Gå til innhold

BK: Rookie challenge

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg er en rykende fersk hobby fotograf som veldig nylig anskaffet meg mitt første speilreflekskamera og jeg må si at jeg liker dette mer og mer :)

Kameraet er et Canon 1100D med en 18-55 mm linse, meget basic altså.

Bildene som jeg legger ved her er en del av en utfordring som sjefen min og jeg har startet basert på en blogg jeg fant for litt siden.

Utfordringen går ut på at vi trekker tilfeldige ord som er temaer for bildene vi tar og vi har en uke på hver utfordring.

Den består av tre ord og denne uken er det: "I farta" , "Sykkel" og "Nærme" som er temaene.

Jeg er som sakt veldig fersk og kan knapt nok det aller mest nødvendige for å ta bilder,men jeg er en ivrig elev og lærer fort så jeg håper på å kunne produsere gode resultater i løpet av årene som kommer :)

Kritikken jeg ønsker er om både komposisjon,farge og det tekniske om bildene slik at jeg kan ta det med meg videre i læringen.

Bildet til venstre er tatt med:

F/9

ISO-100

1/50 sec

Bildet til høyre er tatt med:

F/5.6

ISO-160

1/160 sec

PS: "Sykkel" mangler fordi jeg ikke har tatt det enda ;)

post-177636-0-68067700-1339602717_thumb.jpg

post-177636-0-29311600-1339602719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er så absolutt inne på noe her og spesielt fotballbildet var teknisk veldig bra til å være helt uerfaren. Slike typer bilder er noe av det vanskeligste man kan ta, og her synes jeg du har gjort en god jobb :)

Det andre bildet ditt blir litt mer "sært" men det bør ikke være noe dårlig for det. Selv så synes jeg stikkordet "nært" passer her. Hvitbalansen burde kanskje vært justert litt, men helt greit dette.

Stå på! Du er på riktig vei tror jeg :)

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingen din BjerkneZ :)

Jeg må inrømme at fotballbildet inneholder en solid dose med flaks også,men jeg er ganske fornøyd med utfallet.

Håper flere kan komme med litt konstrukitv kritikk slik at jeg kan polere vekk feil og mangler og øke fokus på hva som var bra :)

Lenke til kommentar

Fotball-bildet var nesten veldig bra, hadde du hatt en annen bakgrunn hadde det vært veldig bra, nå blir det litt rotete bakgrunn.

Panorering kalles den teknikken du har brukt, bevist eller ikke. Den oppstår når man bruker relativt lang lukkertid (i ditt tilfelle på 1/50) på bevegelige motiver og deretter "følger" objektet.

Blomsterbildet blir bare rotete for meg, en blomst der i bakgrunnen og en sykkel??? i forgrunnen som tar all oppmerksomhet. Liker heller ikke helt hvitbalansen (fargene) i bildet.

Lenke til kommentar

Heisan awesnes

Takker for tilbakemeldingen din og jeg må si meg tildels ening med kommentaren din om fotballbildet.

Bakgrunnen kunne med fordel vært bedre,men gitt omstendighetene så var det ikke mange alternativene.

Blomsterbildet er nok litt i særeste laget og det ble til ved en tilfeldighet da jeg egentlig var på jakt etter ett sykkelbilde :p

Setter pris på meningsyttringer og konstruktiv kritikk, dette tar jeg med meg videre :)

Endret av Sinn_Ah_Taggh
Lenke til kommentar

Slutter medg til de andre her. Fotball blidet er veldig bra, blomsterbildet litt rotet, men i og med den utfordringen du har valgt deg, så var det et kreativt valg. Alt for mange av oss tar bilder, for få fotograferer med mål og mening bak. (Jeg er ikke noe bedre enn andre her..(: )

Det er lærerikt å bruke utfordringer på denne måten, og det er mange muligheter. Noen velger seg en brennvidde, andre velger type motiv.

Prøv for eksempel å gå en dag med utfordringen:

Alle bilder skal inneholde en gitt farge, f.eks gul osv.

Alle bilder skal inneholde en bue, sirkel,linje osv

Velkommen til en morsom, nyttig, frustrerende og givende hobby!

/Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...