lobster Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Jeg lager en side med ett påmeldingsskjema. Nå leker jeg meg med "lese rettigheter" for denne siden. Siden henter egentlig informasjon fra en database, men da jeg trenger hjelp har jeg laget siden på nytt tilpasset for dere å kjøre på egenhånd. Jeg har satt opp en rekke variabler med vilje. Siden fungerer helmaks frem til jeg skal validere om brukeren har fyllt ut skjemaet. Der stopper det for meg. Har du noen gode tips og komem med? Finnes det noen lettere/smidigere måte å sjekke siden på? Er jeg på bærtur når det gjelder programmeringen? Ønsker du å lagre filen for å teste ut selv MÅ du kalle den test.php (Formen refererer til den filen) <?php // Setter variabler. $sidenutgaar = "20030915"; $sistepameldingsdato = "20030901"; $dagensdato = date("Ymd"); $overskrift = "Årets Vinterfest"; $ingress = "Ønsker du å delta på årets vinterfest?<br />Meld deg på FØR $sistepameldingsdato."; $feil404 = "Siden finnes ikke"; $utgaatt = "Denne festen er desverre utgått"; $skjemautgaatt = "Kampanjen er utgått. Det er ikke lengre mulig å delta"; $skjemafeil = "Det er feil i skjema"; // Sjekker om brukeren har sendt inn påmeldingsskjema. if (isset($_POST["skjema"])) { echo "Sjekker påmeldingsskjema!<br />n"; // Sjekker om brukeren har fyllt inn alle feltene fra påmeldingsskjema. if(!isset($_POST["fornavn"])) { echo "Feil. Vennligst rett opp <br />n"; } // Her vises infomasjonen som kommer fra påmeldingsskjemaet. echo "Fornavn: ".$_POST["fornavn"]."<br />nEtternavn: ".$_POST["etternavn"]."<br />n Komentar: ".$_POST["komentar"]."<br />n"; } // Sjekker om siden fremdeles er aktiv. if ($dagensdato <= $sidenutgaar) { echo "$overskrift<br />n $ingress<br />n"; //Her bestemmes om påmeldingsskjema skal vises. if ($dagensdato <= $sistepameldingsdato) { ?> <form name="form1" id="registrer_deltager" method="post" action="test.php"> <input name="fornavn" type="text" id="fornavn" value="<?php echo $_POST["fornavn"]; ?>" /> <input name="etternavn" type="text" id="etternavn" value="<?php echo $_POST["etternavn"]; ?>" /> <input name="komentar" type="text" id="komentar" value="<?php echo $_POST["komentar"]; ?>" /> <input name="skjema" type="hidden" id="registrer_deltager" value="registrer_deltager"/> <input type="submit" name="submit" value="Delta" /> </form> <?php } // Hvis datoen for påmeldingen er gått ut vises dette i stedet. else { echo "$skjemautgaatt<br />n"; } } // Har brukeren oppgitt feil sideid kommer denne feilmeldingen opp. else { echo "$feil404"; } ?> Lenke til kommentar
lobster Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 Det ser ut til at jeg fant det ut etter en natts søvn Sender over scriptet hvis det er noen som trenger det. <?php $sidenutgaar = "20030930"; $sistepameldingsdato = "20030920"; $dagensdato = date("Ymd"); $overskrift = "<b>Årets Vinterfest</b>"; $ingress = "Ønsker du å delta på årets vinterfest?<br />Meld deg på FØR $sistepameldingsdato."; $feil404 = "Siden finnes ikke"; $utgaatt = "Denne festen er desverre utgått"; $skjemautgaatt = "Kampanjen er utgått. Det er ikke lengre mulig å delta"; if ($dagensdato <= $sidenutgaar) { echo "$overskrift<br />n $ingress<br />n"; if ($dagensdato <= $sistepameldingsdato) { if($_POST['fornavn'] && $_POST['etternavn']) { echo "<br />nSkjemaet er nå liksom registrert <br />n"; echo "Fornavn: ".$_POST["fornavn"]."<br />nEtternavn: ".$_POST["etternavn"]."<br />n Komentar: ".$_POST["komentar"]."<br />n"; } else { echo "Du kan fremdels melde deg på<br />"; if($_POST['skjema'] && !$_POST['fornavn']) {echo "<span style="color: red; font-weight: bold;">Du må fylle inn fornavn</span> <br n>";} if($_POST['skjema'] && !$_POST['etternavn']) {echo "<span style="color: red; font-weight: bold;">Du må fylle inn etternavn</span><br />n";} ?><form name="form1" id="registrer_deltager" method="post" action="test.php"> <input name="fornavn" type="text" id="fornavn" value="<?php echo $_POST["fornavn"]; ?>" /> <input name="etternavn" type="text" id="etternavn" value="<?php echo $_POST["etternavn"]; ?>" /> <input name="komentar" type="text" id="komentar" value="<?php echo $_POST["komentar"]; ?>" /> <input name="skjema" type="hidden" id="registrer_deltager" value="registrer_deltager"/> <input type="submit" name="submit" value="Delta" /> </form><?php } } else { echo "$skjemautgaatt<br />n"; } } else { echo "$feil404"; } ?> Lenke til kommentar
petterg Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 jeg ville brukt client side javascript til å sjekke om skjema er fylt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå