Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pris på "telenor" sentral

Anbefalte innlegg

Jeg har ett litt underlig spørsmål som jeg håper noen har kunskap til å foreta en god gjetting på.

Hva koster det å sette opp/bygge ut en ny telefon sentral for ADSL?

For å begrense litt kan jeg si følgende:

Vi er ca. 40 husstander som ønsker skikkelig kablet bredbånd da radiolink fra eidsiva er dyrt og dårlig og fiber ikke er ett alternativ :p På nåværende tidspunkt ligger vi i område 10-12 km fra nærmeste sentral hvor man kan få ADSL.

De fleste av oss er villige til å gå sammen og hjelpe telenor networks med utgiftene med mindre det er snakk om helt vanvittige summer selvfølgelig. Jeg har vært i kontakt med telenor som lovet å kontakte meg når de hadde sjekka litt, men de bruker jo så sjukt lang tid på alt.

Håper dere kan hjelpe :D

BTW: Blir det noe av det LTE nettet til 8-15 miliarder som skal sørge for 30 mbit/s trådløst i hele Norge innen 2020?

Endret av cptCory
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt umulig å gi et fornuftig svar, uten å kjenne noe mer til rammebetingelsene. Kostnadene vil for eksempel avhenge av om Telenor har lokaler med ledig plass i området, eller om de må leie mer plass, om disse lokalene har strøm og kjøling, og så videre.

Lenke til kommentar

Dette vil nok være en dårlig investering, det er høyst sannsynlig at Telenor stenger ned sentralen og tvinger dere tilbake på radiolink igjen iløpet av ganske kort tid. Ta en titt på Telenors fremtidsplaner her: http://www.dagensit.no/article2415625.ece

Jeg er redd det er mange nåværende ADSL-kunder som får en "Mobilt bredbånd" USB-dongle i posten sammen noen høytsvevende ord om hastighet og beskjed om at kobberkabelen er klippet. Jeg gleder meg ikke.

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene. Jeg er ingen entreprenør eller teletekniker så det blir ikke lett komme med flere detaljer.

Jeg kan ikke snakke for alle i nabolaget men jeg vil tro smertegrensen ligger rundt 200.000,- samlet, noen betaler gladelig 20k andre har ikke råd til å betale noe, noen kan stille med 1k per familiemedlem osv. Noe som muligens ikke holder til mer enn hardware og materiell kan det tyde på.

BTW: Hørte først med Eidsiva hva de kunne gjøre da det er der jeg har radiolink. Jeg spurte da kun på vegne av meg selv som en enslig kunde.

Jeg fikk da tilbud om 8mbit/8mbit over radiolinken, MEN jeg måtte betale oppgradering av radiomasta 65-80.000,- I tillegg måtte jeg skrive under på ett abonement til 2.500 per måned med bindingstid på 10 år.

Det syntes jeg var veeeldig drøyt, men jeg fikk jo svar på spørsmålet mitt. høhø

Endret av cptCory
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utifra framtidsplanene til telenor så er vel fiber den lureste løsningen å gå for. Men også helt sikkert dyrest. Dog vil jo rekkevidden til sentral ikke bli så viktig. Er det noe maks anbefalt kabellengde på dette?

Skulle Telenor Networks være vennlig innstilt så er grunneiere og maskinentreprenører i området klare for dugnad når det kommer til graving og det meste unntatt kobling av selve kablene. Eller kan man bare henge kabelen i stolpene som blir brukt til kobberledninger i dag?

Lenke til kommentar

Det dyre med fiber er å grave den ned. Men for å få lagt fiber til hjemmene trengs det kabler fra alle hjemmene til et sted som kan være en sentral, og derifra trengs det fiber til et eller annet sted der telenor har fiber allerede.

Hvor langt dette er er uvisst, men det kan fort bli noen kilometer...

Lenke til kommentar

Mener det er en begrensning på rundt 2km med kabel i mellom en bysentral og et ADSL grensesnitt hos abonnent. Dersom Telenor ikke tilbyr dette i bygda, så er jo alternativene 2MB ISDN (15 eller 30 kanaler pr. UT) eller datalinje med fast IP-adresse. Finnes ikke dette heller, så må en se hva som er tilgjengelig av trådløse eller fiberoptiske forbindelser. Det finnes en rekke tilbydere i markedet, så en oppramsing av alternativer vil bli kjempelang.

