Bigdickjmag69 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Heisann, jeg kom opp i norsk muntlig idag og jeg er ganske blank om hva jeg skal gjøre. Oppgaven: Tema A: Litteratur Det moderne prosjektet Oppgave: Vis forestillingene om det moderne prosjektet slik det fremkommer i tekstutvalget. "Elevene skal kunne drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag. Tekster: Ludvig Holberg: Erasmus montanus Henrik Ibsen : Et dukkehjem' Dag Solstad: Gymnaslærer Pedersen Tema B: språkhistorie. Gjør rede for noen viktige språkdebatter og språkreformer fra 1830-årene til i dag Elevene skal kunne gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830- idag. Mine spørsmål: Fant veldig lite om det moderne prosjektet, hva er det egentlig? Evt hva er det som kjennetegner det moderne prosjektet i en tekst? Tema B er ganske lett så det er ikke det største problemet. Mvh Lenke til kommentar
hanna 92 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 den var ikke lettt . men kanskje du kan lese litt om denne siden http://www.skoleside.no/1900spr.htm Kom opp i norsk muntelig , og trakk emnet "kjærlighet og seksualitet"... og nå må jeg lage problemstilling .har dere noen forslag plzzzzzzzz Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Fant veldig lite om det moderne prosjektet, hva er det egentlig?Evt hva er det som kjennetegner det moderne prosjektet i en tekst? Det moderne prosjektet begynte å ta form i opplysningstiden, og har vart frem til i dag. Kort sagt handler det om menneskers tro på at vitenskapen og framskritt vil forbedre livene våre: troen på friheten, framskritt og fornuft. I Et dukkehjem kommer det moderne prosjektet til uttrykk gjennom Noras opprør og løsrivelse. Under et framlegg om det moderne prosjektet vil det være ganske relevant å trekke frem modernismen, som sees på som en kritikk av det moderne prosjektet: framskritt og vitenskap er ikke nødvendigvis så bra – mennesker vil kunne føle fremmedgjøring i det moderne samfunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå