Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

klarer ikke å våkne tidsnok til skolen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et problem. Klarer ALDRI å våkne tidsnok til skolen. Våkner som regel 30 min før det er skole og bruker 30 min på å gjøre meg klar.

Moren min vekker meg men hu KLARER ikke. Bruker alarm men slår den av når jeg våkner.. Selvom jeg legger den på andre siden av rommet slår jeg den av og sover igjen.

Mamma bruker MINST 30 min på å vekke meg.

har jailbreka telefon så kan laste ned app som f.eks ikke stopper før jeg løser mattestykke elns

Vil ha masse tips. Takk. Anonym poster: c9d2cc416b8920f4395a93071125df48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en brann? Bære deg ut?

Jeg har samme problem , i noe mindre grad.

Ofte hører jeg klokka, men i drømmen og forsøker å stoppe den uten hell.

Hvor mange timer sover du? Skal du opp 7 og legger deg 0100 osv pga dataspill så er du i den dypeste søvnen akuratt da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt tilsvarende problemer, og her er noen av løsningene som har fungert i varierende grad gjennom årene:

- 5 alarmer gjemt ulike steder i rommet som går av med 1-2 minutters mellomrom. Gjem dem godt, og motstå fristelsen til å skru av alle når den første går av om morgenen. Aller beste er hvis du setter alarmene og får moren din til å gjemme dem for deg de første ukene slik at du faktisk ikke veit hvor de er, samt får en vane for å våkne.

- Sett opp PCen til å spille av en playlist om morgenen; begynn med noe forholdsvis behagelig (typ, irske kvinner som nynner) og øk i sjanger til du når death metal eller tilsvarende bråkete.

- Sov med gardinene åpne. Ja, blir vanskeligere å sovne, men hjelper på å våkne når sola skinner inn klokka 06.

- Få mor din til å helle vann over deg (ikke mye, bare litt iskaldt vann på ansiktet er nok). Tanta mi pleide å komme inn med en svær kasserolle og banke lokket i den til jeg våkna når hun var på besøk. Å få dyna dratt av, spesielt om vinteren, hjelper også. Blir litt gretten av disse metodene, dog.

- Appen du foreslo er en god idé. Det fins også vekkerklokker som f.eks er på hjul og begynner å kjøre rundt på gulvet i tilfeldige retninger slik at du må jage den. Her er en liste over irriterende, men effektive vekkerklokker. Har aldri kjøpt en sjøl, men kanskje verdt å vurdere? http://www.health.com/health/gallery/0,,20506099,00.html

- Sett alarmer for når du må stå opp, men hvis mulig, sett de også til å gå av 1 time før du må opp. Det at du blir vekka en time i forveien, gjør at det mest sannsynlig blir lettere gang nr 2.

Lykke til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Pleier som regel å være på PC helt til 23.00 så sitter jeg og gamer på telefon til c.a 00.00-1.00

Dessverre kan jeg ikke kjøpe noe akkurat nå. Skolen starter 8.30 og jeg våkner c.a 7.45-8.00

kan ikke ha musikk ellernoe har 2 småe barn i huset som må få seg nok søvn.

Anonym poster: c9d2cc416b8920f4395a93071125df48

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har samme problem selv, og jeg er over 30 år..."Heldigvis" så har jeg ingen tider å passe, jeg er arbeidsløs,,

På meg så tror jeg at det skyldes jævlig dårlig selvdisiplin og motivasjon. Jeg sluttet på videregående for cirka 10 år siden, og det var mye pga. dette problemet. Jeg kunne ha 5 vekkerklokker plasert på ulike steder, men alikevel sto jeg opp, slo dem av og la meg igjen...Kunne også finne på å legge meg å sove på gulvet innenfor ytterdøra etter at jeg hadde kledd på meg og gjort meg klar....

Det har blitt mye bedre de siste årene, men jeg sliter enda med å komme meg opp fra senga.

Men jeg tror at du kan gjøre noe med dette, ta deg i nakken! Anonym poster: 38cccdc9f918d40a06acbdcb7d54a3d0

Lenke til kommentar

Hvis du gamer til presis 01:00 vil jeg tro du bruker noen minutter derfra til å komme deg i seng, for så å bruke litt tid på innsovning, slik at du ikke faktisk sover før klokka er 01:30-02:00. Med andre ord sover du maks 5 timer hvis du skal opp klokken 07:00, forutsatt at du sover sammenhengende.

Selvfølgelig er det vanskelig for deg våkne om morgenen på så lite søvn; det er jo rene torturen å tvinge seg selv opp når man har sovet langt mindre enn hva man har behov for, og det krever masse selvdisiplin. Gjør et eksperiment; legg deg til å sove kl. 23:00 og se om det ikke går lettere om morgenen. Kanskje våkner du også før alarmen går og føler ikke noe behov for mer søvn.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...