Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hekk på regulert friområde

Anbefalte innlegg

Hei

Har seg slik at jeg bor i en firemannsbolig på et hjørne av tomten.

Det står også en trafokjosk (eller noe i den dur) strategisk plassert på dette hjørnet og tar litt av plenen, ikke minst sidesynet fra stuevinduet. Denne har jeg til nå greid å leve med...

I dag fikk jeg til min overraskelse vite (noen har vært å plassert ut noen "ekstra" oransje pinner i plenen som viser grensene) at det også er et "regulert friområde"/"offentlig friområde" rundt denne trafokjosken.

At det er en 1-2 meter bred stripe med friområde ned mot "gang og sykkelvei" kan jeg forstå, men at den skal snoke seg rundt trafokjosken og spise en betydelig del av plenen ble litt for mye for meg å bite over.

Det eneste dette friområdet kommer i veien for er planen om å sette opp en hekk ned mot "gang og sykkelveien".

Det vil se helt latterlig ut om jeg setter opp hekken langs grensen til friområdet. Jeg tipper det er 4-5 meter åpning fra kjosken og bort til den eventuelle hekken, faktisk mer enn det viser på kartet.

Kan ikke se for meg at noen har lyst til å oppholde seg der eller finne på å gå rundt trafokjosken (om du ikke jobber i kommunen og har ærend i kjosken).

Legger ved bilde av det ene kartet. Håper det beskriver problemet mitt.

Så kommer spørsmålene

Har jeg lov til å sette opp hekk som jeg vist på kartet (med grønt)?

Kan/må jeg søke om tillatelse med kommunen?

post-11110-0-05674800-1339688640_thumb.png

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok søke tillatelse hos kommunen.

Trafokiosker er steder hvor mye energi behandles. Dette gjør de til potensielle brannkilder, og da er det greit å ha avstand til annet brennbart materiale så langt det er mulig.

Det er det jeg frykter...

Er litt usikker på om det er trafokjosk eller har noe med fiberen i området å gjøre. Kan ikke høre noe lyd fra den og jeg mener det står Tafjord (som har både strøm og fiber) på den.

Om det var fare for brann fra den så tviler jeg på de hadde fått tillatelse til å sette opp leilighetene så nært. Er trolig ikke mer enn 2 meter bort til treplattingen min og balkongen til de som bor over.

Lenke til kommentar

Hei

Har seg slik at jeg bor i en firemannsbolig på et hjørne av tomten.

Det står også en trafokjosk (eller noe i den dur) strategisk plassert på dette hjørnet og tar litt av plenen, ikke minst sidesynet fra stuevinduet. Denne har jeg til nå greid å leve med...

I dag fikk jeg til min overraskelse vite (noen har vært å plassert ut noen "ekstra" oransje pinner i plenen som viser grensene) at det også er et "regulert friområde"/"offentlig friområde" rundt denne trafokjosken.

Legger ved bilde av det ene kartet. Håper det beskriver problemet mitt.

Så kommer spørsmålene

Har jeg lov til å sette opp hekk som jeg vist på kartet (med grønt)?

Kan/må jeg søke om tillatelse med kommunen?

Det er flere uklarheter her. Men jeg antar at "trafokjosken", sto der før rekkehuset ble bygd. Men at det ikke var satt på noe gjerde på grensen. Ellers ville dere ha fått et nabovarsel, hvor også grensene ville være markert.

Kommunen har kart. Uansett, gå til kommunen og prat med dem, da kan du også få et kart og prate med dem om hekken.

Gennerelt så er det ikke noe søknadsplikt, for å sette opp en hekk. Men langs veg, er det krav til avstand til veg (grunnet brøyting/snølagring) og det er en maksbegrensning på høyde på gjerde og tett hekk - Fri sikt (grunnet sikt fra bil. Eks langs vegkryss). Det kan værelokale bestemmelser i Reguleringsbestemmelsene, eller andre kommunale bestemmelser. Men, dette kan selvfølgelig kommunen besvare.

Jeg ser ikke bildet ditt. Og det beste hadde vært et situasjonskart/kartutsnitt, påført grenser og avstander.

Lenke til kommentar

Ser nå problemet! :) Har vært nyttig med et bilde av problemområdet også. Synes ellers dette var uheldig prosjektering.

Har du vært i kontakt med kommunen?

Hvis du skal få sette opp hekken der du ønsker, må du i alle fall kontakte, firmaet/selskapet som eier kiosken. Og forsøke å få til en avtale med dem. Du ønsker jo å sette en hekk, på deres eiendom. Kan hende de aksepterer, at du for egen regning og ansvar, setter opp hekken som du ønsker. Men at de ved behov, river nødvendig del av hekken for vedlikehold, eller utvidelse av kiosken og at de da er uten erstattningsplikt. De vil kanskje kreve, at du river selv.

For vedlikehold, bør i så tilfelle nærmeste hekkplante plasseres så langt unna kioskveggen, at det bare er de tynnere greinene (mot vegg) som må klippes. Da slipper du riving, kun noe klipping. Utvidelse av kiosken kommer kanskje ikke i vår levetid, så ikke tenk på det. Husk likevel - det er lov til å "prøve seg", men det er du som er avhenig av en avtale og da er det nok du som må være villig til andre løsninger.

Samme gjelder med annen plassering av hekk, eks., hekk i bakkant av kiosk. Eks. hekk 0,6 - 1,0 m fra bakvegg. Da får du en uønsket vinkel på hekken, men mest sansynlig vil du få det uansett. Kan også bryte hekken og sette opp en tett (eller nesten tett)tregjerde. Samme høyde som ferdig hekkhøyde, eller helst en del høyere, eks 0,5 - 08 m høyere, da hekken vokser mellom hver klipping. En slik levegg kan blir ok, arkitektonisk, hvis en tar litt hensyn til husets utforming. Å bryte en hekk med et gjerde kan bli hensiktsmessig og ikke minst plassbesparende, i problemområdet.

Men det er andre alternativer, hvis de ikke går med på dette. Du kan også forsøke å få kjøpt/overført 1,0 meter av eiendommen, i bakkant av kiosken.

Det viktigste må vel for dag være, å få mer plass mellom kioskeiendom og hjørnet på din platting.

Finn frem nabovarslet m/naboliste, så finner du navnet på, de som eier kiosken. (Kan være kommunal eiendom). Eller snakk med kommunen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...