Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny bygd Pc fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Hei hadde planer om å kjøpe meg en ny pc og denne gangen skulle jeg bygge den selv. Kjøpte disse tingene:

Hovedkort: http://www.komplett....aspx?sku=638945

Prossesor: http://www.komplett....aspx?sku=660227

Strømforsyning: http://www.komplett....aspx?sku=376060

RAM: http://www.komplett....aspx?sku=641123

Har kjøpt flere komponenter men prøvde først å koble disse sammen og få den til å fungere. (PS: Jeg kjøpte en del av komponentene på tilbud).

Er amatør på pc og har aldri bygget en pc før, lurer derfor på følgende: Vil den ved å koble inn i det integrerte skjermkortet kunne starte? Snakker ikke om å spille eller komme inn på pcen, men bare å starte den?

Jeg prøver nemlig på det, men det varer ca 5 sek før den skrur seg av igjen og 5 sek senere på igjen og dette fortsetter helt til jeg tar ut strømkabelen.

En annen ting er at jeg ikke finner "bipperen", altså den greia du skal sette i hovedkortet for at pcen skal lage "bip" lyden når den starter, skulle den vært med? Vil den ikke kunne starte uten?

Jeg kjøpte hovedkortet før jul, mens prossesoren for ca 5 dager siden. Det jeg lurer på er dette: http://www.gigabyte....p.aspx?pid=3897

Denne linken sier jo at hovedkoret mitt fungerer til ivy-bridge prosessoren, men du må ha en BIOS oppdatering. Siden jeg kjøpte hovedkoret før jul antar jeg at versjon F3 var for hånds installert og at jeg derfor må oppdatere BIOS, men pcen fungerer jo ikke jo mindre jeg har versjon F7, riktig så langt?

Jeg lurer derfor (igjen) på om løsningen er jeg kobler en annen prosessor fks sandy bridge til Socket - 1155, til dette hovedkoret. Kobler inn harddisken og slikt og får den til å fungerer, oppdaterer BIOS og bytter den sandy bridge prosessoren med Ivy Bridge prosessoren?

Mvh Kim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke det en litt dårlig PSU for de komponentene der? Ville kjørt 650W eller 750W.

Litt usikker på hvor mange lyder PC'en kan gi fra seg på såpass kort tid, men hva jeg har gjort var og demontere en gammel innebygd høgtaler fra en forhistorisk PC, som jeg putter ned på lydkontaktene på hovedkortet (husker ikke akkurat det eksakte navnet på de..). Du har dobbeltsjekket at alle komponentene i PC'en er kompatible med hverandre? Og du burde ta med et skjermkort, det er en fordel :p.

Har selv noe av det samme problemet med søskenbarnet mitt sin PC, eneste forskjellen er vel at PC'en hans varer i 3 sekunder før den dauer ut (vifter /m led lys fungerer i 3 sek).

Lenke til kommentar

Har du resetta bios?

Var ikke det en litt dårlig PSU for de komponentene der? Ville kjørt 650W eller 750W.

Litt usikker på hvor mange lyder PC'en kan gi fra seg på såpass kort tid, men hva jeg har gjort var og demontere en gammel innebygd høgtaler fra en forhistorisk PC, som jeg putter ned på lydkontaktene på hovedkortet (husker ikke akkurat det eksakte navnet på de..). Du har dobbeltsjekket at alle komponentene i PC'en er kompatible med hverandre? Og du burde ta med et skjermkort, det er en fordel :p.

Har selv noe av det samme problemet med søskenbarnet mitt sin PC, eneste forskjellen er vel at PC'en hans varer i 3 sekunder før den dauer ut (vifter /m led lys fungerer i 3 sek).

:nei2:

Strømforsyning er bra nok til og dra det opsettet! :nei2:

Lenke til kommentar

PSUen holder i lange baner.

En annen ting er at jeg ikke finner "bipperen", altså den greia du skal sette i hovedkortet for at pcen skal lage "bip" lyden når den starter, skulle den vært med? Vil den ikke kunne starte uten?

Den følger ikke med, nei.

Kommer du inn i BIOS?

Lenke til kommentar

Eller så har du samme problem som jeg hadde...

Hovedkortet støttet ikke prossesoren fordi HK ikke var oppdatert til nyeste version, det jeg gjorde var og kjøpe en annen prossesor til 200 kr også oppdaterete jeg HK også satt jeg inn den andre prossesoren igjenn..

Men prøv og resette bios!

Lenke til kommentar

Hvordan er hovedkortet montert inn i kabinettet? Har du skrudd det fast rett på stålveggen, eller har du husket å bruke avstandsstykker (for å unngå kortslutninger)?

Hvis dette er i orden, så kan det godt tenkes at du må prøve med en litt eldre 'socket 1155'-prosessor for å få oppdatert BIOS, og deretter prøve den nye prosessoren igjen.

Lenke til kommentar

Det skyldes nok ganske sikkert gammel BIOS. På mitt Asus P8P67-Deluxe hovedkort så kom først BIOS-utgavene som støtter Ivy Bridge tidlig i Mars og jeg kan aldri tenke meg ar Gigabyte var noe tidligere ute.

Jeg ville også skaffet et Z77 hovedkort. Du mister muligheten til overklokking ved å kjøre en Ivy CPU på et Z68 hovedkort. Du mister også mulighet for PCIe 3.0, men dette har ikke stort å si ihvertfall ikke foreløpig.

Lenke til kommentar

Det skyldes nok ganske sikkert gammel BIOS. På mitt Asus P8P67-Deluxe hovedkort så kom først BIOS-utgavene som støtter Ivy Bridge tidlig i Mars og jeg kan aldri tenke meg ar Gigabyte var noe tidligere ute.

Jeg ville også skaffet et Z77 hovedkort. Du mister muligheten til overklokking ved å kjøre en Ivy CPU på et Z68 hovedkort. Du mister også mulighet for PCIe 3.0, men dette har ikke stort å si ihvertfall ikke foreløpig.

+1

Lenke til kommentar

PSUen holder i lange baner.

Den følger ikke med, nei.

Kommer du inn i BIOS?

Hei, nei som sagt skjer det ingenting på skjermen før den dør ut.

Hvordan er hovedkortet montert inn i kabinettet? Har du skrudd det fast rett på stålveggen, eller har du husket å bruke avstandsstykker (for å unngå kortslutninger)?

Hei, ja har montert det også :)

Men prøv og resette bios!

Kan jeg gjøre det hvis jeg ikke kommer inn på dataen?

prøv også bare med 1 ram brikke. den 5 på og 5 av kan tyde på det

Har bare 1 Ram brikke med 4 gb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...