Gå til innhold

Fra asken til ilden - et eksempel på borgerlig politikk etter siste kommunevalg.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

1. Bakgrunn.

Det ble borgerlig styre i Askim kommune ved siste kommunevalg med Thor Reidar Hals fra høire som ordfører.

Jeg eier en tomt i Askim på 1.7 mål, matrikkel nummer 124 53/570. Kommunen eier nabotomten matrikkel nummer 124 - 53/426. Østfoldhus Eier matrikkel nummer 124 - 53/596.

2. Varsel om mindre endring av reguleringsplan for matrikkel nummer 124 - 53/596 eid av Østfoldhus 7 februar 2012.

Mindre endring avhenger vel av øynene som ser. Hvoedpoenget er at Askim kommune gir byggetillatelse for 16 tomter hvor tidligere paragraf 8 i reguleringsplanen som sier

Hver tom tillates bebygd med maks 25% av netto tomteareal

endres til

Tillatt byggeareal må ikke overstige 30 % av tomtens nettoareal.

Med samme utnyttelse vil min tomt (eventeult utfylt med fyllmasse) gi plass til 5 hus.

Askim har fått bystatus etter at jeg flyttet fra kommunen og er et pressområde.

Alt tyder på at Østfoldhus gjør tomtene byggeklare. Trær sages og slenges inn på min tomt (dokumentert med foto av min datter).

Etter all sannynlighet er denne omreguleringen gratis.

3. En lang konflikt med den tidligere arbeiderpartistyrte kommunen.

Min kone og jeg hadde en årelang strid med Askim kommune om byggetillateselse på den gang vår tomt. Det gikk på helsa og familiesamholdet løs. Jeg skylder ikke på kommunen at vi ble skilt, men det gjorde ikke saken lettere for oss at kommunen la alle kjepper i hjulene for at vi ikke skulle få bygge ny bolig på den del av tomten jeg nå eier på 1.7 mål. Saken gikk til sivilombudsmannen og den gang Høire fylkesordfører Erling Nordvik som konkluderte med at Askim kommune hadde frist til 1997 med å gi byggetillatelse eller ekspropriere. Askim kommune svarer skriftelig med at de kan foreta en ny regulering innen fristens utløp. Advokatfirmaet Ole Swang bruker ordet reguleringsovergrep på dette.

4. Jeg søker på nytt om byggetillatelse til min tomt i 2012 og får avslag i brev fra Askim kommune datert 16 mars 2012.

Nå er det altså en borgerlig styrt kommune som gir avslag. I brevet gjøres jeg oppmerksom på at jeg kan søke en endring i privat reguleringsplan og jeg må som grunneier da bekoste arbeidet i størrelsesorden 60 000 til 70 000 kroner.

5. Makeskifte mellom Østfoldhus og Askim kommuine.

Så skjer det som gjør at jeg i overskriften skriver fra asken til ilden. Etter at Østfoldhus har gjort de 16 tomtene byggeklare for Askim kommune ved å øke utnyttelsesgraden og felle trær som kastes inn på min tomt, får jeg i brev datert 21 mars 2012 brev fra Askim kommune med varsel om oppmålingsforretning og makebytte av den byggeklare tomten til Østfoldhus med naboeiendomen til min tomt som ligger i dårligere terreng enn min og eies av kommunen. Makeskifte vil si at kommunen og Østfoldhus bytter tomt.

6. Er dette verre enn det advokat Ole Svang med møterett for høiesterett kalte reguleringsovergrep fra den forrige arbeiderpartistyrte kommunen?

Personlig mener jeg dette er maktarroganse der kommunen gir ulike løsninger for seg selv og menig mann.

Nå lurer jeg på om jeg bør reengasjere Ole Swang eller annen advokat for å se på denne saken etter det som har skjedd etter at det er blitt borgerlig styre i Askim. Personlig synes jeg en slik saksbehandling til egen fordel og mest sannsynlig vinning er verre enn det jeg opplevde med den forrige arbeiderpartistyrte kommunen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Jeg vet at der er noen nordmenn som hadde kjørt søppelet som er dumpet på min tomt og dumpet det utenfor inngangen til Askim kommune med norske aviser tilstede.

Det er vel såvel juss som politikk i denne tråden så den kan vel være her. Greit å se at de borgerlige partiene ikke er et hårstrå bedre enn Ap i kommunepolitikken.

Dette blir spekulasjoner, men det skulle ikke forundre meg om Østfoldhus har en avtale med Askim kommune om at de skal stå for utbyggingen av de byggeklare tomtene. Legges ikke en eventuell utbygging ut på anbud, men det legges opp til en fiktiv konkurranse (intet overrasker meg lenger) er dette en korrupsjonssak. Det blir spennende å følge med på hva som skjer. Østfoldhus viser i den korrespondansen jeg har kopier av til hyggelige samtaler med personer i Askim kommune. Jeg kan si at jeg ikke har hatt mange hyggelige samtaler med noen i den kommuneadministrasjonen. Med meg som enkeltinnbygger i kommunen la de opp til konflikt fra første stund da en kommunal oppmålingsmann plutselig en dag sto på min tomt og fortalte meg at min tomt skulle brukes til snuplass og gangvei. Siden er dette forlatt, men gjentatt på nytt nok en gang, nå med en borgerlig kommuneadministrasjon. Min tomt er nå - liksom den tomten Askim kommune make byttet med Østfold hus - regulert til friområde. Hvem er så naive at de ikke tror at Østfoldhus ikke fikk en solid gjenytelse for å bytte 16 byggeklare tomter mot en mindre tomt regulert til friområde som også grenser til min tomt?

Er det bare jeg som lukter ugler i mosen og korrupsjon? Den forrige arbeiderpartistyrte kommunenadministrasjonen var maktarrogant. Den nye borgerlige kommuneneadministrasjonen kan være korrupt.

Lenke til kommentar

Dette her burde være sticky på politikkforumet, da kidsa som diskuterer her stort sett ikke har praktiske erfaringer, og slenger ut av seg begreper som "staten er din venn" eller kommunen er din kompis. Nei, de er ikke vennene dine. De gjør som byråkratvelde har fordeler av, de tar seg til rette, og de har makt til å gjøre det. I tillegg kan forholdene være så små at det blir ganske mye petty fights.

Legg ned kommunenorge!!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vi trenger jo reguleringsplaner og plan og bygningsloven. Jeg driver som signaturen min viser en regge internetsiter, hvor noen er .no og andre .com siter. Der er så og si ingen kvalitetssikringskrav til et .com domene. Det kan være oppe i 24 timer for å kapre informasjon og svindle besøkende. Der er en stor fordel med et .no domene. Det krever at det registreres i Brønnøysundregistrene under et allerede godkjent firma navn. Der kan registreres 20 .no domener under et firma navn. I teorien kan hvem som helst registrere uendelig mange .com domener som kan brukes fra seriøse web siter til ren svindel. Det er langt vanskeligere med et .no domene. Internet siter er eEiendom og skiller seg således ikke så mye fra reell eiendom.

Det som forbauser meg i denne saken er:

1. Det man vel må kalle et profesjonelt firma, Østfoldhus gjør egne tomter byggeklare ved å slenge søppelet inn på privat eiendom. Det så fælt ut. Ikke trær som uten videre er lett å sage opp til ved.
  2. Dette firmaet får en god tone med Askim kommune. Borgerlige partier liker vel private firmaer og gir dem gode betingelser. De gjør ikke det samme for meg føler jeg.
  3. Det virker også som om Askim kommune, nå med borgerlig administrasjon ikke har satt seg inn i min årelange sak med den tidligere arbeiderpartistyrte administrasjonen. Det virker ikke at de har satt seg inn i hva deres egen Fylkesmann, avdøde Erling Nordvik (en av de bedre høire politikerne) skrev, jfr. det jeg har skrevet ovenfor.
  4. Hele saken smaker av forskjellsbehandling og det kan lukte korrupsjon. Det vil tiden vise. Jeg vil nøye følge med på utbyggingen av 16 nye boliger som grenser opp til min tomt. Utnyttelsen av boligarealet er økt fra 25 til 30 prosent. Det øker ikke akkurat verdien av min eiendom å få 16 frittliggende eneboliger og rekkehus like inntil min tomtene.
  5. Det ser ut som at tidligere avgjørelser endres med et pennestrøk. Nå er deler av min tomt ikke lenger regulert til friområde, men til gangvei etc. Erling Nordvik sa at det innen 1997 måtte gis byggetillatelse eller så måtte kommunen ekspropriere tomten. Siden den grenser til boligområder, er det naturlig å ekspropriere til markedspris for boliger i et av de bedre områder i Askim. Der er meget stort press på tomter i Askim, og det er kanskje begrunnelsen for at kommunen lett endrer reguleringsplanen ved å øke utnyttelsesgraden av tomten.

I går, fikk jeg et nytt brev fa Askim kommune om oppmålingsforretning av grensene til Østfoldhus sine 16 byggeklare tomter. Nå viser det seg at der ikke er foretatt noe makebytte mellom Østfoldhus og Askimn kommune så de eier fortsatt de opprinnelige tomtene. Jeg vet derfor ikke hvorfor makeskifte ble nevnt i det forrige brevet fra kommunen.

Reguleringsovergrep, maktarroganse, forskjellsbehandling er ihvertfall ord som jeg mener kan brukes om denne saken så langt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Lite innteresse for denne brennhete tråden som vel viser at de borgerlige partiene ikke er noe mindre reguleringskåte enn den rødgrønne regjeringen.

Nå er min tomt atter aktuell som vei og gangsti.

Saken gikk til sivilombudsmannen og den gang Høire fylkesordfører Erling Nordvik som konkluderte med at Askim kommune hadde frist til 1997 med å gi byggetillatelse eller ekspropriere.

Er det slik at det nye borgerlige styret i Askim er mer bundet av tidligere Ap vedtak enn av det øverste myndighet i Fylket, deres egen Erling Nordvik skrev?

Lenke til kommentar
Dette firmaet får en god tone med Askim kommune. Borgerlige partier liker vel private firmaer og gir dem gode betingelser. De gjør ikke det samme for meg føler jeg.

Private selskaper som dette vet nøyaktig hvordan en skal få gjennom en reguleringsplan på raskest mulig måte, hvilke personer en skal snakke med og hva en må gjøre av utredninger selv. Dette har ingenting med forskjellsbehandling eller korrupsjon å gjøre, men har utelukkende med kunnskap å gjøre. Dersom du ønsker å omregulere tomten din står du fritt til å leie inn private konsulentselskaper der du selv mangler kunnskap. Jeg ville i første omgang sparket advokaten og heller snakket med noen som kan plansaker.

For øvrig vil en økning i utnyttelsesgraden fra 25 til 30 prosent på din egen tomt lett gi deg en pen sum penger i lomma. Hvorfor ikke jobbe sammen med kommunen i stedet for å kjempe i mot?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

OK takk for tipset. Håper det er riktig.

Der er 6 tomter til salgs i Askim på finn.no i det denne posten skrives:

http://www.finn.no/f...lt?areaId=20031

Den dyreste sentrale tomten er priset slik:

1 448 m² til kroner 1 890 000,-

Min ligger i et svært attraktivt område. Den skråner ned mot en liten dal, så den må fylles ut med stein / leire slik oppmålingsmannen foreslo for å få en flat tomt på 1.7 mål.

Leire er det nok av i Østfold. På samme måte som det er nok av stein på Vestlandet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...