Gå til innhold

Hjelp med ny prosessor!

Genki

Anbefalte innlegg

Hei igjen! :)

I de siste 3 dagene har jeg sett på oppgraderinger til min PC og fått mye hjelp via tråder jeg har opprettet her på diskusjon.no, flotte og raske svar, takk! Men nå kommer det siste jeg lurer på. Etter å ha fått hjelp fra Arni90 og Sveibuen i en annen tråd, kom vi fram til disse delene:

Hovedkort: ASUS P8H61 PRO, Socket-1155

Prosessor: Intel® Core i3-2120 Processor

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5 &--#60;--- Scratch denne! Fant denne istedet, som ser ut til å dekke mine behov mye bedre:XFX Radeon HD 7770 1GB GDDR5

Og med dette har jeg noen sprøsmål:

1. Vil denne prosessoren/hovedkortet kunne yte grafikkortet til sitt fulleste? Dvs. at jeg ikke kjøper et kort som jeg bare bruker halvparten av, siden jeg ikke har bra nok CPU. Hvis jeg har et "for kraftigt" kort, kan du/dere foreslå noen gode alternativer?

2. Jeg har en 400W strømforsyning, holder dette? Jeg har ikke peiling på slikt, så godt å få svar. Så jeg ikke kjøper disse nye delene, setter de inn OGSÅ finner jeg ut at jeg ikke har nok strøm.

3. Er dette verdt å kjøpe? Fikk det som anbefaling av noen vennlige brukere her på forumet, men tenkte jeg skulle spørre om det er noen flere som har input på dette. Om det er et dårlig eller godt kjøp, eller om det er noen andre alternativer som er gunstigere for meg.

Jeg får vel nevne at maskinen jeg har skal brukes til gaming, oppgraderer den for å spille de nye spillene som kommer over sommeren som f.eks: Farcry 3, Assasin's Creed 3, Borderlands 2, GTA 5 etc. Jeg ønsker å kjøre disse på middels - høy grafikk, maksimum er ikke nødvending. Og jeg vil selvfølgelig ha god FPS med dette, vet ikke hva som teller på et grafikkort når det kommer til FPS og slikt noe.

Er det noen som kan hjelpe meg? Vet det ble en ganske lang tråd, så jeg skal avslutte her.

Takker på forhånd for alle svar :)

EDIT: Typo. Tenkte jeg skulle adde noen linker til delene slik at dere lettere kunne finne de

Hovedkort: http://www.komplett....ku=631271#extra

Prosessor: http://www.komplett....aspx?sku=626704

Grafikkort: http://www.komplett....aspx?sku=745752

Endret av Genki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette ble mye så kunne denne ha vært plassert i "hjelp til kjøp og salg"

1. Har selv ikke hatt intel cpu på rundt 10 år, så jeg kan ikke gi noe definitivt svar. Som en entry-level prosessor så tror jeg den skal fungere helt fint. Hovedkortet støtter i5 og i7 som du evt kan oppgradere til senere når du føler for det.

2. Produsenten anbefaler en på minimum 500w når du bruker 7770 kortet, og en strømforsyning trives best dersom systemet ikke trekker for mye av den. Kan nevne denne: http://www.dustinhome.no/product/5010462265/ocz-modxstream-pro-600-watt-psu/

3. Helt greit oppsett det der.

-

I tester regner man ca 30fps som minimum spillbarhet. Ikke tenk på dette med FPS - så lenge du selv føler at det er god flyt i spillet, så holder det.

Lenke til kommentar

Siden dette ble mye så kunne denne ha vært plassert i "hjelp til kjøp og salg"

1. Har selv ikke hatt intel cpu på rundt 10 år, så jeg kan ikke gi noe definitivt svar. Som en entry-level prosessor så tror jeg den skal fungere helt fint. Hovedkortet støtter i5 og i7 som du evt kan oppgradere til senere når du føler for det.

2. Produsenten anbefaler en på minimum 500w når du bruker 7770 kortet, og en strømforsyning trives best dersom systemet ikke trekker for mye av den. Kan nevne denne: http://www.dustinhom...o-600-watt-psu/

3. Helt greit oppsett det der.

-

I tester regner man ca 30fps som minimum spillbarhet. Ikke tenk på dette med FPS - så lenge du selv føler at det er god flyt i spillet, så holder det.

Ok, takk. Ja visste ikke helt hvor jeg skulle plassere den. Er OCZ bra? Aldri hørt om merket før. Har du noe erfaring med det?

Lenke til kommentar

Personlig, nei, men ut ifra de som har kjøpt den er tydeligvis fornøyde, og i følge tester så skal de være temmelig gode til den prisen og dermed anbefalt. Har vært borte i endel som ikke har holdt ut i lengden eller bråkt som en kråke i loop...

Kjøpte 500w utgaven for litt siden, men mangler de andre delene til et AMD fusion oppsett, så jeg får ikke testet den før delene er kommet. Det var den billigste jeg fant som hadde modulære kabler, altså kun sette inn de kablene du trenger, og dermed får bedre luftflyt i kabinettet. Nå vil ikke mitt system trekke like mye strøm, ei skal den brukes så mye til spilling...

Det er rapportert at OCZ kan ha noe korte strømkabler til hovedkort og skjermkort (mine måler ca 45 cm), men i mitt lille kabinett så er ikke noe problem. Har du et stort kabinett må nok kanskje kjøpe en kabel forlenger.

----

Evt, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623444 - Corsair TX V2 650w dersom du heller ønsker å bestille alt fra komplett. Har en eldre modell, V1, som har jeg stående i en server. Den har nå stått på omtrent konstant i over et år nå. Utrolig stille.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Merk at hovedkortet bare har to RAM-slots og en grafikk-slot. Personlig hadde jeg heller gått for dette hovedkortet, siden det har støtte for crossfire, har fire RAM-slots, har nyere chipset og bare koster 30 kr mer.

Aha, ja. Jeg har jo 3 ram brikker så da er det vel lurt med mere enn 2 slots, takk for at du sa ifra :) Og takk til dere som kom med forslag til PSU. Den blir litt dyrere enn forventet, men bruker heller noen kroner mer og har et produkt som holder et par år lengre. Takk for infoen Exilpot og Audun, reddet meg der :)'

Edit: Den linken du sendte til PSU Exilpot, har den modulære kabler? Hørtes veldig kjekt ut.

Endret av Genki
Lenke til kommentar

Merk at hovedkortet bare har to RAM-slots og en grafikk-slot. Personlig hadde jeg heller gått for dette hovedkortet, siden det har støtte for crossfire, har fire RAM-slots, har nyere chipset og bare koster 30 kr mer.

Aha, ja. Jeg har jo 3 ram brikker så da er det vel lurt med mere enn 2 slots, takk for at du sa ifra :) Og takk til dere som kom med forslag til PSU. Den blir litt dyrere enn forventet, men bruker heller noen kroner mer og har et produkt som holder et par år lengre. Takk for infoen Exilpot og Audun, reddet meg der :)'

Edit: Den linken du sendte til PSU Exilpot, har den modulære kabler? Hørtes veldig kjekt ut.

Større strømforsyning er kun nødvendig om du planlegger vesentlige oppgraderinger på et senere tidspunkt. Oppsettet du har valgt vil trekke rundt 200w fra PSU'en under full last, så en selv en 400w PSU vil ha masse overskuddskapasitet (Forutsatt at ikke psu'en har en idiotisk effektfordeling på de forskjellige railene).

Lenke til kommentar

Større strømforsyning er kun nødvendig om du planlegger vesentlige oppgraderinger på et senere tidspunkt. Oppsettet du har valgt vil trekke rundt 200w fra PSU'en under full last, så en selv en 400w PSU vil ha masse overskuddskapasitet (Forutsatt at ikke psu'en har en idiotisk effektfordeling på de forskjellige railene).

