Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Spørsmål om feriedager

røvaren

Anbefalte innlegg

Heisann!

Som tittelen sier, har jeg et spørsmål som angår feriedager, og hva jeg har krav på.

Jeg ble i fjor (august) ansatt i en butikk jeg tidligere hadde arbeided som deltid i. Totalt, i løpet av året, arbeidet jeg ca. tilsvarende en 60% stilling, og (om jeg har forstått det riktig), har derav opptjent 15 dagers lønnet ferie (7,5 timer per feriedag?).

Jeg har senere gått ned fra en 100%-stilling, til 80%, og det er dette som skaper litt hodebry for min lille hjerne.

Grunnen til dette er at jeg i løpet av dette året tar meg 18 dager ferie. To av disse dagene er på 7,5 timer, og de resterende 16 er på 5,5 timer. Vil jeg tape på at jeg jobber 5,5-timersvakter i steden for 4 dager per uke?

Grunnen til at jeg spør, er at en kollega av meg arbeider også 80%, men hun arbeider kun 4 dager per uke. Når hun tar ut ferie en uke, får hun i praksis betalt for 7,5 timer per fridag, mens jeg vil få betalt for 5,5 timers arbeid per fridag. I mine øyne skurrer dette, men er det noe jeg misforstår?

Blir antallet lønnede feriedager regnet i timer eller dager? Fordi mine feriedager tilsvarer ikke en "normal" arbeidsdag, da jeg - som sagt - arbeider færre timer per dag.

Hvis man ser på det i timer:

18 feriedager á 7,5 timer= 135 arbeidstimer

2 feriedager á 7,5 timer, og 16 feriedager á 5,5 timer= 103 arbaidstimer.

135-103= 32. Dette vil si at jeg taper 32 timers arbeid på å være i min stilling, kontra en annen 80%-stilling?

Beklager dårlig forklaring, men det er vanskelig å forklare.

EDIT:

Eller er det slik at ettersom jeg har 14500kr i feriepengegrunnlag, vil jeg ha lønnet ferie tilsvarende 14500kr (altså med min sats 14500/135=107,5 timer)?

EDIT2: Kan være jeg har misforstått helte dette konseptet med ferie og feriepenger.

Endret av røvaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har ferie får du ikke utbetalt lønn, men derimot feriepenger basert på utbetalt lønn i fjor (grunnlag for feriepenger). Feriepengene du får utbetalt er 10,2% eller 12% av fjorårets lønn avhengig om du i lønnsavtale/tariffavtale har krav på 4 uker og 1 dag (10,2%) eller 5 uker ferie (12%).

Siden feriepengene dine kun er avhengige av fjorårets lønn, så vil du få like mye feriepenger uavhengig hvordan du jobber 80% stilling. Om du jobber 4 dager i uken eller om du jobber kortere dag hver dag gir ingen forskjell.

Tilsvarende vil ikke feriepengene dine endre seg avhengig av hvor mange dager du faktisk tar ferie. Lønnen din derimot, vil bli trukket tilsvarende hvor mange timer/dager du ikke jobber.

La oss for eksempelets skyld anta at du har 5 ukers ferie, og at du har tjent opp fult med feriepenger i fjor for en person med 80% stilling (dvs. at du jobbet 80% i fjor igjennom hele året), slik at du har "5 ukers lønnet ferie". (Egentlig er det galt å si at du har "5 ukers lønnet ferie", det er riktigere å si at du har tjent opp feriepenger nok til å dekke bortfall av lønn i 5 uker.) La meg også anta at du ikke jobber lørdager eller søndager.

Når du tar ut denne ferien vil du tilsvarende få like mye ekstra fri uavhengig av hvordan du jobber 80%:

• Hvis du jobber kortere dager vil du kunne ta ut 5 ukers ferie (man-fre), men noen av ferietimene dine hver dag vil være timer du ikke jobber.
  • Hvis du jobber 4 dager i uken vil du fortsatt kunne ta ut 5 ukers ferie (man-fre), men 5 av feriedagene dine vil falle på dager der du ikke jobber.

Hvis feriepengene dine ikke er nok til å dekke opp lønnsbortfallet for en full ferie, kan du velge å ta ut mindre ferie. Hvis feriepengene dine f.eks tilsvarer 1 ukes ferie så vil det fremdeles bety at du får like mye fri uavhengig av hvordan du jobber 80%:

• Hvis du jobber kortere dager vil du kunne ta ut 1 uke ferie (man-fre), men noen av ferietimene dine hver dag vil være timer du ikke jobber.
  • Hvis du jobber 4 dager i uken vil du fortsatt kunne ta ut 1 uke ferie (man-fre), men 1 av feriedagene dine vil falle på en dag der du ikke jobber.

Endret av what_no2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

• Hvis du jobber kortere dager vil du kunne ta ut 5 ukers ferie (man-fre), men noen av ferietimene dine hver dag vil være timer du ikke jobber.

Hva vil dette si i praksis? Beklager min uvitenhet, men jeg har virkelig forsøkt å forstå meg på denne loven. Vil dette bety at de timene jeg har ferie, hvor jeg ikke jobber, blir tapt? Årsaken til at jeg spør, er at min arbeidsgiver sa at jeg "skylder" et par dagers arbeid grunnet jeg har hatt mer ferie enn jeg har krav på. Det er dette jeg ikke forstår.

Det jeg har oppspart i feriepenger tilsvarer, som jeg sier i min første post, 107,5 arbeidstimer. Jeg tar ut 103 arbeidstimer i ferie totalt i år, fordelt på 18 dager (22 virkedager). Hvordan påvirker dette det endelige regnestykket?

Endret av røvaren
Lenke til kommentar

Hva vil dette si i praksis? Beklager min uvitenhet, men jeg har virkelig forsøkt å forstå meg på denne loven. Vil dette bety at de timene jeg har ferie, hvor jeg ikke jobber, blir tapt? Årsaken til at jeg spør, er at min arbeidsgiver sa at jeg "skylder" et par dagers arbeid grunnet jeg har hatt mer ferie enn jeg har krav på. Det er dette jeg ikke forstår.

Det jeg har oppspart i feriepenger tilsvarer, som jeg sier i min første post, 107,5 arbeidstimer. Jeg tar ut 103 arbeidstimer i ferie totalt i år, fordelt på 18 dager (22 virkedager). Hvordan påvirker dette det endelige regnestykket?

Det jeg prøvde å beskrive er at hvis du:

• Jobber 80% stilling med 4 dager i uken så kan du ikke fordele feriedagene dine kun på arbeidsdagene dine, og bruke den siste feriedagen i uken på en annen dag du faktisk jobber. I praksis mister du 1 dag ferie per ferieuke, siden du også må ta ferie på den dagen i uken du ikke jobber.
  • Jobber 80% stilling med redusert antall timer så kan du ikke fordele "ferietimene" dine kun på de 5,5 arbeidstimene du har hver dag, og bruke de "resterende" 1,5 ferietimene en annen dag. I praksis mister du 1,5 time ferie per dag, som tilsvarer nettopp 1 dag per ferieuke.

Regnestykket for deg blir vel:

• Du får utbetalt feriepengene dine. Ut i fra det du sier 14 500kr.
  • Du blir trukket i lønn for de dagene/timene du ikke har jobbet pga ferie. Ut i fra det du sier 135 kr * 107,5 timer = 14 512,5.
  • Feriepengene dine ser derfor ut til å dekke det faktiske lønnstapet ditt.
  • Samtidig er det godt mulig arbeidsgiveren din har rett i at feriepengene dine formelt sett ikke tilsvarer så mange feriedager du har tatt ut. Det kan typisk komme av at prosentsatsen på 10,2% eller 12% er satt med god margin, alternativt at du har jobbet overtid eller fått andre tillegg i fjor som har gitt deg ekstra feriepenger.
  • Du har uansett rett på å ta ut full ferie selv om du formelt sett ikke har tjent opp nok feriepenger til å dekke lønnstapet ditt. Så arbeidsgiver kan ikke kreve at du jobber inn ferie som du formelt sett ikke har opptjent feriepenger til å dekke.
  • Hvis du velger å jobbe ekstra så vil trekket i lønn reduseres tilsvarende.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Takk for godt svar. :-)

• Jobber 80% stilling med redusert antall timer så kan du ikke fordele "ferietimene" dine kun på de 5,5 arbeidstimene du har hver dag, og bruke de "resterende" 1,5 ferietimene en annen dag. I praksis mister du 1,5 time ferie per dag, som tilsvarer nettopp 1 dag per ferieuke.

Så, om jeg forstår deg riktig, vil jeg faktisk miste 2 timer med lønn per fridag på grunn av at jeg er ansatt i en 80%-stilling i stedet for en 100%-stilling? Antall timer opptjent spiller altså ingen reell rolle i denne sammenheng? Det er her min hjerne sier at noe er galt, men det er vel bare min hjerne det er noe galt med.

Eller, er det slik at dersom man tar seg de 25 (?) dagene med ferie man har krav på, vil man "miste" 1 dag per ferieuke ved en 80%-stilling? Det er dette jeg lurer på, da jeg ikke tar ut full ferie uansett. :o)

Beklager min totale mange på forståelse, men jo mer jeg leser om emnet jo mindre forstår jeg.

Endret av røvaren
Lenke til kommentar

Så, om jeg forstår deg riktig, vil jeg faktisk miste 2 timer med lønn per fridag på grunn av at jeg er ansatt i en 80%-stilling i stedet for en 100%-stilling? Antall timer opptjent spiller altså ingen reell rolle i denne sammenheng? Det er her min hjerne sier at noe er galt, men det er vel bare min hjerne det er noe galt med.

Feil.

Du får lønn for de dagene/timene du jobber, og ingen lønn for de dagene/timene du har ferie.

Dermed blir du bare trukket lønn for 5,5 time per feriedag hvis det er så lenge du jobber hver dag.

En som jobber bare 4 dager i uken, vil tilsvarende bare bli trukket lønn for 4 arbeidsdager (a 7,5 timer) hvis han tar ut en uke ferie.

Eller, er det slik at dersom man tar seg de 25 (?) dagene med ferie man har krav på, vil man "miste" 1 dag per ferieuke ved en 80%-stilling? Det er dette jeg lurer på, da jeg ikke tar ut full ferie uansett. :o)

Riktig.

For deg som jobber 5,5 timer per dag vil du bruke opp 1 feriedag per dag du tar fri. Tar du en uke ferie, bruker du 5 feriedager. Du kan ikke spare den siste 1,5 timen ferie hver dag til en annen arbeidsdag.

En som jobber bare 4 dager i uken, vil tilsvarende bruke opp 5 feriedager på å ta en uke ferie, han kan ikke spare den siste feriedagen til en annen arbeidsdag.

Dere kan derfor begge kanskje føle at dere mister 5 feriedager i løpet av året...men det er jo tid dere uansett ikke arbeider.

Regelen kan være enklere å forstå hvis man ser på en person som bare jobber 20% stilling, eller 1 dag i uken. Hvis en slik person skulle få lov til å bare ta ut feriedager på arbeidsdagene sine, så ville 5 ukers ferie (25 dager) tilsvart 6 måneder ferie (1 dag ferie hver uke i 25 uker). Denne person vil tilsvarende måtte ta ut feriedager også på de dagene han ikke jobber, slik at han "mister" 20 dager, og kan ta ut 5 feriedager på jobbedagene sine.

Tilsvarende vil en person som jobber mandag til lørdag hver uke faktisk "få" 5 dager ekstra ferie i året, siden han også vil få fri på arbeidslørdagene sine når han tar ut 5 ukers ferie.

Men dere vil alle få 5 sammenhengende uker feire (hvis dere tar ut alle feriedagene sammenhengende).

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...