Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen


Anbefalte innlegg

Oppgaven var:

Lag en presentasjon der du viser din kompetanse i et litterært og/eller språklig tema innenfor tidsperioden 1950 - 2012.

 

 

Stikkord:

- Språk

Språkrøre

Språk i endring

Dialekter

Samnorsktanken

Sosiolekter

Målstriden

Språklige minoriteter

Samisk språk og kultur

- Litteratur

Makt og motmakt

Løgn og sannhet

Virkelighet og fantasi

Grenseløst

Rune Belsvik

Kjærlighet og kjønnsroller

Etterkrigstid

Johan Borgen

Samtidsromaner

Maskeblomstfamilien (bok)

Oppbrudd og ansvar

Ragnar Hovland

Helt og antihelt

Samtidsromaner

 

Jaa.. masse forskjellige stikkord her ja. Noen som har noen tanker om hva jeg kan skrive om? Hva jeg kan begynne med, og hvordan jeg skal bygge opp teksten?

 

 

Hadde vært veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det f.eks. meningen at du kan skrive oppgave om litteraturen i hele etterkrigstida, eller bare om forfatteren Rune Belsvik? Blir veldig forskjellige oppgaver av det.

En oppgave om hele etterkrigslitteraturen blir veldig omfattende.

 

Kan ikke kun skrive om ett av stikkordene, må være mer en miks av flere.

Jeg valgte å skrive om språk, siden jeg vet litt mer om det en litteratur. Det har jeg faktisk ikke peiling på. Så velger heller noe jeg vet litt mer om.

 

Og de stikkordene under språk henger jo mer sammen enn de under litteratur. De under litteratur er ganske forskjellige egentlig.

Lenke til kommentar

Du kan f.eks. innlede med: "Norge er et land som i århundrer har forsøkt å befri seg fra dansk og svensk påvirkning. Dette har resultert i et konfliktfylt forhold mellom ulike målformer".

 

Og så er det bare å kjøre på med de enkelte punktene. Hvor mange du må ta med, vet jeg ikke. Men det virker som noen av dem er ganske korte.

Du kan lese her; http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=3025

 

...og gå ned dit det står:

"Etter krigen var den nasjonale stoltheita stor. Dette var ein av grunnane til at samnorsktanken var populær blant befolkninga i denne tida. I 1952 blei Norsk språknemnd oppretta. Nemnda skulle arbeide for å ”fremja tilnærminga mellom dei to skriftmåla på norsk folkemåls grunn”. Sjølv om samnorsktanken var populær etter krigen var det slett ikkje alle som likte han. I 1952 gav Riksmålsforbundet ut si eiga ordliste, som viste kva forbundet la i riksmål. Det blei organisert foreldreaksjonar mot samnorsk, der blant anna foreldre brende skulebøkene til barna på bål."

 

og så videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...