Gå til innhold

[Løst] PC/bærbar til gaming OG videoredigering?

Anbefalte innlegg

Nå skal det innledningsvis sies at jeg ikke er den med mest erfaring når det gjelder hvordan datamaskiner er bygget opp. En stor del av begrepene er gresk for meg, så visse ting må vel eventuelt forklares litt for meg. "dual core", "firmware", "ACHI" og slike ting har jeg ytterst få kunnskaper om.

Men det har seg slik at jeg driver litt med videoredigering, og har for tiden en laptop med 8GB RAM og Intel i5-prosessor. Og på denne maskina tar det en god del tid å få redigert videoer, spesielt hvis jeg legger til diverse effekter, og ikke minst om videoen redigeres og lagres som full HD-video (1080/60i 1920x1080). En video på 15 minutter kan ta opptil 2-3 timer å kjøre ut som ferdig fil i wma-format.

For å forklare tittelen til denne tråden, så er en del av videoredigeringen basert på gaming, så det er da snakk om å gjøre video-opptak av gaming, for så å redigere materialet. Programmet jeg bruker er i hovedsak Pinnacle Studio 12 (vurderer å kjøpe versjon 15 HD).

Jeg har da googlet litt her og der, og har forstått det så pass at litt mer RAM kan først og fremst hjelpe, og så er i7-prosessoren mer effektiv. Men regner med at lydkort og grafikk-kort og slike ting har også en del å si i hvert fall på gaming-fronten. Hovedkort og slike ting har jeg ikke så god greie på.

Er det noen som har tips til en brukbar laptop som hadde taklet videoredigering på en så pass bedre måte at det ikke tar 2-3 timer å lagre 15-minutters snutter? Jeg fant f.eks. denne Asus'en, kan den være et alternativ? http://www.komplett....aspx?sku=744846 - det skal også nevnes at prisen nærmer seg kraftig det jeg anser som i overkant av hva jeg har økonomiske midler til per i dag.

Alternativt, er det noen som har et forslag til en selvbygd stasjonær PC, dvs. noen som kan liste opp hva slags hovedkort, grafikk-kort, osv. jeg burde vurdere å anskaffe? Jeg har en kompis som kan hjelpe meg å bygge den, men han har mer greie på datamaskiner generelt og vet ikke så mye om systemkravene for en effektiv og rask videoredigeringsopplevelse.

De delene du/dere nevner bør vel være gode nok til at ting skal fungere bra, men totalprisen bør ikke være skyhøy.

Endret av StrongwaterOJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, slik det er nå så har jeg uansett ikke råd til å betale totalbeløpet, så jeg må enten kjøpe del for del, eller finne en avbetalingsordning. Men jeg klarer 1500 her og 2000 der (i forhold til å kjøpe individuelle deler). Jeg forsøkte å kjøpe en ferdigbygd maskin på rundt 20.000 på avbetaling, men der ble jeg ikke kredittsjekket, så totalbudsjettet må vel kanskje være under den summen.

Når det gjelder spill, så har jeg spilt en del emulator-spill, men da veldig retro. NES, SNES, Sega Genesis, osv. Jeg vet der finnes emulatorer for Xbox, GameCube, Playstation osv, men jeg har ikke utforsket dem så godt hittil. Dersom jeg får en mer effektiv maskin kan det jo hende at jeg utforsker det mer også. Ellers er spillesmaken min veldig variert, men jeg har vært usikker på hva som går an å gjøre opptak av når det gjelder moderne spill. Jeg testet å ta opp Plants Vs. Zombies med Hypercam3, og det funket, så det kan vel hende at en bedre prosessor/mer RAM gjør det mulig for meg å gjøre opptak av ennå større moderne spill også.

Litt støy skal jeg klare å leve med, men kan godt legge ved en god anbefaling når det gjelder lydisolering, så får jeg vurdere selv ut i fra prisen. Når det gjelder mus og tastatur har jeg ikke behov for veldig fancy greier, så der skal jeg vel klare å finne noe selv. En passelig god skjerm kan være greit.

Det jeg har sett på, er følgende (som delvis ble anbefalt av en kompis), men kanskje noen har tips om varer som fungerer like godt og er til en rimeligere pris:

ASUS P9X79, Socket-2011

ATX, X79, 8xDDR3, 3xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, EFI

kr. 1895.00

Intel® Core i7-3820 Processor

Socket-LGA2011, Quad Core, 3.6Ghz, 10MB, Boxed, no fan included

kr. 2395.00

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 12GB

Kit w/3x 4GB XMS3 DHX, CL9-9-9-24, for Core i7, connector for Airflow Pro, 1.65v

kr. 879.00 (to for 1758.00)

Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5

PCI-Express 3.0, 1xDVI-I, native-HDMI, 2xmini-DisplayPort, 810MHz

kr. 2795.00

OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 525MB/500MB/s read/write, SandForce® SF-2281

kr. 849.00

Western Digital AV-GP 3TB

SATA 2.0, 1 million hours MTBF, 64MB, 4.5W, 24x7 reliability, Whisper quiet

kr. 1495.00

Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 140mm Vifte

kr. 999.00

Corsair Obsidian 550D Midi Tower Sort

Vifter: 2x 200mm Front, 1x 120mm Bak , Støydempet, ATX, mATX, 2x USB 3.0

kr. 1295.00

Samsung 24" LED SyncMaster S24B350H

1920x1080, 2ms, ConnectShare, VGA/HDMI

kr. 1495.00

Creative SB Recon3D Fatal1ty Pro

PCIe-x1, 5.1 Surround, Core3D, Dolby Digital, THX TruStudio Pro, CrystalVoice

kr. 949.00

Sony Blu-Ray Writer BD-5750H

SATA, BD-R : 8x, BD-R XL: 4x, BD-R LTH: 6x, DVD±R: 8x, CD-R: 24x,Bulk,Slim,BLACK

kr. 749.00

Logitech Speaker System Z313

Sort, 25 watts RMS

kr. 259.00

Microsoft Windows 7 Home Premium

Norsk, Full, DVD

kr. 1449.00

Pinnacle Studio 15 HD Ultimate

Nordisk,HD Videoredigering

kr. 795.00

Jeg vet ikke engang hva enkelte av disse tingene er, det er som sagt bare hva jeg fikk anbefalt. Jeg vet at noe dreier seg om hovedkort, lydkort og slikt, mens der også er to RAM-kort, 2 TB lagringsplass, osv. Skjermen, BD-spilleren, høyttalerne og programvarene skjønner jeg selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Ser grei ut den listen der.

Men, det kommer egentlig helt an på om du er en pro redigerer eller ikke ;)

Men skal lage et alternativt oppsett til deg jeg :)

Går ut fra at du ikke kommer til og drive med overklokking av systemet.

Kan godt vær at jeg havner litt på dypt vann akkurat ang redigering o.l. Men til gaming så skal jeg fikse et godt oppsett. Så kan heller olestokk, arni90 og disse folkene her på forumet rette litt på meg viss dem ser noen graverende feil :p

Delene er plukket ut hos dustin.no

post-89286-0-36809700-1339534657_thumb.png

Lenke til kommentar

Kan se grei ut den der også ja. Grovt regnet så kommer man ned i 13 000, heller enn de 20 000 på komplett.no og det er jo også kurant ;) Siden du selv hevder at du ikke er 100% sikker, venter jeg da litt til på flere svar før jeg tar noen videre avgjørelser, men jeg takker for et godt bidrag!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...