Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt på salg av bolig

svante

Anbefalte innlegg

To brødre eier et hus som de selv ikke har bodd i på mange år. Huset har derimot blitt bebodd av deres mor.

Ved et fremtidig salg vil det være forskjellige måter å løse dette på hvor noen måter vil utløse skatteplikt på gevinst og andre muligens ikke vil gjøre det.

1. Huset selges uten at noen endringer gjøres. Begge må da betale skatt.

2. En av dem flytter inn i huset og bebor det i minst ett år. Han vil da slippe skatt den andre må fortsatt betale skatt av gevinsten for sin andel.

3. Huset blir revet og nytt hus / leiligheter blir bygget i steden. Begge må betale skatt av gevinst.

Disse tre scenarioene er rimelig rett frem, men etter å ha undersøkt litt ser jeg at det kan være en del andre scenarioer som ikke nødvendigvis har like logiskt utfall.

Om en eller begge velger å bo i huset minst et år før de så river og bygger noe nytt. Vil det da være skattepliktig uansett da de ikke har bebodd enheten(ene) som faktisk selges?

Jeg har og forstått det slik at hvis prisen på boligen i stor grad er styrt av verdien på tomten og ikke selve boligen (gammel bolig, eksklusiv tomt) så vil salget bli regnet som et tomtesalg og gevinsten vil være skattepliktig. Er det noe praksis på hvor eventuelt grensen mellom boligstyrt og tomtestyrt pris går?

I dette tilfellet er det helt klart snakk om en bolig som vil få mye av prisfallet grunnet dårlig standard oppveiet av kjempe beliggenhet på tomten. Personlig vil jeg anslå det som 50% sjans for at huset vil bli revet kontra totalrenovert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...