WARSAWA Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Vi lever i verdens beste land, og har i en global sammenheng ingen problemer i Norge. Nordmenn betaler altfor lite i skatt. En flat skatt på 70% ville vært en rimelig pris å betale, slik at staten får mer til eksempelvis U-hjelp. Også i vårt eget samfunn finnes problemer, men jeg mener å hjelpe fattige land utenfor vårt eget bør være en prioritert oppgave. Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Vi lever i verdens beste land, og har i en global sammenheng ingen problemer i Norge.Nordmenn betaler altfor lite i skatt. En flat skatt på 70% ville vært en rimelig pris å betale, slik at staten får mer til eksempelvis U-hjelp. Også i vårt eget samfunn finnes problemer, men jeg mener å hjelpe fattige land utenfor vårt eget bør være en prioritert oppgave. Hmm... Kan ikke du forklare meg hvordan det skal gå med norges økonomi da? Hva med bedrifter og selvstendig næringsdrivende? Hva med småbarns fimilier som har gjeld opp til ørene, med en så kraftig skatte økning, hvordan skal de greie seg? Lenke til kommentar
WARSAWA Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Vi lever i verdens beste land, og har i en global sammenheng ingen problemer i Norge.Nordmenn betaler altfor lite i skatt. En flat skatt på 70% ville vært en rimelig pris å betale, slik at staten får mer til eksempelvis U-hjelp. Også i vårt eget samfunn finnes problemer, men jeg mener å hjelpe fattige land utenfor vårt eget bør være en prioritert oppgave. Hmm... Kan ikke du forklare meg hvordan det skal gå med norges økonomi da? Hva med bedrifter og selvstendig næringsdrivende? Hva med småbarns fimilier som har gjeld opp til ørene, med en så kraftig skatte økning, hvordan skal de greie seg? De fleste familier og enslige hadde greid seg med betydelig mindre inntekt enn dagens. Vi har det svæært godt. Lenke til kommentar
Kenneth_S Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Litt off-topic {but anyhow}: Istedenfor å nedsøple HARDWARE.no med åpenbare troll-poster slik som disse: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4114&highlight= Forby tobakk http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4120&highlight= Ja til økte skatter! Mer til U-hjelp! http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4055&highlight= Forby rusbrusen! http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4080&highlight= Moderatorene må bli flinkere til å sensurere! http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4042&highlight= Vi må få flere fotobokser!! Kunne du ha brukt tiden på no.alt.frustrasjoner på Usenet. Lenke til kommentar
WARSAWA Skrevet 29. august 2003 Forfatter Del Skrevet 29. august 2003 Litt off-topic {but anyhow}:Istedenfor å nedsøple HARDWARE.no med åpenbare troll-poster slik som disse: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4114&highlight= Forby tobakk http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4120&highlight= Ja til økte skatter! Mer til U-hjelp! http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4055&highlight= Forby rusbrusen! http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4080&highlight= Moderatorene må bli flinkere til å sensurere! http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4042&highlight= Vi må få flere fotobokser!! Kunne du ha brukt tiden på no.alt.frustrasjoner på Usenet. Slikt er ikke pent å skrive. Jeg nytter forumet politikk/religion til å ytre viktige meninger. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 Kan moderatorene prøve å holde følge med diverse spammere her på forumet? Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 I protest mot WARZAWAs nedsøpling av forumet oppfordrer jeg alle til å ikke svare på hans poster. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 I protest mot WARZAWAs nedsøpling av forumet oppfordrer jeg alle til å ikke svare på hans poster. Hadde dog vært morsomt å høre argumentasjonen/tankerekken hans da, om den finnes. Ikke bare en rekke utsagn uten noen som helst form for begrunnelse, eller alternative løsninger. Kan det bli friske (saklige)(noe mange desverre alltid skal ødelegge) diskusjoner ut av det, så gjør det meg ikke noe om han kaster en brannfakkel eller to.. Så for min del - kom gjerne med argumenter for dine utsagn - og det holder ikke å si at "vi har det for godt". som et første mot-spørsmål: med slik drastisk redusjon i folks kjøpekraft - hvor lenge til vil Norge være det "beste landet å leve i"?? slik at vi kan strø om oss slik du vil? Lenke til kommentar
WARSAWA Skrevet 30. august 2003 Forfatter Del Skrevet 30. august 2003 I protest mot WARZAWAs nedsøpling av forumet oppfordrer jeg alle til å ikke svare på hans poster. Hadde dog vært morsomt å høre argumentasjonen/tankerekken hans da, om den finnes. Ikke bare en rekke utsagn uten noen som helst form for begrunnelse, eller alternative løsninger. Kan det bli friske (saklige)(noe mange desverre alltid skal ødelegge) diskusjoner ut av det, så gjør det meg ikke noe om han kaster en brannfakkel eller to.. Så for min del - kom gjerne med argumenter for dine utsagn - og det holder ikke å si at "vi har det for godt". som et første mot-spørsmål: med slik drastisk redusjon i folks kjøpekraft - hvor lenge til vil Norge være det "beste landet å leve i"?? slik at vi kan strø om oss slik du vil? I solidaritet med den overbefolkede og fattige verden bør nordmenns kjøpekraft reduseres. Vi bør gi mer av oss selv, også økonomisk. Lenke til kommentar
Odden Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 Nordmenn betaler altfor lite i skatt. En flat skatt på 70% ville vært en rimelig pris å betale, slik at staten får mer til eksempelvis U-hjelp. før du kommer med en sånn påstand sjekk det REELLE skattenivået i Norge, inklusive avgifter osv som går til staten. du kommer til å ende opp på at av hver krone vi tjener så går over 90% av den til staten når vi bruker den Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 I solidaritet med den overbefolkede og fattige verden bør nordmenns kjøpekraft reduseres. Vi bør gi mer av oss selv, også økonomisk. Vet liksom ikke helt om det er seriøst ment eller ikke, men uansett. Sett at kjøpekraften til innbyggere i i-land vha økte renter eller på annen måte reduseres. Scenarioet blir som følger.... Hvis normenns kjøpekraft reduseres vil vi bruke mindre penger på import av varer fra land i 3.verden. noe som igjen vil gjøre at eksportøren tjener mindre. Når eksportøren tjener mindre må han si opp ansatte... Den ansatte går hjem til kona og forteller at hun nå må forsørge familien... Uutdannent som hun er, har hun ingen andre muligheter for å inntre i arbeidslivet enn å gå inn i en lavt lønnet yrke, enten i omsorgssektoren eller i jordbruket... Hun satser på en jobb som f.eks innhøster av kakao, som er en helt vanlig jobb i deler av Afrika. (Kunne likegodt sagt bomull, hvete, kjøtt, etc..) Desverre så har "utlendingenes" kjøpekraft blitt redusert slik at de har mindre penger å kjøpe kakao av fra innbyggerene i 3. verden. Det ender med prisras på kakao, og medfølgende nedleggesler/oppsigelser i kakaoindustrien. På nytt må familien skaffe seg et levebrød... Denne gangen er arbeidsmarkedet stramt som resultat av mindre eksport. Stakkars kona blir nødt til å gå til det steg å prostituere seg, enten av fri vilje eller tvunget av en sulten mann med flere barn å forsørge... Hun jobber hardt og tjener gode penger til mann og barn, men etter en stund får hun en "forkjølelse" som ikke vil forsvinne... Siden hun nå har godt betalt jobb så spanderer hun seg en legevisitt som hun betaler blodpris for... (hvorfor? jo fordi folk der nede ikke har jobb, har de heller ikke penger til lege, fordi legen kompenserer det tapte kundevolumet med økte priser) Etter å ha blitt "frarøvet" pengene sine blir hun fortalt at hun har fått AIDS... Likevel har hun ikke råd til å slutte i jobben, og fortsetter å spre sykdommen til andre som kommer til å lide samme skjebne som hun selv... Etter en stund blir hun alvorlig syk og må ta fri fra "jobben". For å få råd til dyre medisiner (grunnen til at medisinene er dyre er at det brukes for lite penger på utvikling av aidsmedisiner i i-landene. Faktisk så brukes det 4 kroner på utvikling av hudkremer til damer i overgangsalderen for hver krone som går til utvikling av aidsmedisiner... Resultatet blir dyre medisiner... Nå står familien uten jobb og uten penger.... Så spør jeg deg... Hvordan kan innskrenkning(er) av folks kjøpekraft hjelpe de i den 3.verden? Slike innskrenkninger hadde dessuten også gitt nasjonale bedrifter en stram økonomi, som fører til oppsigelser/nedleggelser som igjen bidrar til mindre kjøpekraft blandt folket... For å blidgjøre deg og få vist hvordan det er mulig å tilføre mer penger til den 3. verden og samtidig bidra til forbedret infrastruktur (industri/bedrifter/arbeidsplasser) i disse landene: Kjøp mer og vær dine kjøp bevisste! F.eks: I stedet for å kjøpe kjøtt fra norge/eu, så kjøp kjøtt fra 3.verden. Eller generelt: Kjøp varer som både produseres i u-land og i-land fra u-land! Dette bidrar til å forsørge familien til bøndene i 3. verden og øke deres kjøpekraft. Kan deres kjøpekraft økes kan de igjen kjøpe varer fra landsmenn og dermed videre og videre og videre bidrar dette til utvikling av landet. Kunne ha skrevet mange sider opp og ned om akkurat dette temaet, konsekvenser og ringvirkninger, men nå er jeg snart ferdig på jobb så da vil jeg helst hjem og kjøpe noe Botswansk kjøtt, ris fra N-Korea, poteter fra Latvia, saus fra india og ha meg en skikkelig middag! Vær dine kjøp bevisst! Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 I solidaritet med den overbefolkede og fattige verden bør nordmenns kjøpekraft reduseres. Vi bør gi mer av oss selv, også økonomisk. Ok så hvis vi får mindre penger - så kan vi gi mer? er du klar over hvor mye større avgifter, som inntekstkilde, er for staten enn skatt? Husker ikke helt eksakte tall, men det er godt over dobbelt så mye. Eksempelvis - man økte mva fra 23-24%, da økte statens inntekter med et par milliarder kroner, sånn bare for å sette litt i perspektiv hva vår kjøpekraft bringer staten av kroner - som kan fordeles til nyttige formål (i dine øyne kaste de bort til u-land) (mener da at "kontat støtte" er bortkastet, hjelp de heller til å bygge opp infrastruktur og industri). Dermed er kjøpekraften vår - en av de største inntektene til "as norge" faktisk nr to etter oljen.. Hvis du da vil øke vår flate skattesats til 70% sleng da på hvor mye av din lønn som også går med til avgifter, da har du det du betaler til staten.. Tilbake til det jeg begynte med. det at du vil doble vår skattesats - vil føre til at Ola Nordmans kjøpekraft vil bli så drastiskt svekket, at det antakeligvis vil rad-brekke norsk økonomi.. uten kjøpekraft blandt folket så vil jeg tro at den vil det. Hva har vi da igjen å kaste rundt oss... Nei ditt inlegg henger ikke på greip i det hele tatt - og ihvertfall ikke når du kan argumentere eller vise tankerekken din, uten å si "vi har så mye, at vi må dele". Og en ny vinkling på ditt utsagn "I solidaritet med den overbefolkede og fattige verden bør nordmenns kjøpekraft reduseres." Hadde det ikke vært bedre om du kunne se at, selv om vi har vært heldige, hatt forutsetningene til å gjøre det bra, så bør ikke vi si - "nei nå har vi det for bra, vi må ned noen hakk, la oss dele ut" Hva med å heller si "nå har vi det så bra - vi ser at andre sliter, la oss hjelpe de opp mot våres nivå.. ikke bare ved å spytte inn kr i lommen på en diktator elns. men ved å investere der.." Tenke deg om man heller kunne få med store industri selskaper til å åpne fabrikker der, uten kunn å melke befolkningen, men med det for øyet å bidra til å få sving på sakene der nede, få de selvberget.. og selv tjene på det - via billigere produksjon. ville ikke det vært bedre enn å spytte inn "tomme" kroner til ett eller annet kortsiktig forhold. for hvis det skal blir bedre på sikt så må de klare seg selv, de må være selvberget. og det skjer ikke ved overføinger til tomme formaål, men det skjer ved å bygge opp landet, få i stand industri, infrastruktur.. hva tycks om det?? Og svarer du nå, "at vi må dele fordi vi har så mye" en gang til, så melder jeg meg ut av diskusjonen - da er det ingen vits lenger.. Lenke til kommentar
Ullsokk Skrevet 30. august 2003 Del Skrevet 30. august 2003 alls skatt til mæøeg! Lenke til kommentar
EC Skrevet 31. august 2003 Del Skrevet 31. august 2003 Get real, man! Stenges - i retningslinjene står det klart og tydelig: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere, eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger. Det er for øvrig mer matnyttig å tette igjen samtlige smutthull som alle rikingene utnytter. Og seffern må politikerne slutte å kaste bort penger på idiotprosjekter som f.eks. operaen. Sånn går det når undertøyet til politikere har for stramt strikk i livet - det hindrer blodomløpet til hjernen! -moderator yummy- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg