Gå til innhold

Knebøy vs. Markløft, hvilken øvelse skal man ta de tyngste løftene på?

Anbefalte innlegg

Klønete trådtittel, men mener å ha hørt at man skal ta tyngre kilo i knebøy enn markløft. Stemmer dette? Hos meg er det iallefall omvendt, og ligger på en del kilo mer når det kommer til knebøy. Men det har også mye med å gjøre at teknikken min i markløft ikke er topp og er redd for å skade meg (knebøy er ypperlig på den andre siden), ser også flere steder at personer løfter mye mer på markløft enn knebøy, eller er dette individuelt?

Som eksempel: Tok idag 105kg knebøy 3x10 etter "oppvarming" (delvis noen runder i smith, så senere, 60kg x5, 80kg x5 og 100kg x5 i løsvekter). Mens forrige uke tok jeg 80kg markløft 3x12 og 100kg knebøy 3x12.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Jeg tar ca 50% mer i markløft enn jeg gjør i knebøy :p, men så er jeg også nybegynner. Er litt tung og har syklet mye i livet mitt, så jeg regner med at det har bidratt til at musklene mine fra magen og ned er sterkere enn de fra magen og opp, er muligens det som er grunnen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

De som driver med styrkeløft og konkurrerer har øvd lenge på å få til teknikken i knebøy. Disse gutta (og jentene) lader opp musklene når de er på vei ned i knebøy. Også er det bare å bruke opp den energien som de har ladet opp i lår, mage, ben, armer, rygg, får å få til å komme seg opp igjen. I markløft har de ingen mulighet til å få ladet opp noenting som helst. Der er det andre teknikker som spiller inn. Men for oss vanlige folk, så er teknikken i markløft betydelige lettere å få til, enn en oppladning i knebøy. Håper det var svar godt nok på det som trådstarter lurte på.

Bare så dette også er sagt, dette tar utgangspunkt i frie stenger, ingen smith-maskin. Og om noen skulle prøve seg på et max-løft i knebøy el markløft, vær forsiktig, og bruk gjerne en spotter eller to. Deres jobb vil da være å passe på at du bruker riktig teknikk under løftingen.

Ang markløft: hold stangen innpå beina, hold blikket i taket, ikke bruk låsegrep (med mindre du bytter på hvilken hånd som skal være øverst), overhåndsgrep er å foretrekke (låsegrep er kun for de aller aller tyngste løftene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...