baalzam Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Tenker aa gaa over til mitt foerste mer avanserte kamera, og sitter naa mellom foelgende valg: Kompakt: Canon Powershot G12 Nikon Coolpix P7000 Hybrid: Sony NEX-C3 Olympus E-PL3 Panasonic Lumix DMC-GF3 Noen raad? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Så lenge du ikke har noen preferanser på bruksområder er det vanskelig og gi deg råd. Type fotografering, liker du å justere innstillingene i kamera, er størrelsen viktig og hvor mange objektiver vil du ha ? Endret 13. juni 2012 av Nautica Lenke til kommentar
baalzam Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg er helt fersk paa fotograferingensfronten. Tenker vel egentlig at det skal gaa mest til fritid og ferie, men har vel ogsaa tenkt tanken at jeg en vakker dag skal laere meg aa leke med manuelle instilinger for noe finere bilder, selv om det ikke noedvendigvis blir med det foerste. Stoerrelsen er viktig, jeg oensker ikke noe for stort og klumpete. Objektiver er jeg litt likegyldig til, men tror jeg i foerste omgang ikke er interessert i det. Tenker at dersom jeg vil drive med mer avansert foto saa kjoeper jeg en fullverdig DSLR og heller objektiver til den. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Så lenge du ikke har noen preferanser på bruksområder er det vanskelig og gi deg råd. Enig med Nautica, det er en fodel om du sier litt mer om ønsker og krav. Det vil gjøre det enklere å gi noen (gode) råd. Når det gjelder listen din så har Nikon en nyere modell P7100 som er veldig lik, men har mange små forbedringer. Jeg vet ikke hvor travelt du har det, men G12 er to år gammelt, Nikon P7100 et og det gjelder modellene fra Fuji, Panaonic, Olympus og Samsung også. Det er en stor fotomesse tidlig på høsten og det forventes at alle/mange av disse modellene oppdateres en gang før den starter. Noen kanskje før sommeren. Som regel er ikekk slike oppgraderinger så store, men på to år gamle modeller kan det ha skjedd en del. For eksempel er det "bare" 720p video på G12 og P7100/P7000. Edit: Så du rakk å svare mens jeg skrev. Ser du ikke vil ha noe for stort, men har du noen formening om hvor stort det er. Både G12 og P7000 er veldig store i forhold til de minste kompaktkameraene. Har du vært i en butikk og sett på noen modeller? Endret 13. juni 2012 av se# Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Størrelsen på standard objektivene på speilløse systemkameraene "hybrid" er relative store så de får du ikke nedi lomma, er det viktig så må det bli en avansert kompakt så som Canon S100. Du kan også se på =133693&ids[]=151034"]Samsung NX100/200, de har relative =168"]kompakte objektiver. Lenke til kommentar
baalzam Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Interessant! Vedr. stoerrelse saa er det ikke noedvendig at den maa vaere i lommestoerrelse, men jeg oensker at den skal kunne faa plass i en skulderveske uten at den tar all plassen og at den ikke skal vaere saa tung at det blir nevneverdig slitsomt aa baere den paa halsen som jeg synes DSLRer ofte blir! Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 ...... at den ikke skal vaere saa tung at det blir nevneverdig slitsomt aa baere den paa halsen som jeg synes DSLRer ofte blir! Da tror jeg både G12 og P7100 er godt innenfor det du vil tolerere. Hybridamerane du har nevnt også. Det minste hybridkameraet du får med en 3x zoom er Pansonic GF3/GF5 med X14-42. Tror ikke det selges som kit med GF3, men mulignes med GF5 så med GF3 må du kjøpe hus+objektiv som kan gøre det litt dyrere. Nest minst er nok E-PM1 med Olympus sin sammenleggbare 14-42. Nikon J1 er også ganske lite. Ingen av disse har vridbar skjerm som på E-PL3. Andre ting å tenke over: Mange av de minste hybridene har enten en løs blits i stedenfor innebygd og/eller mangler blitssko. G12 gir mer zoom i forhold til størrelsen (og P7100 ennå mer) enn hybridkameraer. Lysstyrken på G12/P7100 er ikke så mye bedre enn på hybrider med standardzoom så hybridene vil gi bedre bilder i lite lys. Det finnes imidlertid andre avanserte kompakter med bedre lysstyrke som (LX5(XZ-1, X10) som kompenserer litt for den bedre sensoren i hybridene. Hybridene har bedre videofunksjon og generelt raskere respons enn kompaktene. Og på hybridkameranen kan du selvsagt oppgradere optikken hvis du får lyst til det. Alle har alt fra full auto til full manuell så på alle basisfunksjoner stiller de ganske likt, men noen har spesialfunkjsoner som amngler på andre. Sony har f.eks automatisk panorama i kameraet. Lenke til kommentar
baalzam Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 (endret) Takker for raskt svar! Saa hybrider har generelt sett raskere autofokus og kortere lukketid? (mtp actionbilder) Har tatt en titt paa X10 og synes jammen den var fin! Endret 13. juni 2012 av johwan Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Har tatt en titt paa X10 og synes jammen den var fin! Hybrider er generelt raskere i bruk, ikke nødvendigvis på AF/kun AF, men totalt sett. Knappene virker mens kamerae lagrer, kjappere lagring osv. AF-hastighet varierer både blant hybrider og kompakter, men generelt virker det som det er lagt mer arbeid i å få hybrydene kjappere, kanskje fordi de oppfattes mer som direkte konkurrenter til dSLR. Men det finnes hybrider med treg AF (første generasjon fra Olympus) osv. Jeg har jo bare prøvd noen modeller, men du kan finne tester av det meste som gir mer konkret info. X10 er et flott kamera, men ikke min favoritt. Skal jeg først ha noe så lite vil jeg ha et som objektivet ikke stikker så langt ut på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå