bitfikleren Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hei, Har en HighPoint RAID kontroller som feilet i kveld. En av diskene går ser ut til å være offline, så dukker den opp men så feiler det hele med rebuild failed. Den korte tiden den av online, var det ikke noe fornuftig å få ut av SMART. Verdiene så ut til å være OK sammenlignet med de tre andre diskene. Prøvde å kopiere ut dataene, men etter en stund feilet kopieringen og filsystemet på disken så ut til å være offline. Da viste det seg at nok en disk var offline (men da stå den første disken som feilet i OK status) Kan det være kontrolleren som feiler eller er det disken(e)? Det er jo unektelig litt vanskelig å tro at flere disker begynner å ryke innen kort tid. Lenke til kommentar
bitfikleren Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Etter en stund prøvde jeg å avslutte ting, men ting hang. Jeg slo av strømmen og startet om igjen. Den første disken var offline når jeg gikk inn i kontrolleren før boot. Windows XP ville kjøre en chkdsk ved boot, fant en feil. Og mens den gjorde det begynte kontrolleren å pipe igjen (ganske så irriterende lyd). Lenke til kommentar
bitfikleren Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Ingen tips om det er diskene eller kontrolleren som feiler? Lenke til kommentar
bitfikleren Skrevet 21. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2012 Siden jeg ble oversvømmet med gode tips her... så rev jeg ut de fire 500 Gb diskene og raidkontrolleren. Det hele ble erstattet med en 2 Tb disk. Etter mange timer med restoring av data fra backup, så var jeg atter online. Men det som forbauset meg var at Canon sin software for å behandle RAW-bilder ble (anslagsvis) 5-10 ganger RASKERE når det kom til å lese, slette og skrive data til filsystemet. Og jeg som trodde at RAID-5 skulle gi økt ytelse på skriving og spesielt lesing. Det kan vel tyde på at noe har vært galt helt fra starten av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå