Boralis Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Kremobjektivet på crop er jo selvsagt Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Men det koster jo litt da . https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-17-55mm-f28-is-usm-41865 Endret 13. juni 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Mye informasjon du har fått her og god informasjon er det også. ser at du har bestemt deg for 60D med 18-55 samt 50mm f/1.8 og en så dærre dårlig superzoom fra sigma. Det du burde heller gjøre og som du er inne på er å bytte ut sigmaen med 55-250 IS, men ingen av disse to er noe spesiell god til bilder av bevegelige motiver "action" så du kan også vurdere en Canon 70-200L f/4 gjerne brukt siden disse er bygget som en tanks og går sjelden i stykker, brukt er de nede i en 3000.- og ny ca 4500.- eventuell kjøpe denne eller en av de andre søkene som er mer lyssterke ved et senere tilfelle. Kremobjektivet på crop er jo selvsagt Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Men det koster jo litt da . http://produkt.akam....28-is-usm-41865 Nei, for meg er det 15-85 IS Alle har egne preferanser på hvilken objektiv som er best. 3 Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Hvilket objektiv ville du anbefalt for beveglige motiver ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Hvilket objektiv ville du anbefalt for beveglige motiver ? Canon 70-200 f/2.8 IS II, du spurte Canon 70-400 f/4 fungerer også bra til action, men det trenger mer lys en en på f/2.8, helt greit ute på dagtid. Endret 13. juni 2012 av Nautica Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Burde jeg forresten gå for 18-55m kit linsen eller 17-85mm linsen ? Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Hvilket objektiv ville du anbefalt for beveglige motiver ? Nautica foreslo 70-200L F4.0 og det er nok det rimeligste kvalitetsobjektivet med litt rekkevidde du får. Det finnes en med stabilisator også, men da er prisen høyrere. Spørsmålet er om 200mm er nok rekkevidde. Det spørs helt hva du skal ta bilde av. Er det fugler er det alt for lite, er det husdyr i bevegelse er det nok. Ut fra det du har skrevet hittil i tråden ville jeg startet med et objektiv, blitt kjent med, kanskje få lånt noe av andre for å teste. Da vil du vite mye mer om hva du trenger når (hvis) du kjøper neste objektiv. I dag hadde jeg valgte 650D over 60D og da sannsynligvis med det nye 18-135mm. Men tror ikke noen har det på lager foreløpig. Endret 13. juni 2012 av se# Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Hvilket objektiv ville du anbefalt for beveglige motiver ? Nautica foreslo 70-200L F4.0 og det er nok det rimeligste kvalitetsobjektivet med litt rekkevidde du får. Det finnes en med stabilisator også, men da er prisen høyrere. Spørsmålet er om 200mm er nok rekkevidde. Det spørs helt hva du skal ta bilde av. Er det fugler er det alt for lite, er det husdyr i bevegelse er det nok. Ut fra det du har skrevet hittil i tråden ville jeg startet med et objektiv, blitt kjent med, kanskje få lånt noe av andre for å teste. Da vil du vite mye mer om hva du trenger når (hvis) du kjøper neste objektiv. I dag hadde jeg valgte 650D over 60D og da sannsynligvis med det nye 18-135mm. Men tror ikke noen har det på lager foreløpig. Penger er en ting som svikter etterhvert Så jeg tenkte jeg skulle starte med enklte gode linser. Vil først kjøpe kameraet og bli kjent med det. Og jeg har endeligt klart å bestemme meg for 60D så det bir nok ikke 650D på meg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Burde jeg forresten gå for 18-55m kit linsen eller 17-85mm linsen ? 18-55 IS koster omtrent ingenting i en kamerapakke, 17-85 er et eldre objektiv som egentelig er utgått, et helt greit objektiv som gir skarpe bilder og varme farger samt bra byggekvalitet, aberet med det er at du vil oppleve endel kromatiske aberrasjoner, men det er relativt enkelt og fikse i etterkant i DPP "medfølgende redigeringsprogram fra Canon". Edit: jeg ville ikke i dag ha kjøpt med et 17-85 IS sålenge du ikke får det for ca. 1500/2000.- Endret 13. juni 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 60D + 18-55 (som andre skriver er den omtrent gratis med kameraet) + en fotobok. Her er en anmeldelse av objektivet (mulig dette er en eldre modell, men den nye er i hvert fall ikke dårligere). Innenfor spesifikasjonene er ikke dette et dårlig objektiv. http://www.photozone...6is_50d?start=1 Og mens du fotograferer og lærer, finner du ut hva du eventuelt trenger senere. Ingen grunn til å kjøpe alt samtidig. Da ender du bare opp med å angre, selge med tap, og kjøpe på nytt. Sånt blir kostbart. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Takk ! Jeg har alltid vært Nikon fan. Har bare hatt Nikon kameraer men er villig til å prøve Canon! Kan vel egentligt si jeg er kjempe spent på å få kjøpt mitt første Nikon kamera! Må bare få pengene til det først.. Jeg vil si at det er hipp som happ om du kjøper Canon eller Nikon - de er mer like enn forskjellige. Det er et meget godt argument for å kjøpe Nikon i denne gruppen, og det er 35mm f/1.8 DX. Mitt D7000 pakke forslag er: D7000 Tamron 17-50mm f/2.8 VC Når du har brukt dette en stund, så er det tid for mer optikk; Nikkor AF-S 35mm f/1.8 for innebilder i lavt lys, AF-S 70-300mm f/4-5.6 VR for tele. Og etter det? Det kan du spørre om når det er noe du savner med den parken du har. Skulle du gå får Canon, så vil jeg anbefale 60D med samme Tamron objektiv; der er det verre med et godt alternativ til lav-lys innebilder; 28mm f/1.8 er ok men none dyr. Canon har dog en trivelig rimelig tele - EF-S 55-250mm f/IS. Så totoalt sett blir vel totalsummen det samme ... (har sikker glemt en bråte med bokstaver i navnene) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (har sikker glemt en bråte med bokstaver i navnene) Du har heller glemt at dyrebilder er en av kriteriene Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Du har heller glemt at dyrebilder er en av kriteriene Details, schmetails. Nei, der har du helt rett. Et viktig argument. Jeg vil fortsatt anbefalte Tamron 17-50mm f/2.8 VC; den har fått en del pepper. Men de som jeg kjenner, og har den, er meget fornøyd. Tror det halv-dårlige ryktet skyldes produskjonsproblemer i starten. Men det kreves noe mer lyssterk på telesiden. Jeg vil forslå Sigma 50-150mm f/2.8 da den er rimelig fornuftig priset og er rimelig hendig. For huinnder og hester i fart, så trenger man såpass raske lukkertider at IS/VR er ikke så veldig viktig. Da er høy-ISO ytelsen viktigere. Og ettersom det er på Canon det er oftest problem med Sigma, og Nikon D7000 er ørlite bedre på høy ISO enn Canon 60D, så vil jeg fortsatt anbefale Nikon. Men da med Sigma 50-150mm f/2.8 (uten OS) som tele-zoom. Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 (endret) Takk for masse nyttig info! Så langt har jeg kommet frem til: - Canon EOS 60D - Canon sin kit linse 18-55mm tror jeg det er vs tamron sin tamron 17-50mm f/2.8 vc http://www.japanphot...l-if-for-canon/ tror det er denne ? eller http://www.fkpro.no/...spx?q=p:2588813 ... - Canon sin 55mm 1.8 (Den skal jeg ha uansett.) Så HVILKEN 17-55mm linse ville DU kjøpt? Og kom gjerne med flere argumenter for linser! :) Elsker virkeligt å lese dette! Lærer så utroligt mye. Endret 14. juni 2012 av marenxd94 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Man får vel nærmest slengt kitobjektivet (Canon 18-55 IS)etter seg når man kjøper kamerahus, så jeg ser ingen grunn til å ikke starte med dette. Så kan du heller oppgradere når du føler at du har "vokst" ut av det objetivet. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Det er to utgaver av Tamron 17-50 en med stabilisering "VC" og en uten, den uten stabilisering er hakket skarpere på bildekvaliteten, men jeg tror man må være ganske fotokyndig for å se forskjellen, fordelen med stabilisering er at man klarer og holde kameraet litt roligere og derfor kan bruke litt lengere lukkertiden som igjen gjør at man kan ta bilder i litt mørkere omgivelser. Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Man får vel nærmest slengt kitobjektivet (Canon 18-55 IS)etter seg når man kjøper kamerahus, så jeg ser ingen grunn til å ikke starte med dette. Så kan du heller oppgradere når du føler at du har "vokst" ut av det objetivet. Ser meg ganske enig i den! Får den jo med for en tusenlapp tror jeg på japanfoto.no og som jeg har hørt er det et av de bedre kit objektivene? Det er to utgaver av Tamron 17-50 en med stabilisering "VC" og en uten, den uten stabilisering er hakket skarpere på bildekvaliteten, men jeg tror man må være ganske fotokyndig for å se forskjellen, fordelen med stabilisering er at man klarer og holde kameraet litt roligere og derfor kan bruke litt lengere lukkertiden som igjen gjør at man kan ta bilder i litt mørkere omgivelser. Takk for infoen! Utroligt hva jeg har lært etter at jeg ble medlem på denne siden! Tror nok det blir canon sitt kit objektiv. Siden jeg ikke er noe proff, vel laangt fra proff. Så får jeg heller oppgradere viss jeg føler for noe mer enn kit objektivet og 50mm 1.8 Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Utroligt hva jeg har lært etter at jeg ble medlem på denne siden! Bare husk å dobbeltsjekke ting du leser på forumsider. Ikke det at jeg har lest så mye jeg kan si er feil her, men mange skriver ting de tror de husker de har lest et sted og da kan det bli noen feil innimellom. Det er også lett å snakke forbi hverandre. For eksempel spurte du om hvilken 17-55mm linse du burde velge for noen innlegg siden. Det er bare en 17-55mm som passer Canon og det er 17-55mm F2.8 IS til rundt 7000. Likevel har du fått mange svar med anbefalinger på andre linser og hva du da egentlig spurt om og hva har du fått svar på? Lenke til kommentar
marenxd94 Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Utroligt hva jeg har lært etter at jeg ble medlem på denne siden! Bare husk å dobbeltsjekke ting du leser på forumsider. Ikke det at jeg har lest så mye jeg kan si er feil her, men mange skriver ting de tror de husker de har lest et sted og da kan det bli noen feil innimellom. Det er også lett å snakke forbi hverandre. For eksempel spurte du om hvilken 17-55mm linse du burde velge for noen innlegg siden. Det er bare en 17-55mm som passer Canon og det er 17-55mm F2.8 IS til rundt 7000. Likevel har du fått mange svar med anbefalinger på andre linser og hva du da egentlig spurt om og hva har du fått svar på? Skrev tydeligvis feil tall på canon sin, mente 18-55mm. Går for denne pakken mest sannsynlig. http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speilreflekskamera/canon-eos-60d-m-18-55mm-is-ii/ Jeg har spurt folk om linser og fått info om linser. Går alltid å sjekker pris og sånn etterpå men jeg vet jo ikke om alt de sier er sant. Ikke at folk lyver men kan jo være de husker feil. Men det jeg har vært på mest jakt etter er info om en linse som er god til å ta bilder av dyr i begevelse, men som samtidigt ikke blir for dyr for en hobby fotograf. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Begynn med og kjøp et kamerakit med 18-55 IS II, en eventuell telezoom kan du kjøpe etterhvert. Det rimeligeste som fungerer bra til action "i dagslys" til en fornuftig pris er Canon 70-200 f/4 som nevnt tidligere, er det for dyr kan du sjekke bruktmarkedet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Skrev tydeligvis feil tall på canon sin, mente 18-55mm. Det er slike feil som fort skaper misforståelser når det finnes masse linser som heter nesten det samme. 60D med 18-55 IS er et bra sted å starte, så jeg tror ikke på noen måte du er på feil spor. Telezoom er vanskeligere å anbefale, til dels fordi de beste er veldig dyre og hva du trenger avhenger dessuten veldig av avstanden til motivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå