at pelsdyrnæringen er noe dårligere enn andre der.

Et annet poeng er at pelsdyr i Norge har det vel vesentlig bedre enn i mange andre land lenger sør der det ikke spiller noen rolle om dyr som likevel skal slaktes/flås brekker bena når de kastes av lastebilen. I tillegg er det en del steder man sparer penger og tid på unødvendig avliving siden pelsdyr som allerede er flådd dør naturlig av seg selv.

For å være ærlig så ville jeg heller støttet et forbud mot import av pels enn et forbud mot pelsoppdrett i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dyr er ingenting annet enn penger på bok. De krever null arbeidsforhold bortsett fra mat og drikke, og har ingen foreninger eller tilsyn å klage til. De som er satt til å opprettholde dyrevelferden, er plaget av lobbyisme, og har lagt lista latterlig lavt overfor dyremishandlerne. Det er ingenting som tilsier at forholdene vil bli nevneverdig bedre for dyrene med det første heller.

Den beste måten å destruere dyremishandlerne på (etter vold) er å nekte å kjøpe produktene deres. Jeg på min side forstår ikke hvorfor pengehorene gidder å gå i pels i utgangspunktet, de ser ut som Star Wars-figurer, hele gjengen. Det hadde dog vært interessant å se hvordan det hadde blitt mottatt om for eksempel PETA gjorde det samme med dyremishandlerne som de gjør med dyrene: Satt dem i en bås, fôret dem med MUK-mat og etter en stund bundet dem fast i rullebåndet og presset dem inn i kverna før de ble filéter for folk flest.

Endret av Cane Limes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke noen god grunn til å stoppe dette, du har ikke kommet med noe konkret fakta ift denne "dyremishandlingen".

Pelshandel er ok i bunn og grunn for meg, jeg kan kikke gå i stoffet, der for varmt og klør, men hvorfor skal jeg nekte andre?

Det eneste som er litt synd er når ikke alt fra dyret blir tatt i god bruk, tar man kjøttet forventer jeg at de tar bruk av kjøttet etc og :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_transport_og_slakt/hoye_dodstall_under_norske_dyretransporter

Dette omhandler ikke pels, men dyremishandling i seg selv. Hva vil du egentlig ha om pelsopdrett? At de bor i et lite bur hele livet? Sier ikke det seg selv at det er dyremishandling, eller må du bures inn selv for å skjønne hva det går ut på?

Jeg er heller ikke mot det å spise kjøtt, men det er forskjell på å skyte elg i skogen og det å masseprodusere dyr for profitt. Det ene er en vanlig overlevelsesmetode, det andre er ikke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dyrevern....dyretransporter

Dette omhandler ikke pels, men dyremishandling i seg selv. Hva vil du egentlig ha om pelsopdrett? At de bor i et lite bur hele livet? Sier ikke det seg selv at det er dyremishandling, eller må du bures inn selv for å skjønne hva det går ut på?

Jeg er heller ikke mot det å spise kjøtt, men det er forskjell på å skyte elg i skogen og det å masseprodusere dyr for profitt. Det ene er en vanlig overlevelsesmetode, det andre er ikke det.

Det vil desverre ikke fungere å bare bure meg inne, da min hjerne er mennesklig, du må først erstatte hjernen for at jeg skal forstå...

Hva bestemmer at noe er en "vanlig" overlevelsesmetode?

Husdyr var ikke der i starten, det stemmer men det var heller ikke jakt for oss mennesker.

Mener du det unaturlig å holde dyr fanget? eller mener du lagring av kjøtt i levende tilstand er unaturlig? edderkoppen vil kanskje ha et par ord med deg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er et dyr, og har dine drifter i likhet med andre dyr. Det er ikke naturlig for deg å leve i et bur, fordi det strider mot alt ved deg. Det samme gjelder mink. Men for all del, du kan gjerne komme opp med kilder som beviser at minken er skapt for å leve på 1m2 hele sitt voksne liv.

Hva var der før jakt for mennesker? Sultet vi oss i hjel?

Ja, jeg mener det er unaturlig å holde dyr fanget for profitt. Det er en konsekvens av et fucka system. Edderkoppen lagrer dyr i spindelvevet sitt fordi den ikke har en spade eller en bod å grave dyrene ned i. Og jo, dyrene dør ganske fort i dette vevet.

Lenke til kommentar

Du er et dyr, og har dine drifter i likhet med andre dyr. Det er ikke naturlig for deg å leve i et bur, fordi det strider mot alt ved deg. Det samme gjelder mink. Men for all del, du kan gjerne komme opp med kilder som beviser at minken er skapt for å leve på 1m2 hele sitt voksne liv.

Hva var der før jakt for mennesker? Sultet vi oss i hjel?

Ja, jeg mener det er unaturlig å holde dyr fanget for profitt. Det er en konsekvens av et fucka system. Edderkoppen lagrer dyr i spindelvevet sitt fordi den ikke har en spade eller en bod å grave dyrene ned i. Og jo, dyrene dør ganske fort i dette vevet.

De samme argumentene du bruker for at det er unaturlig for mink i fangenskap kan brukes for at det unaturlig for mink å dø :\

Hva mener du meg ganske fort?

Jeg mener det er naturlig for oss mennesker å holde dyr fanget, som husdyr.

Du kan gjør argumentet at mink ikke er et husdyr, jeg sier mink er ikke et husdyr ENNÅ, det var en tid hvor ikke gris heller var husdyr :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt naturlig for mink å dø (dersom de fødes), i likhet med alt organisk. Hvor får du det fra at dette kan sammenlignes med fangenskap?

Det er naturlig for mennesket å oppføre oss som rasshøl i en sivilisasjon. Så sånn sett er jeg enig med deg, men så har jeg heller aldri sagt at jeg synes sivilisasjonen er noe man bør strebe etter, snarere tvert imot. Vi blir, som sagt, bare rasshøl av den.

Lenke til kommentar

Det er helt naturlig for mink å dø (dersom de fødes), i likhet med alt organisk. Hvor får du det fra at dette kan sammenlignes med fangenskap?

Det er naturlig for mennesket å oppføre oss som rasshøl i en sivilisasjon. Så sånn sett er jeg enig med deg, men så har jeg heller aldri sagt at jeg synes sivilisasjonen er noe man bør strebe etter, snarere tvert imot. Vi blir, som sagt, bare rasshøl av den.

De argumentente (jeg OPPFATTET) fra din side imot mink i fangenskap var: de virker ikke som de har lyst/har det greit rundt dette.

Jeg føler bare ikke dette er nok til å skrike unaturlig, det var heller poenget mitt.

at mennesklig sivilisasjon er rasshøl, så ja du om det.

Jeg tror alt for mange mennesker tror ting er bedre bare fordi det er naturlig, en feiloppfatning grunnet at man ikke har prøvd det ut.

Dyr har det kanskje greiere i naturlige omgivelser, dette kan heller være en inteligens sak.

Om da en evt løsning er å senke mennesklig inteligens, så skal jeg ikke krangle meg til at dette er en dum sak, det er velkjent at mindre inteligente mennesker er mer lykkelige. (statistisk sett)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er mot pelsdyrhold som mink av følgende grunner:

1. De er en innført art fra USA og Canada

2. Rømt farmMink ødelegger fuglelivet der rømt Mink har etablert seg.

3. Forhold under pelsdyrhold.

Når det gjelder punkt 1. bør all Mink utryddes i Norge.

Alle farmMinker avlivet umiddelbart, og satt i gang en omfattende kampanje for å skyte ned / fange og avlive all rømt Mink.

Europeisk villMink finnes ikke i Norge.

Dermed er saken enkel i så måte.

Skuddpremie burde vært 500,- kr pr. mink uansett kjønn og alder.

Da ville punkt 2. ha forbedret seg etterhvert.

Med mindre Mink i naturen ville sjø og vadefugler ( også andre fugler da Mink er observert på høyfjellet ) ha kunnet på ny etablere levedyktige bestander.

I noen områder ( ganske mange ), er hele kolonier utryddet av minken.

Med dette i bakhånd dvs. punkt 1. og punkt 2. ville ikke punkt 3. blitt noe tema angående mink.

Men vi har igjen Rev - forskjellige varianter av Blå og Sølvrev.

Her kunne vi ha forbudt oppdrett av disse og heller økt skuddpremie på Rødrev som lever ett "fritt" liv.

Dette ville også ha gitt skogsfugl, hare, rådyr/rådyrkalver ett bedre utgangspunkt.

Forøvrig synes jeg hold av helseløse og syke dyr er noe svineri.

Også forhold forøvrig som gir stereotype oppførsel blandt dyra.

Situasjonen i landbruket forøvrig behøver ikke være mye bedre, er stor forskjell fra gård til gård.

Noen steder er det riktig ille, mens på andre gårder er det ganske bra.

Avhenger av hvilke dyr/fugler man holder også.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Måten minken har kommet til Europa på er forkastelig, men hva er det egentlig som tilsier at de ikke skal klare seg på europeisk jord da? Problemet med den frie minken i Europa er jo at de har blitt sluppet ut, tusenvis om gangen.

La dem i hvert fall ikke leve i et bur hele sitt liv. Det er grov mishandling, og man skal være ganske tette om man ikke ser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...