På grafikkortet står det jo at det er anbefalt 550W størmforsyinig, er dette bare tull? Er dette kortet: XFX Radeon HD 7770 1GB GDDR5

Edit: Også kan jeg vel nevne at jeg har Silver Power SP-SS400 400W PSU

Endret av Genki
Lenke til kommentar

Hvis Far Cry 3 blir lignende eller tøffere (på ytelseskravene) enn sin forgjenger på PC kan du ikke forvente å kjøre det i nærheten av maks med et 7770. Et 7850 er nesten dobbelt så raskt som et 7770, og det er derfor det ble anbefalt. Hva framerate angår, vil du helst ha denne like høy som din skjerms oppdateringsfrekvens (60Hz = 60 fps.) Det er akseptabelt å spille med lavere framerate, men veldig få spill flyter godt under 50 fps.

Strømforsyningen din er stor nok til dette og mer til.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hvis Far Cry 3 blir lignende eller tøffere (på ytelseskravene) enn sin forgjenger på PC kan du ikke forvente å kjøre det i nærheten av maks med et 7770. Et 7850 er nesten dobbelt så raskt som et 7770, og det er derfor det ble anbefalt. Hva framerate angår, vil du helst ha denne like høy som din skjerms oppdateringsfrekvens (60Hz = 60 fps.) Det er akseptabelt å spille med lavere framerate, men veldig få spill flyter godt under 50 fps.

Strømforsyningen din er stor nok til dette og mer til.

Jammen det var flott å høre at strømforsyningen duger! :D Da bruker jeg heller de pengene på et bedre skjermkort. Så et 7850 vil holde til å kunne spille Farcry 3 med god grafikk? :)'

Edit: Fant det på komplett for 2100kr, blir ikke det et ekstremt kort når du ser på prosessoren jeg kjøper?

http://www.komplett....aspx?sku=745861

Endret av Genki
Lenke til kommentar

-

Og dessverre, har enda ikke funnet andre med modulære til den prisen. Normalt koster disse endel mere... Corsair sin finner jeg til over 1100. Men man velger det man selv ønsker etter lomme boka...

EDIT:

Kom litt sent inn. Ser at du er fornøyd med valget :-)

Takk for tipset Arni90 - fikk nesten litt lyst en slik selv på en annen rigg...

Endret av exiplot
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt, så vil kortet trekke mer dersom den trenger det, avhengig av programmet/spillet. Og får den ikke nok kan det gå utover stabiliteten. Hos meg blir det som å konstant ruse en motor. Vil nå argumenter at at 500-550 er -absolutt- minimum for en slik spill pc. Spesielt dersom to slike kort / større prosessor er en oppgradering å tenke på i fremtiden.

Og dessverre, har enda ikke funnet andre med modulære til den prisen. Normalt koster disse endel mere... Corsair sin finner jeg til over 1100. Men man velger det man selv ønsker etter lomme boka...

Det som skjer om strømforsyning ikke er kraftig nok er at PCen skrur seg av med en gang OCP slår inn.

Man kan også møte tilfeller der spenningsfallet under last er så stort at en overklokk ikke vil fungere, men dette er ekstreme tilfeller.

Angående 7850 og strømtrekk: Powertune på 150W betyr at kortet trekker maks 150W, i et system med en kraftig overklokket i5-2500k + 3 vifter + 2 HDDer + SSD ser du da på et strømforbruk rundt 300W om du fyrer opp Linpack + Furmark + 3xHDTune (som er totalt urealistisk i forhold til andre programmer.) Hvor skal de resterende 200-250W trekkes fra? Sleng på et 7850 til så sitter du med 450W trekk.

Hva er et realitstisk estimat for et slikt system som vi ser på her?

Idle: 50-60W

Kontorprogrammer: 70-80W

Spill: 150-200W

En strømforsyning lages også for å levere maks effekt i X antall timer, vanligvis 150 000 timer eller lignende. Om TS' 400W PSU belastes 200W 3-4 timer hver dag og idler resten av tida har jeg stor tvil på at du overbelaster den. Den tommelfingerregelen enkelte har om å dimensjonere PSU 50% over maks strømtrekk fra Furmark og lignende er totalt meningsløs. Det er ikke mer økonomisk om man ser på effektivitet heller, rundt 2% ekstra effekt for å gå for en mindre PSU vil si at du må kjøre et par millioner timer for at det skal lønne seg å kjøpe ny PSU.

Flere myter og påstander om PSUer du ønsker jeg skal motsi deg på?

Lenke til kommentar

Vel, er ikke akkurat en myte/tommelfinger jeg hadde anbefalingen ifra. Da jeg anbefalte (eks corsair TX) var det mere pga min egen erfaring med denne, og at den er kjent for stabilitet og utholdenhet. (Var ærlig mtp den første).

Jeg nevnte ingen ting om det VAR en tommelfinger regel, ei heller Furmark. Ser selv på tester at maks er ca 150w for et slikt GPU kort.

Byggekonstruksjonen og materialet som er brukt er en annen faktor - flere (ihverfall de jeg har vært innpå) har ikke holdt stand i lengre tid. Det er en grunn til at de PSUene som ligger over/rundt 500-600w er faktisk er gode. Slikt har det faktisk blitt, noe som industrien selv har lagt opp til. Selv om strømkravet har gått noe ned for pcer...

Jeg skrev også at det kom ann på lommeboka.

Så komme med et slikt spørsmål faller på ustødig grunn og slår tilbake på deg selv. Det er ikke bare deg med meninger her. Men igjen takk, nå vet jeg at du har en stor trang/glede av å rette på andre... ;-)

Lenke til kommentar

Okei, men da har jeg et sprøsmål til deg Arni90, når du sier:

"Nei, det blir ikke for ekstremt, det er nesten alltid skjermkortet som er flaskehalsen i spill, og det viktigste med en prosessor for spill er at den har god ytelse per kjerne."

Har Intel i3 2120 god ytelse per kjerne?

Hvis den har det, blir det den prosessoren, ingen ny strømforsyning, det grafikkortet du anbefalte og hovedkortet Audun0505 anbefalte:

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5

Hovedkort: ASUS P8H77-V, Socket-1155

Prosessor: Intel® Core i3-2120 Processor

Det ser ut som et greit kjøp eller? Som sagt skal jeg ikke ha alle spill på ultra grafikk, men forventer at disse delene kan få meg opp medium i de fleste spill, og at FPS'en holder seg god gjennom spillene. Siden det blir spill med mange ting på skjermen på en gang, store eksposjoner etc. så håper jeg at det ikke dropper FPS'en helt ned i kjelleren?

Edit: Typo

Endret av Genki
Lenke til kommentar

IKKE KJØP 7770 hvis du har tenkt til å spille mye. Da vil heller 7870 eller 7850 være et godt valg

http://www.guru3d.co...-7870-review/13

Dette er litt interessant: http://www.komplett....aspx?sku=752224

Det har bedre ytelse enn 7970 i Farcry 2 hvertfall. Et meget kraftig kort for en billig penge. Men det bruker nok litt mer strøm enn f.eks 7870 og produserer litt mer varme antakeligvis, men det er ikke det som skal stoppe deg fra å kjøpe det:)

Endret av gallsman
Lenke til kommentar

IKKE KJØP 7770 hvis du har tenkt til å spille mye. Da vil heller 7870 eller 7850 være et godt valg

http://www.guru3d.co...-7870-review/13

Dette er litt interessant: http://www.komplett....aspx?sku=752224

Det har bedre ytelse enn 7970 i Farcry 2 hvertfall. Et meget kraftig kort for en billig penge. Men det bruker nok litt mer strøm enn f.eks 7870 og produserer litt mer varme antakeligvis, men det er ikke det som skal stoppe deg fra å kjøpe det:)

Nei, det som stopper meg fra å kjøpe det er at det koster 550kr mer, og er brukt :)

Endret av Genki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...