Gå til innhold

Gsmart LCD 3 Spørsmål

Anbefalte innlegg

Fikk mitt første digital kamera i dag ( Musteks Gsmart LCD 3).

Kameraet virket lovende ut for prisklassen før jeg bestilte den, så jeg hadde en god del forventinger til den i dag.

Med kameraet fikk jeg med ett AA batteri (som var pakket inn i plast).

Jeg leste fort gjennom instruksarket, og satt så inn AA-batteriet, som vist på tegningen. Jeg startet med å gå rundt omkring og tok bilder av forskjellige belysninger (der jeg også testet de forskjellige kvalitene "low, good, fine")

Jeg fikk noen gode bilder, og noen dårlige pga av dårlig belysning (visst nok ikke blitz på kameraet). Etter kanskje 10 minutter med knipsing og overføring til maskinen kom for første gang meldingen "low battery", og bare noen få sekunder senere skrudde den seg av. Deretter skrudde jeg den på igjen, og ikke lenge etter skjer det samme igjen. Jeg håpet derfor på at batteriet som følgte med kameraet bare var dårlig, og kjøpte derfor en pakke helt nye AA batterier (Panasonic Powermax3).

Det virket fint en liten stund me de nye batteriene, men neida, da begynte low battery meldingen å komme igjen. Etter så kort tid finner jeg det veldig merkelig.. Når jeg har lagt fra meg kameraet har jeg alltid skrudd det av ordentlig. Skjønner ikke hvordan kameraet slukter batteriene.

1. Har jeg gjort noe feil med batteri/strøm metoden?

2. Er det mulig å stille på kameraet slik at jeg kan ta bilder f.eks inne i huset uten at hele bildet blir rødt?

Har googlet etter manualer og slik, kom bare til mustek sin, som i mine øyne er lite instruktivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriproblemet ditt vet jeg mindre om, bortsett fra at det generelt er bedre å bruke høykapasitets oppladbare (rundt 2000 mAH) i stedet for alkaliske, de holder betydelig lenger. Men ellers synes jeg det var kort tid. Jeg har selv gSmart Mini2, som er uten LCD, men som holder borti en ukes tid. Siden den er basert på SDRAM brukes batteriet til å holde på minnet, og den MÅ derfor lades regelmessig for å ikke miste bildene. Ditt Mini3 vet jeg ikke om er bygget på denne måten.

Så til innebildene. Med mindre du har svært god (les: ekstremt mye) belysning, er ikke Gsmart-kameraene særlig egnet for innebilder. Uten blits er det rimelig dødfødt å forsøke seg på bilder innendørs, det vil alltid bli mer eller mindre kraftig rødstikk på dem grunnet liten lysfølsomhet. Prøv f.eks. et "vanlig" digitalkamera og knips noen bilder inne uten blitz, de tipper jeg også får litt rødstikk. Sånn er det bare. Gsmart-kameraene er i grunnen mer i klassen "kjekt å ha for hånden" hvis det skjer noe, f.eks. til å dokumentere et kollisjonsscenario, en elg i veien osv. når man ikke har det "ordentlige kameraet" tilgjengelig.

Så jeg håper ikke du har kjøpt det for å ha det som primærkamera.

Lenke til kommentar

Det som skiller "vanlige" batterier fra oppladbare (og da snakker vi om NiMh-oppladbare) er at mens vanlige batterier dropper spenningen gradvis til de er tomme, holder oppladbare spenningen svært mye lenger, og så brå-dropper spenningen når batteriet nærmer seg tomt. Det er derfor de vanlige batteriene faktisk fortsatt kan brukes en god stund til på andre apparater etter at kameraene har avvist dem.

Ulempen med de oppladbare er at man liksom skjelden rekker å se at det nærmer seg slutten. I stedet for at batteriindikatoren liksom sier "nå er batteriene snart slutt" har jeg inntrykk av at de sier "nå er batt...." og så er det dødt. Da rekker jeg som regel ikke å få inn linsa og slå av kameraet en gang. Derfor har jeg alltid et nyladet ekstra sett i kameraveska.

Lenke til kommentar

NEI! Dette er 1300 mAH-batterier, det er for slapt til dagens kameraer. Men GP-batterier er ellers meget bra, men kjøp 1800 mAH eller mer (de har også 2000 og 2100 mAH nå). GP selger også en pakke med lader og 4 1800-batterier til rundt 400,-. Se deg litt om hos både Eljøp og Expert, og finn deg en passe løsning med lader og batterier, og kjøp deg også et sett batterier til (altså 1800 mAH eller mer) så du har byttebatterie til en hver tid.

Kikket forresten akkurat på www.mpx.no. Der får du Olympus lader + 4 stk. 2100 mAH-batterier til 390, og enda bedre: Hähnel lader med 4 stk. 2000 mAH-batterier til 199. Det er iallfall kjempekupp. Kan vel anbefale den siste, har selv et sett Hähnel-batterier, de er dritseige. Kjøper du Hähnel-lader med batterier, kan du også kjøpe 4 løse Hähnel-batterier (2100 mAH) til 119, tilsammen rett over 300. Det er en hundrelapp under Elkjøps enkle pakke med batterier. Megakupp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...