Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsfag muntlig eksamen (kalde krigen utenfor europa)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i dag fått vite at jeg kommer opp i samfunnsfag med temaet den kalde krigen utenfor Europa. Jeg har aldri slitt med samfunnsfag eller historie, og har egentlig alltid vært en stor fan av slikt, men for en eller annen grunn sliter jeg med denne oppgaven.

"Dere skal selv formulere en problemstilling som dere besvarer og husk at det er viktig at dere evner til å vise innsikt og forståelse for temaet. Fokuser på hva, hvorfor og hvordan tingene skjer"

"presenter en historisk hendelse med utgangspunkt i ulike ideologier"

"du skal lage spørsmål om sentrale internasjonale konflikter på 1900-tallet og formulere årsaksforklaringer og diskutere konsekvenser av disse konfliktene."

Noen som har noen råd om hvordan jeg burde gå frem med denne oppgaven? Jeg føler at det er så mye å ta tak i, men læreren min var veldig spesifik ved å si at det ikke skulle være en historisk oppramsing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikkord kan være Cubakrisen og kommunisme i Østen.

http://www.rpfuller.com/gcse/history/10.html

USA var redd for en dominoeffekt, det vil si at hvis et land i Sørøst-Asia falt for kommunisme, ville de andre følge etter. Kina ble jo kommunistisk, og er det faktisk ennå.

Cuba isolerte seg etter krisen og fram til 1970-årene, da de fikk et vennskapelig forhold til Kina.

Kommunismen spredde seg aldri til Amerika, bortsett fra at det i Sør-amerikanske Chile ble et regime fram til 1973.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...