Vertical^ Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Hei! Har da eksamen i tverrfaglig, men hovedoppgaven min blir da innenfor Data & elektronikk, nærmere bestemt mikrokontroller/lego. Får da en liten feilsøkingsoppgave i elektronisk infrastruktur, men dette har jeg ikke noe info på. Er det noen som har vært borti lego/mikrokontrollere før? Tenker da på type Lego Mindstorms. For å være ærlig er det akkurat dette jeg er dårligst på, men jeg tror jeg klarer å dra meg igjennom. Oppgaven lyder som følgende; Et mindre firma har behov for å styre en prosess. Du skal anvende en mikrokontroller. Du velger selv hva som skal styres. Styring av prosessen skal inkludere minst to innganger (sensorer/sensorelementer) og minst en utgang. Prosessen skal dokumenteres i form av flytskjema. Dette skal utformes slik at en ukjent programmerer enkelt kan sette seg inn i hvordan prosessen fungerer og programmets oppbygning. Som du kan lese så er det veldig valgfritt. Jeg kan derfor ha så mange sensorer som jeg vil og så mange motorer. Jeg søker etter karakteren 4-5. Noen her som har vært borti dette før og har en ide på hva jeg bør lage for å oppnå en 5'er? Dokumentasjon osv er selvfølgelig viktig, men det fikser jeg på egen hånd Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Jeg aner ikke hvilken type legosett dere bruker, eller jeg brukte for den del. Det som kan gi en gre karakter er jo om du lager noe som kan kjøre langs en oppmeret linje, ved hjelp av en optisk sensor. Om du klarer å få den til å "bære" noe fra punkt A til B, kan det fks. være en modell av en slik "robot" de bruker for fylle på papir i avistrykkerier. Hvordan du gjør det er forbi meg, da jeg mest sannsynlig ikke kjenner til programmet du bruker. Det vil i alle fall kunne gi en god karakter vil jeg tro Du kan også finne oppskrifter/guider på nett, til det meste. Programering/bygging av legoroboter er en veldig utbredt hobby, mye fint på youtube! Edit: På skolen brukte vi to separate enheter for mikrokontroller og legoroboter. Husker som sagt ikke navnet på legoen, men vi brukte "basic stamp" microkontrollere, og på eksamen skulle vi programmere et fyrlys. Endret 13. juni 2012 av 2ball_ Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Hei! Har litt ustyr, og har lagd meg en plan. Planen er å styre en dør, samt å styre et aircondition anlegg. Går rimelig greit, men fikk ikke gjort så mye som jeg ville i dag. Eneste jeg sliter med er flytskjema. Har aldri lagd et så stort og utfyllende skjema som jeg må gjøre nå. Har du eller noen andre her et flytskjema de vil dele? Det trenger ikke akkurat være til lego/mikrokontroller, men så jeg ser sammenhengen og hvordan man bør lagde skjemaet. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Hvilket programmeringsspråk brukere dere? Kunne du lagt ut noen linjer, som eksempel? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Vi bruker en gammel form for Robolab. Skikkelig gammeldags, med andre ord. Læreren vår synes at de nyere versjonene er for enkle å jobbe med. Her er oppgaven; Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Crap. Det er akkurat det samme som vi brukte og nå er jeg skikkelig forvirret. Jeg trodde det du har lagt ut nå var flytskjemaet. Skiller dere ikke mellom robolab og programmering av microkontroller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå