Gå til innhold

Asphyxia - En miniserie (bacheloroppgave)


Anbefalte innlegg

295196_232985353475995_45592617_n.jpg

 

Hei!

 

Dette semesteret har to medstudenter og meg selv laget en miniserie i fire deler som vår bacheloroppgave på studiet Digital Medieproduksjon. Spilletiden er på til sammen i overkant av 30 minutter med episoder på mellom 6 og 10 minutter.

Vi har valgt å kategorisere dette som en thriller, med en del innslag av humor (spesielt i første episode). Det er vi tre som har gjort alt arbeid fra pre- til post-produksjon, så det har vært veldig mye å gjøre.

 

Som skuespillere har vi en del lokale ansikter fra teatermiljøet, hvor noen har noe filmerfaring fra før av.

Hovedrollen er spilt av Lars Hammer (småroller i Dag, Fuck Up og tv-produksjoner), mens en av birollene er Bjørn Fast Nagell (regissør av Lange Flate Ballær og flere reklamefilmer). Nagell har også vært vår veileder underveis i prosessen.

 

Alt er filmet med to stk Canon 550D og en del forskjellige objektiver og tilleggsutstyr, med ett unntak underveis.

Det er mye pirk vi er klar over selv, som for eksempel en del lydarbeide som kunne vært bedre. Likevel velger jeg å dele den her for å få konstruktive tilbakemeldinger fra forum-folket.

 

Her er første episode. De tre resterende episodene finner man på youtube-kanalen:

http://www.youtube.com/watch?v=4quI5VskpJA

 

Mer informasjon om prosjektet kan du finne på:

https://www.facebook.com/asphyxiaserie

 

Lik gjerne siden vår!

Endret av blob saget
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har kun sett episode 1 nå, men skal begynne på de andre umiddelbart.

 

Ønsker først og fremst å si at regisseringen var helt fantastisk.

 

Dette var regi på høyde med Norske storfilmer, forskjellen var kun innholdet.

 

Flott color grading, utrolig stemningsfullt og gjennomgående interessant å se på.

Likte hvordan dere fikk frem den mørke og dystre atmosfæren, det var nesten litt skummelt.

 

Sykt bra jobbet gutter! Skal se de andre episodene nå fordi dette var gøy!

 

 

Men, av det som ikke var bra kan jeg nevne 2 ting.

 

Introlyden, de sko-klikkene når det begynte og når episoden sluttet var dårlige syntes jeg. Ikke dårlig lydkvalitet, men det var ikke elegant og smakfullt og stod derfor ikke i stil til resten av lyden som for øvrig var kjempebra!

 

EDIT: Skjønte nå hva de introlydene hadde med serien å gjøre så jeg vet hvorfor dere gjorde det nå, men syntes alikevel det ikke var helt stilrent og smakfullt. Ville bare hatt det helt stille jeg :p

 

 

Det over er helt subjektivt fra min side.

 

Men det som dere på generelt grunnlag burde holdt dere unna er den voldsomme vignetteringen. Vignettering er en effekt som har vært på moten i dårlige horror/slasher filmer, men som absolutt ikke setter smak på godt regisserte filmer og serier av populære genre.

 

Tips til neste gang, hold det stilrent! Ikke noe vignettering, for dette ødelegger stil og smak. Ser man feks på freddiew, corridordigital osv på youtube som er blitt veldig kjent for å være sinnsvakt flinke med film brukte mye vignettering i begynnelsen da det er en billig effekt som skal gi mer dramatikk, men de innså at det var smakløst å bruke noe slikt og sluttet derfor med det. Det er mye viktigere å heller lage dramatikk og atmosfære med colorgrading istedenfor vignettering. Og om man skal bruke vignettering skal det være så lite at det kun gir et underbevisst inntrykk.

 

Dette er forsåvidt også en subjektiv mening, men det er en mening som mange andre i filmbransjen også har.

 

 

Bortsett fra dette pirket så var det sinnsykt, sinnsykt bra arbeid!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Asfyksi har med tilstanden og bakhistorien hans å gjøre.

"Asfyksi er en fysisk tilstand hvor kroppen ikke får tilstrekkelig oksygen ved at man ikke kan puste normalt."

Datteren ble druknet og hovedpersonen klarer ikke lenger leve som normalt/"puste som normalt".

 

Uansett, takk for konstruktiv kritikk og ros.

Jeg kan se at vignetten kan føles som et billig triks, men dette var en studieoppgave og et av målene med oppgaven var å lære. Problemstillingen i oppgaven var også fokusert på dette med å skape en spesiell stemning, noe vi følte vi klarte blant annet gjennom vignetten.

Lenke til kommentar

Asfyksi har med tilstanden og bakhistorien hans å gjøre.

"Asfyksi er en fysisk tilstand hvor kroppen ikke får tilstrekkelig oksygen ved at man ikke kan puste normalt."

Datteren ble druknet og hovedpersonen klarer ikke lenger leve som normalt/"puste som normalt".

 

Uansett, takk for konstruktiv kritikk og ros.

Jeg kan se at vignetten kan føles som et billig triks, men dette var en studieoppgave og et av målene med oppgaven var å lære. Problemstillingen i oppgaven var også fokusert på dette med å skape en spesiell stemning, noe vi følte vi klarte blant annet gjennom vignetten.

 

 

Utrolig bra, da var det en dypere mening enn det jeg klarte å plukke opp.

 

Dette gjorde poenget med serien enda bedre for min del. Utrolig bra jobbet!

 

 

Er uenig med deg ang vignetten, men det er jo smak og behag såklart :)

Syntes uavhengig av dette at dere fikk en sinnsvakt bra stemning og atmosfære med color gradingen deres, uten vignetten. Så alt i alt veldig bra uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...