suuhoo Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Hei Jobber som mekaniker lærling. Det første jeg lurer på er hvordan det er vanlig å fordele feriene utover året. Her hvor jeg jobber nå er det fri hele jule uka og påske uka. Pluss 3 uker sommerferie. Vet det er slik at man har 5 uker med ferie. Men er disse 5 ukene 5 uker tilsammen da? Er jo noen rød dager innenfor disse ukene som regel å da blir det jo ikke 5 uker ferie til sammen. Så telles disse "5" ukene som 5 fulle uker eller har jeg egentlig krav på noen dager mer med ferie? Det neste jeg lurer på er litt om sommerferien. Vi fikk rundt februar skrive oss på kalenderen når vi ville ha sommerferie, å det var ingen innvendinger i det som ble satt opp. Etter dette var satt opp fikk vi en ny ansatt i jobben. Å nå i forrige uke kom han å sa han ville ha ferie samtidig med meg, det fikk han å jeg måtte bytte på min sommerferie, som jeg nå må ta om 2 uker. Er dette lov? Hva om jeg hadde planlagt min sommerferie som egentlig skulle være 3 uker seinere (som jeg delvis hadde gjort også)? Så lurer litt på hvilke rettigheter jeg har her, og om jeg kan "kreve" å ha ferien min da jeg egentlig skulle ha den. Ta gjerne med paragrafer og lignende om det finnes noen Endret 12. juni 2012 av Freestyle89 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Røddager i ferien som faller på en virkedag regnes ikke som feriedag, se ferieloven pgf 5 nummer 1, og skal da heller ikke komme til fratrekk i feriedagene. Endring av ferie reguleres av ferieloven pgf 6 nummer 3. Ved frivillig endring godtas alle endringer. Hvis arbeidstaker ikke godtar endringen kan arbeidsgiver bare endre dersom det er nødvendig pga en uforutsett hendelse (og vil utløse rettigheter til dekning av merutgifter, se ferieloven pgf 6 nummer 3 tredje ledd). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå