Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding: "Reboot and select proper boot device"

Anbefalte innlegg

Har en selvbygget PC der denne feilmeldingen dukker opp. Har løst det før ved å nappe ut SATA-kablene og koble dem til igjen, men feilen dukker opp med jevne mellomrom. Har også endret på hvor kablene er koblet til.

Hovedkortet er et ASUS P5KPL-AM SE. Harddisken vises i BIOS. Noen tips om hvor feilen kan ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette en gammel / ny pc?

Flere harddisker / SSD?

Operativsystem?

Ta med så mye info om maskinen som mulig - gjerne en historikk før problemet utbrøt...

Men, dette kan komme av flere ting;

Feil innstillinger i BIOS

Korrupt harddisk

Feil på hovedkortet / batteriet

Feil på, ødelagt, eller dårlig kobling mellom harddisk og hovedkortet.

Først ut;

Har du flere HDer, napp ut alle unntatt systemdisken (antar at det er en med windows), og sjekk at kabelen sitter godt i SATA1 porten og på harddisken.

Start maskinen og sjekk om harddisken er satt som boot disk (Boot > Boot Device Priority). Save & Exit.

Ved å swappe portene vil BIOS få det vanskeligere med å holde rede på hva som er boot.

---

Men, sett riktig boot order i BIOS og test...

Lenke til kommentar

Det er en relativt ny med Win7. Fikk startet den nå etter å ha koblet fra den andre harddisken. Vi får se hvor lenge det holder nå før jeg må åpne igjen. Så får jeg teste med ny kabel før jeg tester ny HDD. Om alt feiler over tid, regner jeg med at det er hovedkortet...

Takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar

Hvis du vil bruke den andre harddisken også, så kan det være viktig å sette boot orderen riktig. Iogmed at det fungerte kun med å ta ut den andre harddisken så kan det være rett i å sette boot order. Da er innstillingen ihvertfall satt. Om ikke, se nærmere på harddisken, kan være feil på en av dem... (bare så du ikke kaster HK unødvendig ;-) )

Men, lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...