Moddaloug Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Har kommet opp i tysk 2, muntlig. Eksamen vil bestå av tre deler. Den første delen blir en lyttetest, den andre delen blir presentasjon av et tema, og den siste delen blir utspørring. Mitt emne er "Tradisjoner, festivaler og skikker i tyskspråklige land". Har da kommet frem til denne problemstillingen: "Hvorfor er festivaler som Oktoberfest så viktige for tysk kultur?" Er det noen tyskkyndige som kan komme med tips og hjelp til denne oppgaven? Evnt de andre delene av eksamen? Setter pris på all hjelp. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 http://de.wikipedia.org/wiki/Oktoberfest "Sie dienten dazu, das eingelagerte Märzenbier vor dem Anfang der neuen Brausaison aufzubrauchen." De skulle bruke opp det gamle ølet før den nye bryggesesongen. Det var også en kongelig markering el. tradisjon. "Pferderenne" betyr vel hesteløp. "Am 26. September 1980 explodierte am Haupteingang des Festgeländes eine Bombe. 13 Menschen starben dabei, über 200 wurden verletzt, 68 davon schwer. Dieses Oktoberfestattentat ist einer der schwersten Anschläge in der deutschen Geschichte." Faktisk var det en bombe i 1980, som tok livet av mange mennesker. Dermed kan man si at de ønsker å markere at disse menneskene mistet livet. Det betyr selvsagt også turistinntekter. Lenke til kommentar
Moddaloug Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Tusen takk for respons! Punktene du nevner er interessante, og jeg skal vurdere om jeg kommer til å bruke de. Selv om jeg spesifikt har nevnt Oktoberfest i problemstillingen, kommer jeg ikke kun til å fokusere på akkurat den festivalen, selv om det kanskje blir den som blir nevnt mest. Fikk beskjed om at å kun fokusere på Oktoberfest kunne bli litt tynt. Andre ting jeg har tenkt å nevne er at festivalene kan gi en følelse av samhold og fellesskap, på den måten at "alle blir venner", da man feirer noe sammen, samt at slike festivaler kan gi en frihetsfølelse. Med det mener jeg at folk kommer vekk fra hverdagen, og slipper å tenke på 8-4-jobben sin. Dette er noe som kanskje gjelder generellt for alle festivaler, og ikke er spesielt for tyske. Lenke til kommentar
Moddaloug Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Er det noen som vet noe om forskjeller i tysk kultur i forhold til f.eks østerriksk(??), sveitsisk eller andre tysktalende lands kultur? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå