Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til anlegg til rundt 5000. Har null peiling :)

Anbefalte innlegg

Har blitt rimelig lei av å ikke kunne nyte musikken mens jeg kjører bil da høyttalerne jeg har nå ikke er noe særlig.

God lyd fremme i bilen er førsteprioritet her, bryr meg ikke mye hvordan det låter for passasjerer. Legger heller i ekstra penger på frontsett enn å installere noe bak.

(Jeg burde sikker finne ut hva som er maks størrelse på høyttalerne?)

Hvis det er noe dere må vite før dere kan hjelpe meg skal jeg nok klare å svare på det !

Takker på forhånd for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har vi en som vet å prioritere lyden ja! godt du starter forran.

1. hvilken størrelse er det på originalelementene dine? (inkluder hvor dype de nye elementene kan være)

2. har du kun originalspiller i bilen?

3. hvordan bil har du? (ofte trenger biler overganger for spilleren til en iso)

satt sammen en kjapp pakke som kan funke bare du finner fram str. og hvilken bil du har:

siden du foretrekker lyd forran og ikke tenker stort på en stor kasse bak som dunker, vil jeg anbefale et frontsett som spiller pent som dette, men om det ser ut som at det ikke er dybde nok i døra for å få plass til de, kan du gå for disse, et slim-sett.

for å drive frontsettet, gå for en skikkelig forsterker som tåler det meste, og vil lyde veldig pent av. du finner de fleste frontsettene på judys i de fleste størrelser!

men for all del, tenk over om du skal noen gang ville sette inn mer i bilen, da kan det være greit å kunne gå for kanskje denne forsterkeren i stedet. den er ikke like kraftig på diskantkanalene som moskonien er, men det lyder dog fra den. dessuten er det en billig 6 kanaler som vil la deg sette inn mer lyd bak om ønskelig, og en subwoofer til en mulig senere tid?

gitt at du ikke har skrevet hvordan spiller du har, antar jeg du kommer til å trenge det og, så da vil ikke denne være dum. og hvis du skulle trenge en overgang fra originalspiller til iso, finn bilen din her, burde ikke være stort værre enn å se deg litt om der etter ISO overgangen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
1. hvilken størrelse er det på originalelementene dine? (inkluder hvor dype de nye elementene kan være)

2. har du kun originalspiller i bilen?

3. hvordan bil har du? (ofte trenger biler overganger for spilleren til en iso)

1. Usikker, men tror det er noen billige 4 tommere jeg kjøpte på clas ohlson for en tid tilbake, hvor dype de er aner jeg ikke. Disse er plassert under dashbordet, så de kan nok være en del dypere enn om de hadde vært plassert i døren.

Skulle vel være en mulighet å få skjært bort litt plastikk her også for å få plass til noe større.

Skal sjekke nærmere i morgen.

2. Ikke orginalspiller, er en kenwood jeg kjøpte av en kompis for kanskje 300 kr for å få aux og usb tilkobling. Denne kan byttes om lyden vil forbedres drastisk.

3. Har en Mitsubishi carisma gdi. Iso hvis dette har noe med spilleren og gjøre, så som nevnt i punkt 2. det er ikke original spiller i.

satt sammen en kjapp pakke som kan funke bare du finner fram str. og hvilken bil du har:

siden du foretrekker lyd forran og ikke tenker stort på en stor kasse bak som dunker, vil jeg anbefale et frontsett som spiller pent som dette, men om det ser ut som at det ikke er dybde nok i døra for å få plass til de, kan du gå for disse, et slim-sett.

Bil er nevnt i punkt tre over. med str. mener du sikker plass jeg har tilgjengelig foran til høyttalere? Dette skal jeg prøve å finne ut av i morgen, kanskje få tatt noen bilder også.

for å drive frontsettet, gå for en skikkelig forsterker som tåler det meste, og vil lyde veldig pent av. du finner de fleste frontsettene på judys i de fleste størrelser!

men for all del, tenk over om du skal noen gang ville sette inn mer i bilen, da kan det være greit å kunne gå for kanskje denne forsterkeren i stedet. den er ikke like kraftig på diskantkanalene som moskonien er, men det lyder dog fra den. dessuten er det en billig 6 kanaler som vil la deg sette inn mer lyd bak om ønskelig, og en subwoofer til en mulig senere tid?

Den første forsterkeren du never der var jo veldig dyr. Med valg av forsterker med tanke på fremtidig oppdateringer av anlegget vil nok ikke det skje iløpet av de første 3-4 årene uansett. Begynner å studere til høsten, og det kommer jeg til å fortsette med i noen år, blir lite penger til overs da vil jeg tro. :p

gitt at du ikke har skrevet hvordan spiller du har, antar jeg du kommer til å trenge det og, så da vil ikke denne være dum. og hvis du skulle trenge en overgang fra originalspiller til iso, finn bilen din her, burde ikke være stort værre enn å se deg litt om der etter ISO overgangen!

Vi får se om jeg trenger oppdatering av spilleren, skal prøve å finne ut modell på den jeg har, så kan jo du vurdere om det er noe å samle på.

Lenke til kommentar

kan vel ærlig innrømme at jeg aldri har likt kenwood særlig, sitter en i stemors bil. dårlig lyd og alt! ville kanskje byttet om jeg var deg ja. dessuten vil ikke en pioneerspiller koste deg mange kronene. du trenger nok ikke ISO da om du allerede har en kenwood spiller :)

ang forsterkeren så er den en forsterker som er av høy kvalitet! det er nydelig lyd i dem, og det skal mye til for å ødelegge dem, med mindre du gjør noe heeeeelt tullete. for all del er det ikke værre enn å gå over til en annen 2 kanaler som denne fks, men da kan det være at du hadde fått mer ut av et annet frontsett igjen, mulig noe ala dette. Ville absolutt gått opp i størrelse på høyttalere ja! 4" er ikke store greiene.

Lenke til kommentar

Tror jeg ender med denne forsterkeren og disse høyttalerne. Det blir det billigste alternativet, og siden den forsterkeren hadde bedre muligheter for oppgradering i en senere anledning er jo det et pluss også.

Sjekket størrelsen på høyttalerne jeg har nå, de er som jeg trodde 10 cm. Her er det veldig dårlige muligheter for utbedring, så jeg vil tro døren er siste mulighet her. Løstnett alle skruene jeg fant i dekslet på døren, min fikk det ikke av.

Hvor mye rom jeg har å leke meg med i døren er altså fremdeles uvisst. Må prøve å få med noen kompiser som har gjort dette før for å få sjekket dette.

Uansett, de høyttalerne + forsterkeren er et godt valg? Har snakket med en kompis som skulle sende meg en link til en billig forsterker, legger den ut senere i kveld.

En ny spiller til rundt tusenlappen kan det godt være jeg koster på meg i etterkant. Tror ikke den jeg har nå er av særdeles høy kvalitet. :p

Lenke til kommentar

joda det er et bra valg det :) men sørg for at du har nok dybde i dørene til å sette inn de nye elementene.

ja send link til forsterkeren når du får den, husk at det ikke er mengden watt for en billig penge du skal se etter. da ender du fort med Boss eller noe anna drit. ordinære frontsett trenger ikke mer enn 75-100w for å spille langt mer enn høyt nok. og om du nå skal sette nye høyttalere i døra så er det jo igjen mulighet for å bytte ut de 4" dine. det er ikke dyrt for noen greie 4" coax. disse for eksempel. så kan du koble de 4 høyttalerne med hver sin kanal inntil videre, og om du skulle oppgradere igjen med flere høyttalere er det jo bare å ta frontsettet og coaxene sammen til 2 ohm ved parallellkobling, så har du ca like mye watt hvert element igjen :)

Lenke til kommentar

Viktig å huske på når du sjekker plass i dør, pass på at du tar hensyn til hvor i døra vinduet havner når det er nede. Kjedelig å sette inn høytalere for så å finne ut at vinduet ikke går helt ned :p

Har utover det ikke spesielt mye kunnskap på billanlegg.

Men et tips kan være å reise innom et sted som selger bilaudio å få prøvehøre hvordan det låter, det er jo klart at en test i det fri ikke vil være helt som når det er i bilen din, men da får du en pekepin ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri satsa på så bra høyttalere og ikke noe bass. Selv om det er mellomtone, så vil du ikke få den utfylte lyden.. Man trenger ikke 2 15" dd bassere, men en liten 12" ville gjordt lyden mye bedere :) Jeg ville satset på denne, siden det er en aktiv basskasse, vil det ta litt mindre plass, uten å gå ut over lyden :)Denne har rca utgang, så da kan du lett koble til bassern. hvis du kjøper 4 sånne å setter dem på samme sted hvor de gamle sitter vil du få veldig bra lyd :) Du kan jo selvfølgelig slite med å lage større hull i dørene for å få større høytalere, da må du nok ha en forsterker til, noe jeg ikke anbefaler fordi batteriet kanskje ikke klarer å dra to forsterkere... Dette vil komme på 3796 :) :)

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri satsa på så bra høyttalere og ikke noe bass.

nå vet ikke jeg hvor lang erfaring du har med bilstereo, og når det kommer til stykket har ikke jeg heller titalls år bak meg, men jeg vet såpass at et godt frontsett og en god forsterker fort kan klare et godt lydspekter!

du refererer også til noen coaxale fra hertz, de er greie de, men ikke gå for coaxale om du kan sette inn et komponentsett! de varer mye lengre, og de deler lyden så ikke woofern spiller de høyeste diskanttonene og at diskanten skal spille nedi 60hZ...

på den andre siden er jeg enig med at det vil være greit med en subwoofer da den drar de dypeste tonene og gir det ekstra trykket i sangene, MEN den fusionsubben har jeg lite kjennskap til, men prisforhold mot hva den lover ville jeg vært skeptisk til, får litt Boss følelse over den. så for min del ville jeg isåfall heller gått for en sånn. langt tryggere å gå for kjente merker som gir det de lover!

Lenke til kommentar

I henholdt til spørmål om coax eller komponentsett må jeg si meg enig i at komponentsett er veien og gå, dog ville jeg nok ikke anbefalt Focal, i denne situasjonen. Focal er ikke det letteste å få god lyd i for et førstegangsoppsett, da med tanke på plassering av høyttalere å hvilken retning dem spiller i. Dette gjelder forsåvidt de fleste, men har inntrykk av at den gode lydkvaliteten Focal er forbundet med kan være vanskelig å få til uten å stille, og velge plassering og vinkling med omhu. Om din carisma er lik min sitter høyttaleren framme i dashbordet og spiller nedover noe som gjøre Focal (og generelt mange andre) kompsett vansklige og få til. Hadde selv Inifnity Kappa CS 5.09 i min men hadde kanskje sett litt på Gladen? Ikke nødvendigvis det settet, men noe av en lavere serie? Vil også få snakket fint om Alpine, Pioneer er nevnt, men det skal sies at spiller har endel å si på lydkvaliteten, og billigmodeller mangler ofte det som skal til for å gi komponentsettet det det fortjener.

Offtopic - Suit-up, noen grunn til at stort sett alle linkene dine linker mot judy sine sider (ikke bare i dette innlegget)? Anbefaler TS å sjekke rundt for å finne beste pris.

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

ikke noe større grunn enn at jeg har handlet der før og vet at det er veldig god service og kjapp levering. var russ i år, og vi handlet fra judys. dessuten er det veldig bra utstyr han selger om du vet å gå rundt boss-drittet.

å få bra lyd i focalene skal ikke være noe stort værre enn noe annet komponentsett av kvalitet. så har det jo mye å si om dører og div. deler er dempet så klart! og en god forsterker er selvfølgelig også et must!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...