Gå til innhold

Ta opp lyd og skjermbilde på Mac, noen som vet opp et program som gjør dette?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har onlineforelesninger i et av fagene mine på skolen, og så er det en av forelesningene jeg så gjerne skulle hatt liggende som en videofil til senere. Jeg har prøvd å lete etter programmer som kan ta opp både bilde og lyd (viktig!), men har sålangt kun funnet programmer som bare tar opp bilde. Til etteretning, så er det Elluminate Live vi har brukt...filene ligger ute på internsidene til skolen som recordings, men det går ikke an å lagre de på maskinen (blir da kun lagret som html). Har lastet ned Elluminate Publish, som visstnok skulle være laget for å gjøre om dette til videofiler, men den vil ikke ta opp lyden :hmm: er det noen kloke hoder der ute som vet råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok flere muligheter men jeg bruker 2 forskjellige avhengig av hva jeg skal gjøre.

Camtasia kan ta opp fullskjerm eller region som ønsket inkludert lyd. Dette lagres i camtasia sitt format og behandles videre i medfølgende editor. F.eks kan man da ta opp forskjellige sessions og skjøte disse i editoren før man eksporterer til f.eks Youtube, Mp4, iTunes osv. Har man lyst kan man legge på effekter og ønsker man så kan egen cursor fremheves på forskjellige måter. Flott program om man vil lage egne tutorial videos.

Snapz Pro X er laget for å ta screenshots av skjermen eller region men kan også ta opp video inkludert lyd f.eks fra Youtube. Dette blir lagret i cache også konvertert til ønsket format når opptaket er ferdig. Ingen redigeringsmuligheter i etterkant.

Nå kan Youtube video lett lagres på andre måter men ikke alle streaming tjenester er like lette å lagre, da bruker jeg ofte Snapz. Skal jeg lage dokumentasjonsvideo så bruker jeg Camtasia men denne har også blitt brukt til å ta opp streaming video.

Begge koster noen kroner men tror begge finnes i test utgave også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...