Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Kom opp i historie munnleg i dag. I oppgåvearket sto det: frå einevelde, via kommunisme, til kapitalisme. Drøft utviklinga i Russland frå ca. 1900 til i dag. Noken som kan hjelpe meg? Har valgt problemstillinga: kva konsekvensar fekk Sovjetunionen under og etter at Stalin var eineherskar? Trenger virkeleg hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo så mye... har du ikke en litt vel stor problemstilling? Kanskje begrens deg til enten under eller etter? (snakker av egen erfaring, hadde eksamen på mandag i historie, og måtte spisse problemstillingen hele tiden fordi jeg fant ting å snakke om hele tiden)

Uansett:

- Gulagsystemet

- Kollektivisering

- lite frihet - kommunisme

Eller hva med å ta for deg de positive tingene?

- Industri

- Utdanning (mange ble utdannet til ingeniører)

- økonomi som fungerte (tidligere svært fattig)

- svært lav arbeidsledighet

- svært lite kriminalitet

- Kvinner i jobb

Lenke til kommentar

Mulig eg burde begrense problemstillinga, men tenker eg skriver det eg føler eg burde ha med så kan eg heller ta vekk etterpå (så lære eg iallefall). Tusen takk, det hjelper ein god del! Aldri høyrt om gulag systemet ført, så takk :)

Korleis kan eg kort fortelle at Russland måtte gje seg i første verdskrig mykje på grunn av dårleg industrialisering, det kom ein revolusjon styrt av Lenin same året (ønske om ein verdsrevolusjon) og det starta ein toårig lang borgarkrig mellom dei raude og dei kvite.

Må jo ha med meir om det enn det eg skreiv over, men det er jo så masse anna eg må snakke om så det blir veldig mykje til slutt!

Burde vel snakke litt om Moskvaprosessane?

Lenke til kommentar

Ja, hvilket trinn er det da? Så lenge du svarer på problemstillingen i foredraget er det vel ikke så viktig å ha med mest mulig, de kan jo spørre deg etterpå heller :) men hva om du sier litt om hvordan situasjonen var, med tsaren, økonomisk osv, og sier at resultatet av det var: trakk seg ut av 1vk, revolusjon, borgerkrig osv? Da tror jeg du kan få sagt det ganske kort og konkret :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg setter opp sånn:

Positive konsekvenser under Stalins styre

- Industrialisering

- Lav arbeidsledighet

- Lite kriminalitet

- Kvinner i jobb

- Utdanning

- Økonomisk vekst

Negativ konsekvenser under Stalins styre

- Kollektivisering, tvangsarbeid, osv

- Gulag systemet

- Lite fridom - kommunisme

- Feilprioriering, utbygging av fabrikkar, gjekk utover bøndene

Positive konsekvensar etter Stalins styre

- Kunne måle seg militært med USA

- Utdanning hadde framgang

- Helsestell hadde framgang

Negative konsekvensar etter Stalins styre

- Fått mykje av skylda for den kalde krigen

- Det politiske systemet med forbod mot alle former for opposisjon vart hardt og omsynslaust ført vidare

- Fattigdom hos enkeltmenneskjer og kollektivbruk med mykje tvang og elendige forhold fortsette.

Noke anna sentralt eg burde ha med? :)

Endret av benkal
Lenke til kommentar

Eg setter opp sånn:

Positive konsekvenser under Stalins styre

- Industrialisering

- Lav arbeidsledighet

- Lite kriminalitet

- Kvinner i jobb

- Utdanning

- Økonomisk vekst

Negativ konsekvenser under Stalins styre

- Kollektivisering, tvangsarbeid, osv

- Gulag systemet

- Lite fridom - kommunisme

- Feilprioriering, utbygging av fabrikkar, gjekk utover bøndene

Positive konsekvensar etter Stalins styre

- Kunne måle seg militært med USA

- Utdanning hadde framgang

- Helsestell hadde framgang

Negative konsekvensar etter Stalins styre

- Fått mykje av skylda for den kalde krigen

- Det politiske systemet med forbod mot alle former for opposisjon vart hardt og omsynslaust ført vidare

- Fattigdom hos enkeltmenneskjer og kollektivbruk med mykje tvang og elendige forhold fortsette.

Noke anna sentralt eg burde ha med? :)

Det ser bra ut det der! :-) Ser ut som det kommer til å bli litt mye da... men hvis du bare nevner det så kommer de til å spørre deg om å utdype det etterpå. Nå vet jo ikke jeg hvilket nivå du ligger på karaktermessig da, men for all del, du må vite hva du snakker om! hvis det er noe du er usikker på, så ikke si noe om det. Jeg sa en liten bi-setning om preussen under mine eksamen, og fikk spørsmål om dette etterpå. og vi har aldri lært om preussen på skolen. så det må jeg virkelig anbefale deg! :p

Men tror dette kan bli bra altså! Mitt råd er å enten fokusere på noen av punktene og bare nevn resten, eller så kan du si littegranne om alle punktene. :-) Men 10 min går fort altså ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...