nnf Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Jeg har kommet opp i muntlig eksamen i historie og tenkte det kunne være greit å diskutere litt rundt det. Hvis det er andre som har kommet opp i sammen tema, og lurer på det samme som meg, er det greit å diskutere det her. Er det noen som har fått samme (eller lignende) oppgave, eller kommet opp i samme tema til eksamen før? Slik ser oppgaven ut: Tema: Nasjonalstatenes framvekst - Drøfte hvordan oplysningstidenes ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet. - Drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse. - Vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker,politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet. Hvis det er noen som har noe kunnskap om dette eller en ide om hvordan jeg kan sette opp en problemstilling, og en presentasjon på maks 10 min, bare skriv i vei. - Takk for svar Lenke til kommentar
1993 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Hei. Jeg har samme oppgave som deg, og sliter litt med problemstillingen. Har du kommet på noen bra? Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Jeg har kommet opp i muntlig eksamen i historie og tenkte det kunne være greit å diskutere litt rundt det. Hvis det er andre som har kommet opp i sammen tema, og lurer på det samme som meg, er det greit å diskutere det her. Er det noen som har fått samme (eller lignende) oppgave, eller kommet opp i samme tema til eksamen før? Slik ser oppgaven ut: Tema: Nasjonalstatenes framvekst - Drøfte hvordan oplysningstidenes ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet. - Drøfte hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse. - Vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker,politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet. Hvis det er noen som har noe kunnskap om dette eller en ide om hvordan jeg kan sette opp en problemstilling, og en presentasjon på maks 10 min, bare skriv i vei. - Takk for svar på den første så kan du jo snakke om John Locke og Montesquieu og maktfordelingsprinsippet og¨det greiene der (kommer ikke på i farten, men bare søk). nasjonal og kulturell samhørighet: tyskland i 2. verdenskrig - men dette førte også til konflikt og undetrykkelse - jødene feks. Lenke til kommentar
Natalie_ Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Vurdere ulike ideologiers betydning for mennesker,politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet. det kompetansemålet har jeg og. jeg har temaet kalde krigen og ideologier, og har om fascismen og nazismen. problemstillingen er Hvorfor slo ideologiene fascismen og nazismen rot i Italia og Tyskland. om de to ideologiene tenkte jeg å blant annet ha -misnøye etter krigen -uenighet rundt punktene i versaillestraktaten -store økonomiske kriser -mangel på en dominerende stormakt -benito mussolini og starten på en totalitær stat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå