Rankiz Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Noen som kunne ha hjulpet meg med denne oppgaven? "Hovedtrekk ved religions- og livssynsmangfoldet i lokalsamfunnet og storsamfunnet i Norge, inkludert religion og livssyn i samiske samfunn, samt ulike former for religiøs søken i vår tid, og hvordan denne religiøse søken har fellestrekk med eller skiller seg fra kristendom/islam/hinduisme/buddhisme. Lag din egen problemstilling innenfor rammen av disse temaene. Trekk inn Smarts 7 dimensjoner der det er naturlig." Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Hvordan gikk det? litt for seint å si det nå. Det gikk kjempe bra. Jeg klarte å få en 6er Endret 15. juni 2012 av EzioAuditoreDaFirenze Lenke til kommentar
stianx93 Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 Hei! Har blitt trukket i eksamen i dag, fikk Religion, med emnet rundt Kristendommens tro på Jesus Kristus. Oppgaven er delt i 2: "De vedlagte tekstene, hentet fra Lukasevangeliet og Kolosserbrevet. Ta utgangspunkti tekstene og gjør greie for hovedtrekk i den kristne tro på Jesus Kristus" "Drøft så følgene påstand: "Det er fremfor alt troen på Jesus som gir kristendommen en særstilling." I fremføringen må det komme klart frem at du beskriver religion og livssyn utenfra (-perspektiv)" Slik jeg tolker oppgaven skal jeg vurdere synet å Jesus Kristus, både likheter og forskjeller (Tre religioner tror på Messias/Jesus, men de har forskjellige syn). Problemet er at jeg ikke kan spesielt mye når det kommer til andre religioner enn kristendommen med tanke på Messias/Jesus/Frelseren. Jeg vil gjerne ha meninger og tanker rundt disse emnene, fakta, linker og alle tips er hjertelig velkomne! Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 Problemet er at jeg ikke kan spesielt mye når det kommer til andre religioner enn kristendommen med tanke på Messias/Jesus/Frelseren. det du mener er at å binde Jesus med buddhismen for eksempel? du finner noe i horisonter. tror jeg det var kp:3 kanskje. du må også litt om alle verdensreligionene hvis du vil få en god karakter Lenke til kommentar
stianx93 Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Problemet er at jeg ikke kan spesielt mye når det kommer til andre religioner enn kristendommen med tanke på Messias/Jesus/Frelseren. det du mener er at å binde Jesus med buddhismen for eksempel? du finner noe i horisonter. tror jeg det var kp:3 kanskje. du må også litt om alle verdensreligionene hvis du vil få en god karakter Jeg kan en del generelt om det meste innen religion, men akkurat Messias har jeg ikke mye peiling på. Fant en lenke, " http://isammeverden....html?tid=337741 ", hvor det står litt, men ganske lite til en 15 minutters fremvisning.. EDIT: Skal binde Jesus/en frelser figur i alle religionene. Vet at Jesus for eksempel regnes som en profet i Islam, mens Jødene fortsatt venter på sin Messias og mener Jesus ikke var den ekte Messias. Men er ganske blankt utenom det. Endret 15. juni 2012 av stianx93 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 15. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Problemet er at jeg ikke kan spesielt mye når det kommer til andre religioner enn kristendommen med tanke på Messias/Jesus/Frelseren. det du mener er at å binde Jesus med buddhismen for eksempel? du finner noe i horisonter. tror jeg det var kp:3 kanskje. du må også litt om alle verdensreligionene hvis du vil få en god karakter Jeg kan en del generelt om det meste innen religion, men akkurat Messias har jeg ikke mye peiling på. Fant en lenke, " http://isammeverden....html?tid=337741 ", hvor det står litt, men ganske lite til en 15 minutters fremvisning.. EDIT: Skal binde Jesus/en frelser figur i alle religionene. Vet at Jesus for eksempel regnes som en profet i Islam, mens Jødene fortsatt venter på sin Messias og mener Jesus ikke var den ekte Messias. Men er ganske blankt utenom det. jeg kan si bare dette: Google er din venn sorry kom ikke på noe men likevel fortell meg hvordan gikk det til slutt Endret 15. juni 2012 av EzioAuditoreDaFirenze Lenke til kommentar
diskudck Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Du kan si noe om likhetene mellom Jesus og Buddha. De er på mange måter forbilder for sine følgere (NB: Viktig å pressisere at det som skiller de er at Jesus også er en del av treenigheten - ergo er Jesus også Gud dvs. en guddommelig skaper osv. Dette gjelder IKKE Buddha). Kort fortalt: Buddha er Jesus uten Gud/det guddommelige. Trenger jeg å utdype, eller klarer du å skjønne resten selv? Selv har jeg den gamle modellen, og er ganske stuck på filosofene. Noen som kan tegne noen KLARE skillelinjer mellom Aristoteles og Platons virkelighetsoppfatning? Kan være at jeg er for trøtt, men jeg klarer ikke å peke ut hva som er likt og hva som er forskjellig. Alt blir bare virr-varr, eller så synes jeg de to teoriene er helt ulik, samtidig som jeg føler at det er en del likt. FRUSTRASJON! Endret 16. juni 2012 av trckdck Lenke til kommentar
Ukult Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 (endret) Hei jeg kom også opp i RLE muntlig og fikk oppgaven "Samanlikn synet på mennesket i kristendommen, humanismen og hos ein/fleire filosofar" og jeg kan etterpå bli grillet i Kompetansemålene i kristendom+filosofi, etikk og livssynshumanisme. Noen tips til hvordan jeg kan snevre inn oppgaven og komme med en problemstilling? Lurer også på om noen har en mening og hvilke(n) filosof(er) jeg burde ta med. Har tenkt på både filosofer som f.eks Gandhi som er hinduist for å få frem konstrastene i menneskesynet. Eller om jeg skal ta en filosof som ligger nærmere kompetansemålene. For eksempel en kristen humanist? EDIT: Har vurdert å vinkle oppgaven min mot synet på straff og synd, og bruke 22 juli og rettsaken mot breivik. Hvordan man fra de ulike posisjonene kan se på Breiviks handlinger/ hans tilregnelighet. Eller blir dette for spenstig ettersom det nok er veldig mange som har en sterk mening om dette og at det blir vanskelig å vri synet til sensor, selv om jeg argumenterer godt. Endret 16. juni 2012 av Ukult Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Hvordan gikk det folkens? Lenke til kommentar
Ukult Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Hvordan gikk det folkens? Hvordan gikk det folkens? skal ha på tirsdag, tips til oppgaven (se over), eller bare generelt på eksamenen tas imot med åpne armer! Det gikk jo knallbra med deg, så du har vel noen gode erfaringer å dele kan jeg tenke meg? Lenke til kommentar
stianx93 Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Selv har jeg den gamle modellen, og er ganske stuck på filosofene. Noen som kan tegne noen KLARE skillelinjer mellom Aristoteles og Platons virkelighetsoppfatning? Kan være at jeg er for trøtt, men jeg klarer ikke å peke ut hva som er likt og hva som er forskjellig. Alt blir bare virr-varr, eller så synes jeg de to teoriene er helt ulik, samtidig som jeg føler at det er en del likt. FRUSTRASJON! Takk for svar! Har ikke tenkt over det selv! Tilbake til din oppgave, slik jeg ser det kjapt gjennom nettet, tolker jeg det som at Platon har mer fokus på at det finnes en spirituell verden, mens Aristoteles har mer fokus på det fysiske og synlige. Står litt på sidene jeg legger ut, men må tolkes litt. http://no.wikipedia.org/wiki/Platon http://no.wikipedia.org/wiki/Aristoteles Lenke til kommentar
diskudck Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Ingen problem. Føles godt å hjelpe noen andre, nestekjærlighet osv.! Jeg satt i endeløs frustrasjon klokka 3 på natta, men med en gang jeg la meg kom alt sammen til meg, men takk uansett! Er ferdig med filosofidelen, så skal se på en dokumentar om vestens filosofi, før jeg går over på etikken ikveld/imorgen, og deretter er det religionene. Blæææh. Skal rope ut hvis jeg setter meg fast en annen plass! Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 17. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2012 hvordan gikk det nå? Lenke til kommentar
Ukult Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Har kommet igang med min oppgave ganske fint hvertfall. Prøver å besvare spørsmålene: Hvilken verdi har mennesket i dette livssynet og hvorfor? Hvilken rolle har mennesket i et samfunn og hvordan er det stilt i forhold til andre skapninger og individer? Finnes det en forklaring på denne rollefordelingen? Hva er i så fall denne forklaringen? Hvordan preger synet på mennesket og dets rolle i samfunnet synet på etikk. Og hva som er rett og galt? Er enda litt usikker på hvilken filosof jeg skal ta med. Noen forslag? Kontrast med en buddhist/hindu osv? eller en kristen/humanist ol som jeg kan sammenlikne med? Lenke til kommentar
skoleskole Skrevet 17. juni 2012 Del Skrevet 17. juni 2012 Jeg skal sammenligne Buddha og Muhammed som religionsstiftere..... har dere noen tips? Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Fikk 6 på min presentasjon om virkelighetsforståelsen i kristendommen, hinduismen og livssynshumanismen. Feelsgoodman.jpg Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Off. Dere har lette eksamener i forhold til oss. Vi trekkes ut i et fag 48 timer i forkant, men får ikke oppgave før det er 30 minutter til du skal fremføre. I disse 30 minuttene er det kun ditt eget hode som kan brukes. Ergo, jeg må lese hele boka, om, og om igjen Lenke til kommentar
stianx93 Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Master1, forskjellen er at 30 minutters forberedelse har utrolig mye lettere oppgaver, og lavere krav til kvalitetsinnhold. Vi må derimot sitte omtrent 48 timer i strekk for å ha stoff som er godt nok til en grei karakter. Lenke til kommentar
diskudck Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 (endret) Man kan ikke slå fast hvilken som er lettest/vanskeligst eller best/værst, for dette er veldig individuelt. Den gamle modellen passer for de som kan pensum veldig godt/er veldig flink til å lese mye stoff og som er flinke til å prate for seg/ta ting på sparket, mens 48-timers modellen passer bedre for de som er flinkest til å lage en god presentasjon og ikke like flinke til å ta ting på sparket. Men men... Det eneste som teller er at jeg fikk 6 på den gamle modellen. Edit: Kan for eksempel nevne at for å få den 6ern måtte jeg "sitte omtrent 48 timer i strekk" for å lese i ei bok. Jeg kan i det minste love deg at den gamle modellen er definitivt den kjedeligste og minst motiverende eksamensformen å komme opp i. Endret 21. juni 2012 av trckdck Lenke til kommentar
Master1 Skrevet 21. juni 2012 Del Skrevet 21. juni 2012 Jepp. Kom opp i gammelmodellen jeg også. Hadde bra kontroll på islam og kristendommen. Trakk oppgaven "Blir verden mer eller mindre religiøs?" og dro i land en firer. Litt uheldig med oppgaven, så er greit fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå