Gå til innhold

Hvilken ''pakke'' virker mest rimelig ? :)

Anbefalte innlegg

Joda her kommer jeg igjen med spørsmål. Jeg har nå kommet frem til enten Nikon D7000 eller Canon 60D. Jeg vet folk sier at D7000 er mye bedre enn 60D, men jeg vil ikke si noe om hva jeg mener om det. Så lenge personen bak kameraet er flink får begge gode bilder! Og optikk er det viktigeste har jeg lært. Så nå har jeg kommer frem til to 'pakker' jeg vurderer. Akkurat nå har jeg Nikon D60 med kit linsa 18-55mm. Og jeg har prøvd Canon også. Føler meg litt slem mot Nikon bare ved å vurdere Canon. Men føler Canon kameraene sitter bedre i hendene. Jeg er en aktiv hobby fotograf!

Pakke 1. - Nikon

Nikon D7000 m/ Nikkor AF-S DX 18-200 f/3,5-5,6G IF-ED VR II

Totalt = 13 860 kr ca.

Pakke 2. - Canon

Canon EOS 60D m/ Canon 24-105mm f/4 L IS USM (Hørt det er fantastisk!)

Totalt = 15 790 kr ca.

Ja det er noen tusen i forskjell. Men i Nikon er mesteparten av pengene i kameraet mens i Canon pakken er mest penger i linsen.

Så jeg lurte på hva dere mener ? :) Hvilken ville DU kjøpt? evt hvilke andre kamerar/linser ville DU kjøpt ? :)

EDIT: Skal ta bilder av dyr for det meste. Hester som løper, hunder som løper. Blir litt landskap og natur også selvfølgeligt. Og blomster! Elsker blomster :) Så trenger et GODT allround objektiv.

Endret av marenxd94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Canon sitter best i fingra er jeg ikke i tvil om hva jeg ville kjøpt.

Angående objektivet ville jeg ansett 24-105 som i overkant vidt som normalzoom til 60D, og jeg hadde nok heller vurdert f.eks. 17-55 f/2.8. Prismessig burde det bli omtrent det samme.

Men hvilke brennvidder du foretrekker er selvsagt invividuelt, og for alt jeg vet er 24-105 et bedre alternativ for deg.

Lenke til kommentar

Hvis Canon sitter best i fingra er jeg ikke i tvil om hva jeg ville kjøpt.

Angående objektivet ville jeg ansett 24-105 som i overkant vidt som normalzoom til 60D, og jeg hadde nok heller vurdert f.eks. 17-55 f/2.8. Prismessig burde det bli omtrent det samme.

Men hvilke brennvidder du foretrekker er selvsagt invividuelt, og for alt jeg vet er 24-105 et bedre alternativ for deg.

Takk for et fint svar! :) Jeg glømte å nevne hva jeg skal ta bilder av merket jeg.. Det er vel mest dyr jeg skal ta bilder av. Hester/hunder/katter osv :) Og en del landskap/natur. Trenger en linse som har en god zoom og tar skarpe bilder.

Lenke til kommentar

Det blir ofte litt for mange kompromisser om man vil ha alt i ett objektiv, og jo videre zoomområde et objektiv har, dess verre blir bildekvaliteten. Stort sett hvertfall. Jeg ville heller vurdert litt mer nøyaktig hvilke brennvidder du trenger mest, og hvilke egenskaper du setter høyest på de forskjellige brennviddene.

Nå har jeg ikke så mye greie på Canon, men om det skulle bli en D7000 (som jeg har hatt selv og virkelig kan anbefale varmt) så ville jeg f.eks vurdert følgende:

Tamron 17-50 2.8 - Til generell bruk. Lyssterk normalzoom med god bildekvalitet, ca 2000 på bruktmarkedet for versjon uten stabilisator, som er skarpere enn versjonen med stabilisator.

Nikon 60mm 2.8 Mikro - Makroobjektiv som fungerer ypperlig til blomsterfotografering. Knivskarpt, rettegnende og veldig kjapp AF til å være et makroobjektiv. Du har altså mulighet til å komme skikkelig nærme det du tar bildet av med denne. Passer ypperlig til portretter og slikt også. Koster 2500-3000 brukt i god stand.

Nikon 70-300 4.5-5.6 VR - Veldig god telezoom med stabilisator. Vesentlig bedre enn prisen skulle tilsi. Koster 2500-3000 på bruktmarkedet, rett i overkant av 4000 ny.

En annen godsak er Nikon sin 35mm 1.8 DX, som koster 1000 brukt/1500 ny. Denne er knivskarp og svært anvendelig. Fungerer til det meste som ikke er altfor langt unna. Husk at beina kompanserer godt for zoom i mange tilfeller!

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Har ikke tenkt så mye på brennvidde. (Kan ikke mye om det...)

Har vel kommet frem til at jeg skal ha en 50mm 1.4 eller 1.8, vet ikke helt hvem enda men 1.8 er jo så billig og gir fine bilder som jeg forstår, og en linse til som en allround linse. :) Men finner ikke ut i det hele tatt hvilken allround linse som jeg burde ha..

tar gjerne i mot tips til både Canon og Nikon allround linser!

Endret av marenxd94
Lenke til kommentar

Om du vil ha en 50mm 1.4 vil jeg påstå at det er best å supplere den med en telezoom og en vidvinkelzoom, istedenfor å kjøpe et objektiv som går hele veien fra mye vidvinkel til mye tele. Tokina sin 11-16mm 2.8 er en veldig god vidvinkelzoom, f.eks. Ligger vel på 3-4 tusen brukt. Tokina har også en 12-24mm f/4 som også er veldig god og litt rimeligere. Du får ikke spesielt mye vidvinkel med en vanlig allroundzoom uansett.

Så da ville jeg vurdert f.eks Tokina 12-24 (11-16 om du vil bruke litt mer penger på mer lysstyrke og litt bedre bildekvalitet, men miste litt rekkevidde) pluss Nikon 50mm 1.4 og Nikon 70-300.

Lenke til kommentar

Om du vil ha en 50mm 1.4 vil jeg påstå at det er best å supplere den med en telezoom og en vidvinkelzoom, istedenfor å kjøpe et objektiv som går hele veien fra mye vidvinkel til mye tele. Tokina sin 11-16mm 2.8 er en veldig god vidvinkelzoom, f.eks. Ligger vel på 3-4 tusen brukt. Tokina har også en 12-24mm f/4 som også er veldig god og litt rimeligere. Du får ikke spesielt mye vidvinkel med en vanlig allroundzoom uansett.

Så da ville jeg vurdert f.eks Tokina 12-24 (11-16 om du vil bruke litt mer penger på mer lysstyrke og litt bedre bildekvalitet, men miste litt rekkevidde) pluss Nikon 50mm 1.4 og Nikon 70-300.

Takk for masse nyttig info :)!!

Vurderer rett og slett å gå for 50mm 1.4 og 18-135mm kit linsen i starten og så får jeg se om jeg utvikler den veien jeg håper :) Tror det blir canon for min del. :)

Lenke til kommentar

Joda her kommer jeg igjen med spørsmål. Jeg har nå kommet frem til enten Nikon D7000 eller Canon 60D. Jeg vet folk sier at D7000 er mye bedre enn 60D, men jeg vil ikke si noe om hva jeg mener om det. Så lenge personen bak kameraet er flink får begge gode bilder! Og optikk er det viktigeste har jeg lært. Så nå har jeg kommer frem til to 'pakker' jeg vurderer. Akkurat nå har jeg Nikon D60 med kit linsa 18-55mm. Og jeg har prøvd Canon også. Føler meg litt slem mot Nikon bare ved å vurdere Canon. Men føler Canon kameraene sitter bedre i hendene. Jeg er en aktiv hobby fotograf!

Pakke 1. - Nikon

Totalt = 13 860 kr ca.

Pakke 2. - Canon

Totalt = 15 790 kr ca.

Ja det er noen tusen i forskjell. Men i Nikon er mesteparten av pengene i kameraet mens i Canon pakken er mest penger i linsen.

Så jeg lurte på hva dere mener ? :) Hvilken ville DU kjøpt? evt hvilke andre kamerar/linser ville DU kjøpt ? :)

EDIT: Skal ta bilder av dyr for det meste. Hester som løper, hunder som løper. Blir litt landskap og natur også selvfølgeligt. Og blomster! Elsker blomster :) Så trenger et GODT allround objektiv.

Joda sikker en del som sier D7000 er mye bedre, det er vel fordi de har nikon og ikke har baller til å forholde seg til noe annet .

Jeg har Nikon D7000 men har samtidig baller (mulig det er derfor mange blir sure) og jeg kan vitterligen ikke peke ut D7000 som noe spesielt utover sine konkurenter .

Alle kamera har positive og negative ting med seg i større eller mindre grad, dette gjelder vitterligen D7000 også, ikke minst med tanke på menysystem og plassering av enkelte funksjoner.

Prøv det kamera DU liker best og gi F i hva andre forteller om hvilket som er best .

Lenke til kommentar

Pakke 1. - Nikon

Totalt = 13 860 kr ca.

Pakke 2. - Canon

Totalt = 15 790 kr ca.

Joda sikker en del som sier D7000 er mye bedre, det er vel fordi de har nikon og ikke har baller til å forholde seg til noe annet .

Jeg har Nikon D7000 men har samtidig baller (mulig det er derfor mange blir sure) og jeg kan vitterligen ikke peke ut D7000 som noe spesielt utover sine konkurenter .

Alle kamera har positive og negative ting med seg i større eller mindre grad, dette gjelder vitterligen D7000 også, ikke minst med tanke på menysystem og plassering av enkelte funksjoner.

Prøv det kamera DU liker best og gi F i hva andre forteller om hvilket som er best .

Takk :)! Jeg har alltid vært Nikon fan. Har bare hatt Nikon kameraer men er villig til å prøve Canon! :) Kan vel egentligt si jeg er kjempe spent på å få kjøpt mitt første Nikon kamera! Må bare få pengene til det først..

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestemt meg... blir laaangt fra så dyrt jeg hadde tenkt i starten. Fikk en liten reality check og kom på jeg ikke er en som skal gå proff får heller bygge meg oppover på linser etterhvert, så det blir følgende:

CANON EOS 60D! :) Endeligt bestemt meg :)

50 mm 1.8 (hørt den er bra nok og koster ikke mye til å ha så god kvalitet! Kan være det blir 1.4)

Kit linsa 18-55mm

Og mest sansynlig Sigma 18 - 200mm f/3.5 - 6.3 DC

Kom gjerne med argumenter for 1.8 eller 1.4 50mm linsen og ting for mot sigma linsen. evt andre linser?

Endret av marenxd94
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

@marenxd94.

Jeg vet ikke hvordan lommeboka di er. Men en ting er sikkert.. 24 - 120mm'en til Nikon er bare rå. Har prøvd den selv, og må få si at den er nydelig. Så et D7000 med 24-120mm kan ikke bli feil!! :) Det en knall kombo! Skulle du velge å gå for Canon så ville jeg ha gått 24-105mm'en da det sikkert er nesten like godt glass som Nikon sitt! Samt at du får moderat vidvinkel og moderat tele! :) Og disse komboene dekker sikkert mer enn 90% av bruksområdet ditt over tid.. :)

Lenke til kommentar

Men føler Canon kameraene sitter bedre i hendene.

Akkurat det er et viktig punkt, dvs at man føler kameraet passer hånden.

Ser du kuttet ut 24-105, noe som er fornuftig etter min mening. Det objektivet passer bedre som et normalobjektiv på et fullformatskamera, på crop (som 60D er) blir det noe trangt i den vide enden.

Min anbefaling ellers er å kjøpe kameraet med kitobjektivet, det betaler man ofte lite for når det kjøpes sammen med kameraet. En normalzoom (som kitobjektivet normalt er) dekker som regel mye av det man skal fotografere. Så kjøp dette først og se etter en tids bruk om du føler behov for å utvide med andre brennvidder, f.eks en lengre zoom. Gode objektiver kan være kostbare og det svarer seg å først finne ut om man egentlig har bruk for flere objektiver før man kjøper flere.

5omm'en er jeg usikker på om du har bruk for, det vet du bare selv. Men kitobjektivet dekker og den brennvidden, så kanskje du bør vente en stund for å se om det er hensiktsmessig å kjøpe en 50mm i tillegg.

Det er ofte lurt å kjøpe ekstra batteri og ha et ekstra minnekort.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg slår (nok en gang) et lite slag for 24-105mm. Ja, du mister litt i vidvinkeldelen, men etter noen måneder med det objektivet er det veldig få ganger jeg har savnet mer vidvinkel. Det er veldig fleksibelt og veldig bra.

Men nå har jeg også en Sigma 10-20 mm som jeg bruker en del på landskapsbiler, så kan tenkes savnet etter med vidvinkel hadde vært større hvis jeg ikke hadde hatt den.

Ellers så er vel 18-55 IS-objektivet ikke så aller verst etter hva jeg har lest, så derfor skjønner heller ikke jeg helt hva du skal med en 18-200 mm da. Da ville jeg heller ha sett på et 55-250 mm - objektiv i som er veldig mye objektiv for pengene i tillegg til en evt 18-55mm..

https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-55-250mm-f4-56-is-79164

Lenke til kommentar

Jeg slår (nok en gang) et lite slag for 24-105mm.

Personlig mener jeg nokså bestemt at når en person spør om et objektiv som skal brukes som normalobjektiv til et cropkamera så er det mest fornuftig å gi råd om et objektiv som er tilpasset crop og ikke en normalzoom for ff.

24-105 er et greit objektiv (dog et mareritt angående flare) brukt på ff, men til crop er det trangt nede - 15-85 ville f.eks vært et bedre alternativ å foreslå, men det nevnte medfølgende kitobjektivet gjør helt sikkert en god jobb det og - i tillegg betales det lite for dette i pakken.

Tor

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg slår (nok en gang) et lite slag for 24-105mm. Ja, du mister litt i vidvinkeldelen, men etter noen måneder med det objektivet er det veldig få ganger jeg har savnet mer vidvinkel. Det er veldig fleksibelt og veldig bra.

Men nå har jeg også en Sigma 10-20 mm som jeg bruker en del på landskapsbiler, så kan tenkes savnet etter med vidvinkel hadde vært større hvis jeg ikke hadde hatt den.

Ellers så er vel 18-55 IS-objektivet ikke så aller verst etter hva jeg har lest, så derfor skjønner heller ikke jeg helt hva du skal med en 18-200 mm da. Da ville jeg heller ha sett på et 55-250 mm - objektiv i som er veldig mye objektiv for pengene i tillegg til en evt 18-55mm..

http://www.prisguide...-f4-56-is-79164

Ser hva du mener med 18-200mm ja, kom ikke på det i farten! Men 55-250 ser veldig fristende ut! :) Viss jeg virkeligt går inn for foto for fullt ( er enda bare på hobbybasis) så skal jeg invistere i 24-105mm :) Men akkurat nå har jeg bare råd til kameraet med kit linsa og 55-250mm :) Så da blir det nok det i første omgang :)

Men føler Canon kameraene sitter bedre i hendene.

Akkurat det er et viktig punkt, dvs at man føler kameraet passer hånden.

Ser du kuttet ut 24-105, noe som er fornuftig etter min mening. Det objektivet passer bedre som et normalobjektiv på et fullformatskamera, på crop (som 60D er) blir det noe trangt i den vide enden.

Min anbefaling ellers er å kjøpe kameraet med kitobjektivet, det betaler man ofte lite for når det kjøpes sammen med kameraet. En normalzoom (som kitobjektivet normalt er) dekker som regel mye av det man skal fotografere. Så kjøp dette først og se etter en tids bruk om du føler behov for å utvide med andre brennvidder, f.eks en lengre zoom. Gode objektiver kan være kostbare og det svarer seg å først finne ut om man egentlig har bruk for flere objektiver før man kjøper flere.

5omm'en er jeg usikker på om du har bruk for, det vet du bare selv. Men kitobjektivet dekker og den brennvidden, så kanskje du bør vente en stund for å se om det er hensiktsmessig å kjøpe en 50mm i tillegg.

Det er ofte lurt å kjøpe ekstra batteri og ha et ekstra minnekort.

Tor

Takk for at du nevnte det med crop! :) Kan ikke så særlig mye... så tusen takk! 15-85 høres egentligt veldig fristende ut, jeg liker å ha litt ekstra zoom egentligt.

Endret av marenxd94
Lenke til kommentar

Kan ikke så særlig mye... så tusen takk! 15-85 høres egentligt veldig fristende ut, jeg liker å ha litt ekstra zoom egentligt.

Det er forståelig, objektiver er en jungel og meningene om objektivene er en enda større jungel. Jeg tror jeg ville gått for det medfølgende kitobjektivet og dersom du har råd kjøpt 55-250 som er et rimelig og godt objektiv. Da får du og en brukbar telezoom som utvider bruksområdet ditt.

15-85 er rimelig kostbart så jeg ville ventet til senere med å vurdert om det var verd pengene å bytte ut den medfølgende kitzommen med.

Det viktigste oppi alt er til slutt deg selv som fotograf :) og ikke en haug med utstyr.

Tor

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg nokså bestemt at når en person spør om et objektiv som skal brukes som normalobjektiv til et cropkamera så er det mest fornuftig å gi råd om et objektiv som er tilpasset crop og ikke en normalzoom for ff.

Tor

Nå bruker jo jeg objektivet som et normalobjektiv på et crop-kamera (7D) med positive erfaringer.

Burde ha tatt med at jeg bruker et crop-kamera i innlegget.

Lenke til kommentar

Tor

Nå bruker jo jeg objektivet som et normalobjektiv på et crop-kamera (7D) med positive erfaringer.

Burde ha tatt med at jeg bruker et crop-kamera i innlegget.

Jeg har både 7D og 5DII og 24-105, men uten tvil og etter min mening blir 24mm for smalt på 7D men ok på ff. Dette er selvsagt subjektivt, men likevel mener jeg at man bør absolutt anbefale cropnormalzoom til crop når noen spør - så får vedkommende selv vurdere videre selv etter en tids bruk (og synes man 24mm er nok så er det likevel ikke noe problem siden en normalzoom for crop også dekker 24mm).

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...