swaxie Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hei skal kjøpe den nye Macbook pro. Jeg lurte på hvor jeg burde kjøpe den? Vente til den havner på elkjøp eller kjøpe den nå hos apple?. Er litt opptatt av garanti og vet ikke helt hvor mye apple har. Tusen takk på horhånd! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Du bør nok heller handle i butikk en å bestille på nett. Godt mulig apple kun har 1 års garanti, og følger dårlig norsk kjøpslov. Elkjøp kan være noe med tanke på 30 dagers åpen kjøp, men det kan nok ta en stund de får inn de nye maskinene jeg ville hørt med de eller lefdal først eventuelt se på eplehuset. Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Går det fint å bestille fra eplehuset? I Harstad har de ikke eplehuset så vi må helt til Tromsø... Hadde egentlig ventet nok lenge på den nye Macbook proen... Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 I utgangspunktet skal det ikke være noe i veien for å handle på nett. Siden apple.no er nettopp et .no-domene, vil jeg anta at de skal ha store problemer med å vri seg unna forbrukerkjøpsloven som gir deg 5 års reklamasjonsrett. Når det er sagt, så er jeg ikke imponert over kundeservicen til Apple og det kan nok være en fordel å handle med Eplehuset, Elkjøp eller andre som har en fysisk butikk. Så vidt jeg vet har Eplehuset eget verksted i Trondheim, uten at jeg i detalj kjenner til hvordan de behandler eventuelle reklamasjoner. Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Så det går ganske fint å bestille fra Eplehuset da? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Jeg har aldri handlet med Eplehuset, men jeg regner med at det skal gå helt fint. Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Er det noen måte å forsikre macen etter det første året? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hvorfor etter det første året, og ikke fra starten? Mange reiseforsikringer dekker ganske mye rart. Det finnes også egne PC-forsikringer. Jeg har en slik gjennom Gjensidige, men bare fordi jeg som NITO-medlem får det gratis. Det er ikke noe jeg ville betalt for. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det har kommet noe helt nytt som heter kjøpsloven, tror den kom i natt eller kanskje for 30 år siden hvem faen veit. Du har akkurat samme garanti om du henter denne i en Apple relatert butikk eller bestiller fra Apple store i norge. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Problemet er at apple er vanskelige ved garanti saker, de prøver å vri seg unna med amrikansk lovgiving. Jeg vet ikke hvor maskinene sendes fra apple store men det kan apple bruke mot oss forbrukere. Men jeg vil fraråde forsikring kun for å ha garanti. Normaltsett dekker ikke forsikringer reprasjoner som normaltsett dekkes av garanti i følge norsk kjøpslov. Forsikringer dekker uheldigheter så her er nok reiseforsiking og innboforsikring et bedre alternativ en forsiking på elkjøp, selv om det er med egenandel. Så får du problemer ta kontakt med forbrukerrådet eller gi apple dårlig rykte. Endret 12. juni 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Så kjøpsloven erstatter vist det skjer noe eller macen blir stjålet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Nei tyveri må tas på forsikringen. Men passer du bra på maskinen burde det ikke by på stort problem. Skjer noe er veldig udefinert, garanti dekker kun feil som produksjonsfeil og mangelfull vare. Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Eplehuset må vel gå gjennom norsk kjøpslov? De har jo også en avtale de anbefaler med gjensidige. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Når du som privatperson kjøper en vare fra en norsk butikk er det forbrukerkjøpsloven - ikke kjøpsloven - som gjelder. Forbrukerkjøpsloven gir deg som forbruker veldig sterke rettigheter, som for PC-er blant annet innebærer fem års reklamasjonsrett siden produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Hei, jeg så på elkjøp at de har fått inn den nye macen. Tror jeg kjøper mac der inkludert en trygghets avtale for 2 år siden Elkjøp er relativt nært der jeg bor. Hørtes det ut som en god ide? Tusen takk for at dere bruker litt av tida deres på å hjelpe meg, setter stor pris på det! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Tja, jeg ville selv styrt langt unna trygghetsavtalen til Elkjøp. Rent bortsett fra det så er det nok helt greit om du virkelig ønsker den maskinen. Lenke til kommentar
swaxie Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Er det noen andre alternativer til trygghetsavtale? Jeg er den som fort kan klare å helle et glass cola på pcen Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. juni 2012 Del Skrevet 16. juni 2012 Er det noen andre alternativer til trygghetsavtale? Jeg er den som fort kan klare å helle et glass cola på pcen Mange reiseforsikringer dekker ganske mye rart. Det finnes også egne PC-forsikringer. Jeg har en slik gjennom Gjensidige, men bare fordi jeg som NITO-medlem får det gratis. Det er ikke noe jeg ville betalt for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå