Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlieksamen Historie

Anbefalte innlegg

Hei, nå har jeg blitt trukket opp i eksamen i Historie muntlig.

Til tema fikk jeg utdelt; Opplysningstiden og Revolusjoner.

Jeg har formulert problemstillingen som de grunnleggende og utløsende åraskene til den franske revolusjonen.

Slik at jeg kan trekke linjer fra opplysningstidens tenkning, filosofi og ta for meg den amerikanske revolusjonen som en utløsende faktor for den franske.

Presentasjonen skal være på 8 - 10 minutter lang før jeg får en trekkoppgave hvor jeg skal kunne snakke for meg. Det eneste jeg trenger litt hjelp med er presentasjonen min, det er en svært åpen problemstilling så jeg prøver å låse den fast med å ikke gå inn på selve revolusjon men prøve å få fram alle faktorene som gjore revolusjonen mulig.

Det hadde vært fint viss noen kunne komme med litt perspektiv og andre synspunkter enn mine egne slik at jeg får litt mer inspirasjon og en start boost :)

kompetansemål i faget har jeg valgt "Gjøre rede for utviklingen og endringen av styreformer i Europa fra slutten av middelalderen til siste del av 1700 tallet" og låst den på slutten av 1700 tallet. Så har jeg også "Drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700 tallet og 1800 tallet.

- S

Endret av Steinar221
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En forskjell er at amerikanerne alltid ønsket å følge Guds vilje, mens i Frankrike var revolusjonen mer ateistisk. Franskmennene anså at det var folkeopplysning å kvitte seg med Bibelen og De ti bud.

Har lest at franskmennene laget et stort opptog der "Fornuftens gudinne" ble båret i fronten, og at dette var en prostituert kvinne.

Nå skal du jo ikke skrive noe om selve revolusjonen, men kanskje du kan finne noe i forberedelsene til revolusjonen som har med ateisme å gjøre.

På 1800-tallet fortsatte det jo med kommunistisk ateisme, med Marx og etter hvert Darwin som tok opp den ateistiske ideen. Før evolusjonslæren, hadde det vært helt selvsagt å tro på Gud som Skaper av jorda og naturen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...