Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen muntlig RLE(2012): Til alle som har kommet opp i Rle post HER

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppgaven:

Enhver tenker er preget av tid og sted og den tradisjonen han eller hun lever innenfor. Men forestill deg likevel at de tre filosofene ( sokrates, Descartes og Kofutse) du har arbeidet med, kunne ha snakket sammn og forstått hverandre. Forsøk å finne mulige møtepunkter for en slik samtale. Hva ville de kunne være enige om? Hvor ville veiene skilles? Er det mulig at de kan kaste lys over hverandre? Det kan også være nyttig å tenke ut fra begrepene virkelighetsoppfatning, menneskesyn og etikk.

Er det noen her ute som muligens har nyttig info om akkuratt dette emnet? og hvordan jeg kan gjøre dette best mulig, eller en grei karakter midt på treet.

Hvis det er noen som er villig til å gi meg noen tips, på forhånd takk!

Kan sende noe på mail: [email protected]

Lenke til kommentar

Oppgaven:

Enhver tenker er preget av tid og sted og den tradisjonen han eller hun lever innenfor. Men forestill deg likevel at de tre filosofene ( sokrates, Descartes og Kofutse) du har arbeidet med, kunne ha snakket sammn og forstått hverandre. Forsøk å finne mulige møtepunkter for en slik samtale. Hva ville de kunne være enige om? Hvor ville veiene skilles? Er det mulig at de kan kaste lys over hverandre? Det kan også være nyttig å tenke ut fra begrepene virkelighetsoppfatning, menneskesyn og etikk.

Er det noen her ute som muligens har nyttig info om akkuratt dette emnet? og hvordan jeg kan gjøre dette best mulig, eller en grei karakter midt på treet.

Hvis det er noen som er villig til å gi meg noen tips, på forhånd takk!

Kan sende noe på mail: [email protected]

Du kan finne kanskje de tingene de har til felles.

de er forskjellig filosofer men du kan kanskje si litt om hver filosofisk retning de er i(konsekvens etikk, plikt etikk, osv

litt vanskelig oppgave

Lenke til kommentar

Min oppgave er:

Hva slags menneskesyn har Kristendommen og Islam?

Gjør rede for likheter og forskjeller, og gi en begrunnelse for disse.

Står helt fast, finner ikke ut så mye om menneskesynet til muslimene...

i kapitlet 5 finnes mye stoff som du kan ta.

kanskje du kan si noe om al-qaida eller terreorangrepet som skjedde i oslo?

Lenke til kommentar

Min oppgave er:

Hva slags menneskesyn har Kristendommen og Islam?

Gjør rede for likheter og forskjeller, og gi en begrunnelse for disse.

Står helt fast, finner ikke ut så mye om menneskesynet til muslimene...

i kapitlet 5 finnes mye stoff som du kan ta.

kanskje du kan si noe om al-qaida eller terreorangrepet som skjedde i oslo?

Om jeg tar det kommer jeg til å gå litt for mye utenom tema. Er redd for at presentasjonen blir for lang da.

Lenke til kommentar

ingen tips på å få god karakter

Utfyllende, relevant og reflektert svar på dybdeoppgave, viser svært god kunnskap om tema i breddedel.

Tidsbruken er nøye tilpasset innholdet i presentasjonen.

Bruken et gjennomført, variert og presist språk som er tilpasset temaet.

Snakke fritt, variert, sikkert og tydelig. Budskapet kommer klart fram. Stikkord brukes for å tydeliggjøre tema for tilhørerne.

Kandidaten viser gjennom sitt kroppsspråk stor interesse for den h*n skal formidle, og framstår som meget engasjert og sikker.

Grei i stor gad å fange tilhørernes oppmerksomhet.

Dette var rådene vi fikk for å oppnå 5 og 6 :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

ingen tips på å få god karakter

Utfyllende, relevant og reflektert svar på dybdeoppgave, viser svært god kunnskap om tema i breddedel.

Tidsbruken er nøye tilpasset innholdet i presentasjonen.

Bruken et gjennomført, variert og presist språk som er tilpasset temaet.

Snakke fritt, variert, sikkert og tydelig. Budskapet kommer klart fram. Stikkord brukes for å tydeliggjøre tema for tilhørerne.

Kandidaten viser gjennom sitt kroppsspråk stor interesse for den h*n skal formidle, og framstår som meget engasjert og sikker.

Grei i stor gad å fange tilhørernes oppmerksomhet.

Dette var rådene vi fikk for å oppnå 5 og 6 :)

gde tips =)

Lenke til kommentar

Noen som tar faget som privatist?

Hadde muntlig i historie sist mandag, og da var forberedelsestiden kun 30 minutter. Gikk ut ifra at det samme gjelder for Religion og Etikk men etter hva jeg leser har alle som har kommet opp fått 48 timers forberedelse.

Lurer på om noen vet om det nødvendigvis er likt for privatisteksamen også? Den eneste infoen jeg har fått er tidspunkt for oppmøte og starttid som er på samme dag. (i morgen)

Har voldtatt google for å finne svar på dette, men har ikke funnet noe ennå...

Skal forresten ta eksamen ved Lørenskog vgs. i Akershus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...