Faktisk så kan du godt sette opp en "hussentral med 40 interne linjer" og en knippe med bylinjer som hentes ned via GSM-nettet eller via en dataforbindelse av en eller annen art. Bare selve sentralen koster sånn ca. 2000,- pr. port. Men den må programmeres, den må ha strøm og den må ha kabler for både innkommende og utgående linjer.

Om dere får liten respons fra det lokale Televerk, så kan dere jo bygge nettet selv, eller få en lokal tele/data aktør til å bygge det. Ofte så vil det lokale E-verk kunne tilby noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

http://www.ubnt.com/

Jeg kjører et AirMax strekk (Yagi antenner) på 11km, 50/50Mbit på, riktignok bare for å dekke 2 hus (ved feriehuset vårt). Det er dessuten bortimot fri sikt, vet ikke hvordan dette er for trådstarter. Mulig du må opp AirFiber (1Gbp/s).

Prisene er laaaangt under hva norske selskaper tar. Ulempen er at du må gjøre ting selv, men selvgjort er jo som kjent velgjort.

Lenke til kommentar

Vi holder til i en trang og svingete dal, tettpakket med høye trær så airlink på strekk langt nok til telenors sentral blir vanskelig tror jeg.

Rettelse: Det blir umulig da det er ett fjell i veien.

Jeg skal undersøke med de som eier høyspenten her omkring hva de eventuellt kan hjelpe med.

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

Jeg fikk da tilbud om 8mbit/8mbit over radiolinken, MEN jeg måtte betale oppgradering av radiomasta 65-80.000,- I tillegg måtte jeg skrive under på ett abonement til 2.500 per måned med bindingstid på 10 år.

Det var noe drøyt, ja... Hva har du i dag, og til hvilken pris??

edit: ja, det er mulig å henge fiberkabel i stolper, men stolpeeieren skal ha betalt for det (stolpeleie)... Om det er Telenor som bygger ut fiber til dere (med "anleggsbidrag" fra dere som kunder), og samtidig eier stolpene, så utgår selvsagt akkurat det..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

I dag har jeg 2mbit/512 ca. Til 399,-/mnd om jeg husker riktig. Oppkobling var 4k eller deromkring.

Jeg kunne fått 6 slike til prisen av 8mbit/8mbit. Men spørs om det er fullt i masta siden det ikke ble nevnt av eidsiva. Jeg må jo i så fall også få "spleisa" di sammen på ett vis på min side. Virker heller komplisert... Og fra telenor er det stilt, håper på en bittelit positiv tilbakemelding fra de hvertfall.

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

I dag har jeg 2mbit/512 ca. Til 399,-/mnd om jeg husker riktig. Oppkobling var 4k eller deromkring.

Ok. Som en sammenligning, så tar Direct Connect 449,- for tilsvarende linje (også det radioteknologi) her, 549,- for 4/1, og 599,- for symmetrisk 4/4. 6/6 tilbys "pris på forespørsel", og er sikkert dyrt... Har 4/1 selv pr i dag, og er stort sett fornøyd med det. 4000 i etablering var derimot dyrt; her var det gratis (mot ett års bindingstid) uten montør, og 1490 med montør...

Lenke til kommentar

Eidsiva radiolink er det eneste tilbudet som finnes her. Ingen andre har dekning. Edge er raskeste mobilsurfing tilgjengelig. Så vi er stuck til telenor innser vi eksisterer :p Har prata litt med folk i kommuna også som bare sier at "ja dette har vi tatt opp til departementsnivå" uten noe som helst håndfast info noe som sikkert er politiker-kode for at det ikke har skjedd en dritt.

Lenke til kommentar

Du sier du bor i en dal? Hva med en antenne på et høyt punkt? Har du sjekket ut satelitt Internett? Slikt som supply båter og lignende bruker i nordsjøen? Vet ikke priser på dette da, men kanskje verd og sjekke ut? Ang antenne link på fjell osv, vil det jo da bli rimelig mye kabling osv, men om grunneiere og lignende er med på dugnad, og kabler henges i trær osv kan dere kanskje skrape sammen en dugelig løsning? Litt spennende prosjekt faktisk. La oss si linken ble plassert på en fjelltopp, har du da fri sikt til "byen"? Eller en link som har tilgang på fiber?

Kan du gi oss noen gulesider kart bilder elns? Som viser område, og nærmeste områder som kan gi oss en pekepinn på hvordan situasjonen er?

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Kan du gi oss noen gulesider kart bilder elns? Som viser område, og nærmeste områder som kan gi oss en pekepinn på hvordan situasjonen er?

Nå går det kobberline i stolper til alle husstander i området. Hovedlina går langs riksvei 15 med "utstikkere" til alle husstander også på andre siden av elva (luftstrekk tvers over).

Men som sagt har jeg ikke hørt noe fra telenor enda så hvem som eier stolpene, hvor nærmeste sentral med fiber er osv. vet jeg ikke enda.

post-21209-0-89852000-1340375117_thumb.png

Endret av cptCory
Lenke til kommentar

Stoplene er nok mest sannynligvis eid av det lokale kraftverket eller de som har monopol på distribusjon av strøm i ditt område.

Et av de store problemene med å gi dere internett med akseptable hastigheter, er at man må ha et distribusjonspunkt (sentral, eller POP). Dette punktet må igjen ha en god forbindelse videre inn i et kjernenettverk til en ISP.

Siden sentralen er så langt unna, er eneste måten å etablere en sentral som er nærmere dere. Men det er temmlig kompliserte greier, man må finne et egnet sted (grunneiere er ikke alltid happy med dette), det må være strøm tilgjengelig, og så må man ha en skikkelig forbindelse videre fra sentral. Forbindelsen til en sentral er som regel fiber, men radiolinje og andre teknologier er brukt i dette landet.

Jeg vil anta at kostnaden for å bygge ny sentral ligger på noen hundrede tusen, og da er ikke kostnad til DSLAM eller fiberforbindelse tatt med.

Med bare 40 abonnenter, kan jeg aldri tenke meg at Jara er villig til å betale denne kostaden.

Da må man se på andre løsninger, som f.eks lokalt utbygd fiber, med radiolinje forbindelse videre, noe som betyr at total hastighet blir delt på alle brukere. Nå får man radiolinjer på alt fra 2 til 155 MB, og mere hvis man er villig til å betale for dette. Men desverre tipper jeg at dere er så få kunder, at dere må dekke alle kostnadene selv. Totale kostnader vil nok ligge nærmere 1 million enn 100 000 kr.

Så får du spørre deg selv om alle de andre er villige til å dele disse kostnadene.

Mange mindre steder har etablert eget fibernett delvis sponset av kommunen, eller man oppretter et eget AS av de som er interessert i dette og driver dette selv til kostpris.

Edit: her er en artikkel som kan være av interesse: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Na-far-de-endelig-bredband-2730423.html

Endret av xcomiii
Lenke til kommentar

Fikk ganske labert svar fra telenor networks i dag. "Vi har ikke planer om å bygge ut bredbånd hos deg. Telenor satser nå på fiber og mobildekning." Det var igrunn hele mailen, de gadd ikke engang kommentere forslaget med selvkost og dugnadsarbeid.

Jeg svarte med "Flott! Vi tar gjerne fiber vi! Evt. raskt, solid og greit priset mobil bredbånd med minimum 10/5 mbit."

Fikk svar umiddelbart "Vi har ikke planer om å bygge ut fiber i ditt område." videre listet de opp diverse vanlige mobil abonement som jeg kunne kjøpe, komplett M og XL, LOL. Edge er forresten raskeste telenor har i område som kunne gi 200 kbps på en god dag ifølge dem :p

Får vel heller prøve Eidsiva igjen til neste år. Se om de har ett mer fornuftig forslag da angående radiolink. Men siden månedsprisen og oppkoblingsavgiften har gått opp istedet for ned som på de fleste andre bredbåndstyper er jeg skeptisk :p

Lenke til kommentar

Dette vil nok være en dårlig investering, det er høyst sannsynlig at Telenor stenger ned sentralen og tvinger dere tilbake på radiolink igjen iløpet av ganske kort tid. Ta en titt på Telenors fremtidsplaner her: http://www.dagensit....icle2415625.ece

Jeg er redd det er mange nåværende ADSL-kunder som får en "Mobilt bredbånd" USB-dongle i posten sammen noen høytsvevende ord om hastighet og beskjed om at kobberkabelen er klippet. Jeg gleder meg ikke.

Tror det er litt sammelblanding her, det som skal bort er det gamle analoge systemet, det er opplagt foreldet og det er veldig mye gammelt utstyr der ute. Det er lite problem for telenor å gjøre om en analog telefon til en IP telefon i sentralen uten at dette påvirker kunden.

Ja det er samtidig trolig at telenor prøver å kvitte seg med ulønsome områder, her er de imidlertid i et politisk minefelt. Et annet faktum er at asdl er mer en raskt nok for mesteparten av norges befolkning i dag, de linjene som er rask nok til å streame hd film vil også være raske nok et godt stykke ut i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...