Gå til innhold

sjekke hvilke tabeller som er i bruk?

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt et prosjekt hvor endel tabeller ikke er i bruk.

Finnes det noen måte jeg kan sjekke hvilke som ikke brukes.

(de som jobbet med dette er ikke tilgjenglig for meg samt at de ikke er helt 100% sikker på hvilke tabeller dette gjelder selv)

Søke gjennom dokumenter eller lignende som på Mac.

Har tilgang til alle filene selv lokalt på maskina.

Jobber i Windows 7 Pro.

Forsøkte å søke etter tabell navn oppe i "søk i <mappe>", men det funka ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så veldi kjent med ERD og hvordan det egentlig brukes.

Jeg pleier å opprette tabeller manuelt i MySQL workbench for å få en visuell oversikt samt administrere dem på veldig basic nivå. Dvs. opprette tabeller, fylle dem med nødvendig data og skreve til databasen. Slike ting som foregin keys, views etc. har jeg ikke fått satt meg inn i...

Finnes det en medtode i MySQL workbench hvor jeg kan laste inn hele databasen og automatisk generere en oversikt over hvordan de er linket sammen etc.?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her tror jeg det kan være lurt å tenke gjennom hva man mener med «ikke i bruk» før man begynner å slette noe som helst ...

Forøvrig helt umulig å gi noe fornuftig svar når du ikke oppgir hvaslags «prosjekt» det er snakk om heller.

Hvis du med «i bruk» mener «refereres fra kildekode eller konfigurasjonsfiler i et system» så må du rett og slett søke gjennom de relevante filene og se hvilke tabeller som refereres.

Eventuelt kan du fjerne alt fra skjema og legge inn igjen en og en inntil systemer og kolleger slutter å skrike.

Kjør gjennom alle integrasjonstestene og se i driver-loggen hvilke tabeller som ble aksessert.

etc.

Uansett, ta backup først.

Lenke til kommentar

med "ikke i bruk" mener jeg at dette er tabeller de foregående som har jobbet på prosjektet har valgt å gå bort ifra.

De har måttet gjøre endringer på nettstedet; For å slippe å ta ned nettstedet mens de gjorde endringene opprettet de en ny tabell og reprogrammerte modulene på nytt... Det har de gjort noen ganger, og når jeg tok over, fikk jeg en liste med 13-16 tabeller som mest sannsynlig ikke var i bruk.

De har de glemt nøyaktig hvordan de kodet den gang, så det er faktisk mulig at noen gamle skript fortsatt benytter seg av noen av dem i forbindelse med INSERT, UPDATE, DELETE...

De har jobbet live på serveren, slik at enhver endring jeg foretar får publikum se/oppleve.

Har forsøkt å laste ned til en lokal testserver, men det fungerte ikke siden deler av nettstedet må være live for å fungere opptimalt slik som det er satt opp.

Og det å begynne å tilpasse nettstedet lokalt vil jo resultere i at det ikke vil fungere på serveren når jeg laster opp :(.

"Prosjektet" er forøvrig et nettsted til en leverandør med ganske mange forhandlere som er avhengige av sitt admin-panel i sin daglige drift.

Derfor ønsker jeg å ta en opprydning av hele nettstedet. Fjerning av skript som ikke er bruk samt rydde litt i databasen så ting blir noe mer oversiktlig å lettere å jobbe med...

Lenke til kommentar

Dette blir litt kronglete siden definisjonen av «ikke i bruk» godt kan omfatte tabeller som brukes.

Det første du bør gjøre er å vurdere om du skal flykte etter de andre utviklerne. Hvis du ikke velger å gjøre det tror jeg det er fornuftig å først identifisere KODE som ikke er i bruk. Deretter har du ihvertfall en sjanse til å identifisere tabeller som ikke er i bruk av kode som er i bruk, om du skjønner?

Dette høres jo ganske rotete ut så det er sikkert en fordel å få rydda opp utover databasen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...