Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opprette AS for å komme ut av avtale..?

Actibus

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et lite problem, for et par år siden inngikk jeg en 5 årig leasingavtale på en varebil, inngått i mitt enkeltmannsforetak, så alt ansvar på meg med andre ord. Angrer jo selvfølgelig på at jeg ikke startet et AS den gang, men 100 000 var mye penger og jeg regnet ikke med å ha problemer med å gjennomføre hele perioden.

Nå har jeg fått alvorlige helseproblemer som medfører at jeg ikke har mulighet til å drive dette videre.

Det jeg har vurdert er muligheten for å opprette et AS nå som aksjekapitalen er 30 000,-, som i realiteten aldri vil komme til å få noen inntekter etter opprettelsen, også prøve å få overført leasingen til dette AS'et, når aksjekapitalen etter ca 3 mnd er oppbrukt så vil ikke AS'et lenger ha mulighet til å betjene leasingen og da evt slå det konkurs..

Det jeg lurer på er om en slik ordning vil kunne by på jussmessige utfordringer?

Det blir jo snakk om å opprette et AS som aldri vil komme til å få noen som helst inntekt etter opprettelsen, kun utgifter..

Vil jeg kunne måtte stå til ansvar likevel i dette tilfellet?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leasingfirmaet har inngått en avtale med deg/ditt enkeltmannsforetak. Om du ønsker å komme deg ut av kontrakten ved å skifte avtalepart, altså kvitte deg med dine forpliktelser ved at en annen juridisk person frivillig overtar dem, så trenger du godkjennelse fra leasingfirmaet. Det tviler jeg sterkt på at du får...

Å opprette AS kun med det formål å svindle sine personlige kreditorer vil dessuten fort komme på kant med en del selskapsrettslige regler - altså, styret vil kunne bli stilt personlig ansvarlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I praksis vil du som styremedlem/daglig leder inngå en avtale med en kontraktsmotpart med det bevisste mål at kontrakten ikke skal oppfylles?

Hils på instituttet "konkurskarantene".

I tillegg, husk at selskapet er et annet rettssubjekt enn deg -- og når selskapet er slått konkurs er det ikke lenger du som bestemmer. Boet kan fint bestemme seg for å rette et erstatningskrav mot deg personlig for å få dekket sitt tap.

Lenke til kommentar

Det har jeg undersøkt, fikk beskjed om at eneste måten å komme ut av avtalen på var å viderelease bilen eller kjøpe den ut..

La du alle kortene på bordet og forklarte at du av helsemessige årsaker ikke kan drive videre og dermed ikke vil klare å opprettholde din del av avtalen? For det første så er det mennesker som jobber på disse stedene, og for det andre synes de alltid at litt penger er bedre enn ingen penger så hvis de skjønner din situasjon og at det faktisk ikke vil være mye å hente hos deg vil de sannsynligvis være mer villige til å inngå et minnelig kompromiss.

Klart, sier du bare «jeg vil ut», så svarer de like kort «nei».

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...