Dux ducis Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Hvis dere var misfornøyd med resultatet på ordinær eksamen og ville ta en utsatt eksamen (også kalt å "konte"), når fikk dere tilbud om å ta disse? Hos noen foregår de utsatte eksamenene i august og januar, mens hos andre foregår de i slutten av neste semester i tillegg til de ordinære eksamenene (altså i før sommer- og juleferien). Skriv gjerne hvilken skole du har erfaring fra. Redigert: fra norske skoler, og jeg er mest interessert i tidspunktet for de utsatte eksamenene. Jeg er interessert i hvordan skoler kan jukse litt med karaktersnittet sitt gjennom å tilby bedre ordninger for ekstraordinær eksamen. Endret 14. juni 2012 av Dux ducis Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Kommer litt an på hvilket fag du tar, noen kan du bare ta om igjen ved ordinær eksamen. På HiB kan du bare melde deg selv opp via studweb. F.eks jeg tar å konter Matte 1 til august, men jeg får ikke ta Linære systemer før til jul igjen. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Det vanlige er at ny eksamen blir satt opp ved neste ordinære eksamensperiode. Så dersom det er snakk om eit fag som ein kun underviser i på vårsemesteret så får du nytt tilbud om eksamen til neste år når årskullet under deg skal ha samme eksamen. Eksamen på slutten av sommerfeiren blir vanligvis satt opp dersom det er sisteårs studenter som skal ta oppigjen ein eksamen slik at dei ikkje blir holdt tilbake eit heilt år på grunn av ein eksamen. Vanligvis er dette i August, men dersom nokon skal avslutte studieoppholdet sitt ved nyttår så kan Januar også være aktuellt. Dette har med kostnader å gjere. Det er mykje dyrare å lage ein spesialeksamen for deg no og endå ein eksamen til neste årskull enn det er å sammle opp alle som skal ha ny eksamen og la dei ta samme eksamensoppgvene som årskullet under deg skal ta. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Grunnen til at jeg spør er at skoler som f.eks NTNU i realiteten jukser med karakterene til studentene. Før jeg hørte om "strategisk konting" så trodde jeg at alle utsatte eksamener gikk samtidig med ordinære, men neida, på NTNU så har man anledning til å ta opp fag før semesteret er i gang i august. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Det sånn på HiST også, latterlig løsning... Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hvorfor er dette systemet latterlig? er jo genialt at man kan ta opp fag igjen på høsten om man stryker eller vil forbedre sin karakter Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hvorfor er dette systemet latterlig? er jo genialt at man kan ta opp fag igjen på høsten om man stryker eller vil forbedre sin karakter Konten er somregel veldig mye enklere enn ordinær eksamen da skolen får betalt for hver elev som står. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 30. juni 2012 Del Skrevet 30. juni 2012 Hvorfor er dette systemet latterlig? er jo genialt at man kan ta opp fag igjen på høsten om man stryker eller vil forbedre sin karakter Konten er somregel veldig mye enklere enn ordinær eksamen da skolen får betalt for hver elev som står. Nja, det tror jeg heller varierer litt. I mange tilfeller så er ordinær eksamen alt for vanskelig, så da settes vanskelighetsgraden ned. Men i de fleste tilfeller er de tilnærmet like. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Konten er somregel veldig mye enklere enn ordinær eksamen da skolen får betalt for hver elev som står. Jeg tviler på at dette er noe faglærer tenker så veldig mye på. I enkelte ekstreme tilfeller har det vært at faglærer har fått beskjed om at eksamen/sensuren er altfor streng - for eksempel i Algoritmer og datastrukturer for noen år siden - men mange emner ved NTNU har veldig høy strykprosent, og på disse er ofte strykprosenten vesentlig høyere på konten. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 6. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Hvorfor er dette systemet latterlig? er jo genialt at man kan ta opp fag igjen på høsten om man stryker eller vil forbedre sin karakter Fordi NTNU på denne måten "manipulerer" studentens karakterer.. Skolen OG studentene får dermed delvis ufortjent gode resultater. Bekjente på NTNU driver med "strategisk konting", dvs. å ignorere et ordinært fag for å få mer tid til de 3-4 andre ordinære fagene. Så tar man heller å konter det siste - og har hele sommeren til å lese på det ene faget. Skoler som ikke tilbyr en slik løsning vil, i mine øyne, garantert ha et lavere karaktersnitt hos sine studenter. EDIT: For å skrive det fryktelig lett: Hva tror du er lettest: A) Ta 30 studiepoeng i januar - mai/juni B) Ta 30 studiepoeng i januar - august (det NTNU i realiteten legger opp til) ? Endret 6. juli 2012 av Dux ducis Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 (endret) Hvorfor er dette systemet latterlig? er jo genialt at man kan ta opp fag igjen på høsten om man stryker eller vil forbedre sin karakter Fordi NTNU på denne måten "manipulerer" studentens karakterer.. Skolen OG studentene får dermed delvis ufortjent gode resultater. Bekjente på NTNU driver med "strategisk konting", dvs. å ignorere et ordinært fag for å få mer tid til de 3-4 andre ordinære fagene. Så tar man heller å konter det siste - og har hele sommeren til å lese på det ene faget. Skoler som ikke tilbyr en slik løsning vil, i mine øyne, garantert ha et lavere karaktersnitt hos sine studenter. EDIT: For å skrive det fryktelig lett: Hva tror du er lettest: A) Ta 30 studiepoeng i januar - mai/juni B) Ta 30 studiepoeng i januar - august (det NTNU i realiteten legger opp til) ? Men man har jo uansett krav på ny eksamen om man stryker så det er bare bra at det tilbys ny eksamen før de ordinære eksamene. Så slipper man å lese seg opp på den eksamen man strøk i samtidig som de andre ordinære fagene man har på neste semester. Og hvis personer velger å strategisk stryke for å gjøre det bedre på konten, så er det bare bra for den personen. For da er den personen sikker på å kunne prestere så bra som mulig. Og hva med alle som blir akutt syke? de får jo lov til å ta kontinuasjons eksamen så de kan bestå faget før nytt semester. Denne ordningen er veldig bra for at man skal slippe å henge etter med fag. Det er åpenbart lettest å ta alternativ A som du lister opp. Så slipper man å ha en eksamen i bakhodet gjennom hele sommeren. Endret 6. juli 2012 av morgan_kane Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 I mine øyne er det feil at det i det hele tatt tillates å konte om du har stått. I England er det ikke lov å ta opp enkeltfag du har bestått eksamen i. For eksamener du stryker i ved første forsøk, er det noen ganger resits hvor man kan ta ny eksamen etter sommerferien. Om du konter får du kun E i faget uansett hvilken karakter du får på den nye eksamen(gitt at du står ...) Man kan argumentere for at sykdom/andre tilfeller kan gjøre dette systemet urettferdig - men skolen tar seg av "formildende omstendigheter". 1 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Ved NTNU får man ikke ta konten om man står på ordinær eksamen, men man har anledning til å ta ny ordinær eksamen én gang. Så lenge man ikke står, kan man prøve så mange ganger man bare orker (gitt at emnet ikke legges ned). Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 6. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2012 Hvorfor er dette systemet latterlig? er jo genialt at man kan ta opp fag igjen på høsten om man stryker eller vil forbedre sin karakter Fordi NTNU på denne måten "manipulerer" studentens karakterer.. Skolen OG studentene får dermed delvis ufortjent gode resultater. Bekjente på NTNU driver med "strategisk konting", dvs. å ignorere et ordinært fag for å få mer tid til de 3-4 andre ordinære fagene. Så tar man heller å konter det siste - og har hele sommeren til å lese på det ene faget. Skoler som ikke tilbyr en slik løsning vil, i mine øyne, garantert ha et lavere karaktersnitt hos sine studenter. EDIT: For å skrive det fryktelig lett: Hva tror du er lettest: A) Ta 30 studiepoeng i januar - mai/juni B) Ta 30 studiepoeng i januar - august (det NTNU i realiteten legger opp til) ? Men man har jo uansett krav på ny eksamen om man stryker så det er bare bra at det tilbys ny eksamen før de ordinære eksamene. Så slipper man å lese seg opp på den eksamen man strøk i samtidig som de andre ordinære fagene man har på neste semester. Og hvis personer velger å strategisk stryke for å gjøre det bedre på konten, så er det bare bra for den personen. For da er den personen sikker på å kunne prestere så bra som mulig. Og hva med alle som blir akutt syke? de får jo lov til å ta kontinuasjons eksamen så de kan bestå faget før nytt semester. Denne ordningen er veldig bra for at man skal slippe å henge etter med fag. Det er åpenbart lettest å ta alternativ A som du lister opp. Så slipper man å ha en eksamen i bakhodet gjennom hele sommeren. Du har jo et veldig fornuftig og hyggelig syn på saken, men jeg må nok skuffe deg og si at det finnes litt mer kyniske mennesker der ute. De fleste studentene jeg vet om har i realiteten bare ett godt forsøk på hver eksamen, for hvis de stryker må de ta opp det faget neste semester og får dermed et ekstra fag. På de fleste skoler har man 1. januar - 30. mai og 15. august - 20. desember å studere på. På denne tiden skal de fastsatte studiepoengene opparbeides og karakterene settes. Da blir det svært urettferdig om enkelte skoler har lengre semester (mange har eksamen i juni) og om de tillater konting av fag i slutten av sommerferien. Det blir jo i realiteten mye mer tid å ta den samme mengde fag på. Dette hadde vært helt greit dersom ALLE skoler la opp løpet slik, men det er ikke tilfellet. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Ved NTNU får man ikke ta konten om man står på ordinær eksamen, men man har anledning til å ta ny ordinær eksamen én gang. Så lenge man ikke står, kan man prøve så mange ganger man bare orker (gitt at emnet ikke legges ned). Okei, da står du jo igjen med samme problemet uansett da. Hvis man alltid har en second chance så viser ikke lenger karakterene like godt prestasjonsnivået til studentene. I tillegg så forsterker det sjansen for karakterinflasjon. Og hvis universitetene skulle finne på å motvirke trenden/skalere ned pga dette så er det igjen urettferdig for de som tar faget for første gang - da folk som tar det for andre gang har et fortrinn bl.a. ved å være lengre i studieløpet. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Det viktigste er jo hva slags kompetanse man sitter på, og det er det NTNU skal sette et mål på. Jeg synes ikke at det er så veldig relevant hvor lang tid man faktisk har brukt på det enkelte emnet. Man må uansett gjøre arbeidet før eller senere. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 7. juli 2012 Del Skrevet 7. juli 2012 I et langtidsperspektiv skaper det fortsatt et problem da de vil ha karakterer normalfordelt i norge. Systemet kommer mest sannsynlig til å gi en svak positive feedback. Det er også relevant å vite noe om arbeidskapasitet - det er ikke slik at vi alltid kan utsette deler av arbeidet vårt eller få en second chance i arbeidslivet på samme linje som tillates på universitetet. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 (endret) Hvorfor er dette systemet latterlig? er jo genialt at man kan ta opp fag igjen på høsten om man stryker eller vil forbedre sin karakter Konten er somregel veldig mye enklere enn ordinær eksamen da skolen får betalt for hver elev som står. Nei det er ikke min erfaring pa HioA. Som regel er konten faktisk vanskligere. I et langtidsperspektiv skaper det fortsatt et problem da de vil ha karakterer normalfordelt i norge. Det er ikke lov a normalfordele karakterer i Norge. Endret 9. juli 2012 av William_S Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Fint om du har noe god kilde på det? I Norge brukes det ECTS. Hvis vi ikke skal flisespikke for mye på hvorvidt denne 5-punktsskalaen gir en best mulig tilnærming til en normalfordeling, kan vi si at det over tid skal tilstrebes en slik fordeling av karakterene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå