Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppkjøring om 1 ukes tid! (Lett-Mc)

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg skal snart kjøre opp til Lett-Mc lappen og har litt blandede følelser. Jeg føler selv at det skal gå bra, men jeg er litt usikker.

Noen som har noen tips til å ha større sjangs til å bestå? Noe jeg kan forbrede meg til?

Hvordan foregår en oppkjøring til Lett-Mc?

Tar det lang tid?

Skal sensor kjøre bak eller skal han sitte på?

Får jeg beskjed om å kjøre til et sted?

Hva om jeg ikke kan veien å kjører feil?

Hva skjer om jeg ikke består?

Kan jeg kjøre med en gang hvis jeg består?

Spør litt dumt, men det er fordi jeg vil være godt forberedt og har ventet lenge nå, så vil veldig gjerne stå med en gang.

Takk på forhånd!

Ps. Lest litt på vegvesenet, men det står så generelt. Vil heller høre det av noen som har tatt lappen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvordan foregår en oppkjøring til Lett-Mc?

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Forerproven/Praktisk+prove/Klasse+A1+og+A

- Tar det lang tid?

Det trafikale tar ca 35 minutter (ref linken over). I tillegg kommer ferdighetsprøver (oppgave 1-5 i margen til venstre på siden jeg linker til) som skal gjennomføres to ganger hver, og sikkerhetskontroll og kontrollspørsmål som bør gå relativt kjapt.

- Skal sensor kjøre bak eller skal han sitte på?

Faktisk usikker.

- Får jeg beskjed om å kjøre til et sted?

Ruten er fastsatt på forhånd, ref linken over, men du får fortløpende kjøreanvisninger i god tid før kryss etc. Ikke stedsanvisninger

- Hva om jeg ikke kan veien å kjører feil?

Det skal i prinsippet ikke ha noe å si. Det er fullt mulig å kjøre feil selv om du blir fortalt hvor du skal i hvert kryss. Om det skjer, ikke heng deg opp i det, ikke stress. La sensor løse problemet og få dere på rett spor igjen, det er hans jobb. Din er å kjøre sykkel.

- Hva skjer om jeg ikke består?

Du får fire ukers karantene før du kan ta ny oppkjøring. Mange trafikkstasjoner har stor pågang, og den reelle ventetiden kan bli lenger. Du kan øvekjøre som vanlig i mellomtiden gitt at du ikke klarer å pådra deg sperrefrist på noen måte.

- Kan jeg kjøre med en gang hvis jeg består?

Ja. Selve førerkortet får du tilsendt, men du får et midlertidig kjørebevis utstedt med en gang du består.

Jeg har ikke tatt lappen på sykkel selv, men jeg satser på at jeg har klasse A i boks i løpet av juli. Har hatt et par forsøk på oppkjøring på bil, og det er ikke gøy å stryke. Det haler ut i både tid og lommebok, så du gjør lurt i å forberede deg så godt du kan. Spør gjerne kjørelærer om generelle tips til oppkjøring også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om sensor sitter på eller kjører egen sykkel blir valgt ut tilfeldig akkurat som ruten du skal kjøre. Sensoren vil de fleste gangene fortelle deg hvor du skal kjøre, men vil også noen ganger under turen si at du feks skal kjøre til linderud i en rundkjøring. Og da må du jo se om det er 1, 2 eller 3 avkjørsel på skiltene.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt den, sensor satt på og veide 120kg +

Sensor sitter lenger opp en deg, pass på i svinger og i kryss at du ikke ligger sånn at sensors hode stikker ut i motsatt kjørebane.

Så er det som all annen oppkjøring. Sensor sier for eks rett frem til jeg sier noe annet. Så kan det være innkjøring forbudt 3 kryss frem, så må du selv lese skiltene og da ikke høre på sensor.

Lurespm kan man kalle det. De prøver der det er mulig å putte inn stoppskilt og vri ruten inn i et område med vikeplikt, typisk boligfelt med vikeplikt pr 20 meter x 100.

Lenke til kommentar

Kjørte akkurat opp til tung, men regner med at det blir det samme som for meg; altså så kommer det ann på totalvekten av sykkel med fører og passasjer. Overstiger dere totalvekten på sykkelen, så skal han følge etter. Dette var i hvertfall det sensor sjekket for meg, før vi dro avgårde. Han kunne ikke sitte på med meg, for vi hadde blir 30kg for tunge for sykkelen.

Angående oppkjøringen, så syns jeg nervene var helt jævlig før, men tenkte faktisk etterpå at det faktisk ikke var så ille. Prøv å tenk at han ikke er der, du skal kjøre som om du kjører alene. Det er bare at han forteller deg hvor du skal. Husk på hva du har lært, og ta det rolig, slapp av og PUST MED MAGEN! :)

Lykke til, hilsen nybegynner med tunglappen. ;)

Lenke til kommentar

Kjørte akkurat opp til tung, men regner med at det blir det samme som for meg; altså så kommer det ann på totalvekten av sykkel med fører og passasjer. Overstiger dere totalvekten på sykkelen, så skal han følge etter. Dette var i hvertfall det sensor sjekket for meg, før vi dro avgårde. Han kunne ikke sitte på med meg, for vi hadde blir 30kg for tunge for sykkelen.

Angående oppkjøringen, så syns jeg nervene var helt jævlig før, men tenkte faktisk etterpå at det faktisk ikke var så ille. Prøv å tenk at han ikke er der, du skal kjøre som om du kjører alene. Det er bare at han forteller deg hvor du skal. Husk på hva du har lært, og ta det rolig, slapp av og PUST MED MAGEN! :)

Lykke til, hilsen nybegynner med tunglappen. ;)

Sensoren min var en lav og tynn mann i 30 årene, og er helt sikker på at vi 2 ikke oversteg vekta som en varadero kunne ha, men han kjørte egen sykkel.Min kjørerlærer sa at han trodde det var slik at 30 eller 40% av alle oppkjøringene så skulle han kjøre egen sykkel! :)

Husker også jeg satt inne på trafikkstasjonen og venta og var så nervøs, men når han kom og vi gikk ut og jeg skulle starte var det plutselig ikke noe problem, og jeg tenkte selv over der og da at det var rart jeg ikke var noe nervøs. Kjøreturen var også akkurat som om jeg skulle øvelseskjøre en liten tur, og det gikk fint!

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg var også mildt sagt nervøs, men når jeg fikk hilst på sensor ble jeg mye roligere. Fikk en dame som var hyggelig og virka veldig glad og fornøyd med jobben sin. :yes:

Jeg hadde oppkjøring samtidig som en annen (lillestrøm), vi kjørte begge Varadero, men begge sensorene kjørte sine egne sykler etter. Vi besto begge to. :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...