mickjagger Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Oppgaven var: Lag en presentasjon der du viser din kompetanse i et litterært og/eller språklig tema innenfor tidsperioden 1950 - 2012. Stikkord: - Språk Språkrøre Språk i endring Dialekter Samnorsktanken Sosiolekter Målstriden Språklige minoriteter Samisk språk og kultur - Litteratur Makt og motmakt Løgn og sannhet Virkelighet og fantasi Grenseløst Rune Belsvik Kjærlighet og kjønnsroller Etterkrigstid Johan Borgen Samtidsromaner Maskeblomstfamilien (bok) Oppbrudd og ansvar Ragnar Hovland Helt og antihelt Samtidsromaner Jaa.. masse forskjellige stikkord her ja. Noen som har noen tanker om hva jeg kan skrive om? Hva jeg kan begynne med, og hvordan jeg skal bygge opp teksten? Hadde vært veldig takknemlig for svar! Lenke til kommentar
mickjagger Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Dytter! Trenger hjelp Trenger ikke å ta utgangspunkt i stikkordene, de er jo bare til hjelp. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Er det f.eks. meningen at du kan skrive oppgave om litteraturen i hele etterkrigstida, eller bare om forfatteren Rune Belsvik? Blir veldig forskjellige oppgaver av det. En oppgave om hele etterkrigslitteraturen blir veldig omfattende. Lenke til kommentar
mickjagger Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Er det f.eks. meningen at du kan skrive oppgave om litteraturen i hele etterkrigstida, eller bare om forfatteren Rune Belsvik? Blir veldig forskjellige oppgaver av det. En oppgave om hele etterkrigslitteraturen blir veldig omfattende. Kan ikke kun skrive om ett av stikkordene, må være mer en miks av flere. Jeg valgte å skrive om språk, siden jeg vet litt mer om det en litteratur. Det har jeg faktisk ikke peiling på. Så velger heller noe jeg vet litt mer om. Og de stikkordene under språk henger jo mer sammen enn de under litteratur. De under litteratur er ganske forskjellige egentlig. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Du kan f.eks. innlede med: "Norge er et land som i århundrer har forsøkt å befri seg fra dansk og svensk påvirkning. Dette har resultert i et konfliktfylt forhold mellom ulike målformer". Og så er det bare å kjøre på med de enkelte punktene. Hvor mange du må ta med, vet jeg ikke. Men det virker som noen av dem er ganske korte. Du kan lese her; http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=3025 ...og gå ned dit det står: "Etter krigen var den nasjonale stoltheita stor. Dette var ein av grunnane til at samnorsktanken var populær blant befolkninga i denne tida. I 1952 blei Norsk språknemnd oppretta. Nemnda skulle arbeide for å ”fremja tilnærminga mellom dei to skriftmåla på norsk folkemåls grunn”. Sjølv om samnorsktanken var populær etter krigen var det slett ikkje alle som likte han. I 1952 gav Riksmålsforbundet ut si eiga ordliste, som viste kva forbundet la i riksmål. Det blei organisert foreldreaksjonar mot samnorsk, der blant anna foreldre brende skulebøkene til barna på bål." og så videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå