snowduude Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Kan noen her hjelpe meg å finne ut hvor mye bensin som går på følgende rute: Trondheim - Sverige (over grensen til Åre eller hva det heter) - Oslo - Bergen. I strekk, så og si. Antar bilen har 60-liters tank, og hvor mye den tar på milen vet jeg ikke ennå... men den har turbo, 150hk og er 1.8L. Det ville vel blitt betraktelig billigere å kjøre direkte Trondheim-Bergen via Stryn etc, men da misser jeg sjansen til å hamstre billig sprit. Og hvor mye billigere er bensinen på svensk jord, egentlig? Den som løser dette stykket får en kake i posten, by the way. Bare PM adressen etter å ha svart, dersom du vil benytte deg av gevinsten Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Æ'kke noe kakemons så jeg bryr meg ikke. Forbruket bestemmes hovedsaklig av du som kjører kombinert med kjøretøyet. Jeg kan helt sikkert kjøre samme rute som deg i samme type bil, men fremdeles ha et helt annet forbruk. Punktum der. Det er svaret du får fra meg Lenke til kommentar
snowduude Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 La oss si jeg holder fartsgrensene jevnt halvparten av tiden, og har en gjennomsnittsfart på 100 resten av tiden, hva vil det tilsi av forbruk? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Altfor mange variabler til å estimere noe forbruk, spør du meg. Hvor ny bilen er og hvor mye den veier har mye å si. Kjørestil har enda mer å si, og da mener jeg ikke hvor fort man kjører, men hvor effektivt man kjører. Om jeg skulle tippe ville jeg si at du nok kan regne med rundt 1 liter på mila, men det er bare ren gjetting basert på den lille infoen du kommer med. Lenke til kommentar
snowduude Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Vekt: normal Karosseri: sedan Bensin: blyfri 98/V-power Årsmodell: 2002 Er automat, forresten. Jeg tror jeg kjører effektivt, men nå vet jeg jo ikke hva som tilsier effektiv kjøring, da. Det eneste jeg kan utsette i forhold til det, er en tendens jeg ifølge tidligere medpassasjerer fra biltilsynet mener jeg har/hadde ifb rundkjøringer, der jeg visstnok bremser opp på en uøkonomisk måte.. det kan vel ikke bety annet enn at det går mer bensin pga oppbremsingen/nedsankingen, antar jeg. Anyway, går det an å regne seg fram til noe ut fra ovenstående info? Blir kjøringen mer effektiv med cruisecontrol, eller? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det eneste jeg kan utsette i forhold til det, er en tendens jeg ifølge tidligere medpassasjerer fra biltilsynet mener jeg har/hadde ifb rundkjøringer, der jeg visstnok bremser opp på en uøkonomisk måte..Random kenguru-kjøring kaller jeg det for.Da er det altså du som bestemmer variablene som igjen bestemmer bensinforbruket. Du får bruke sammenlikningstall fra tidligere turer og anta samme forbruk på denne turen. Ellers blir det bare ren gjetning. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Blir kjøringen mer effektiv med cruisecontrol, eller? Dette lurer jeg også på (gitt at man kan bruke cruisecontrollen på en vettig måte). Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hvis den har 60-liters tank kan du regne med at den bruker omtrent 50-55 liter mellom hver bensinfylling på langtur. (Ja, det er så presist det er mulig å svare på det du spør om når du verken gidder å finne ut hva tralla bruker pr mil eller opplyser om hva slags bil det er. ) 3 Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Fyll tanken full. Kjør en mil. fyll tanken på nytt. Se hvor mye du har fylt. Og der har du forbruket... Ikke mer vanskeligere enn det. Lenke til kommentar
snowduude Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 (Ja, det er så presist det er mulig å svare på det du spør om når du verken gidder å finne ut hva tralla bruker pr mil eller opplyser om hva slags bil det er. ) Det er en Audi a4... Jeg antar den har 60-liters tank. Så har den turbo, da utnyttes vel bensinen bedre? Fyll tanken full. Kjør en mil. fyll tanken på nytt. Se hvor mye du har fylt. Og der har du forbruket... Ikke mer vanskeligere enn det. Jeg elsker deg! Skal vi gifte oss? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det er en Audi a4... Jeg antar den har 60-liters tank. Så har den turbo, da utnyttes vel bensinen bedre? Fyll tanken full. Kjør en mil. fyll tanken på nytt. Se hvor mye du har fylt. Og der har du forbruket... Ikke mer vanskeligere enn det. Du må kjøre mer enn en mil hvis du ikke vil ha en enorm feilmargin. Kjør f.eks. 10 mil eller lengre. Kjører du relevant til hvordan kjøreturen kommer til å bli (langkjøring kontra småkjøring i by) blir resultatet enda mer nøyaktig. Fyll full tank, nullstill trip-telleren, kjør langt, fyll full tank igjen og se hvor mye du har brukt. Del antall liter på antall mil du har kjørt så har du antall liter pér mil. 3 Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Tja. Som de andre sier, så er det umulig å gi deg et nøyaktig tall. Likevel kan vi nok gå ut fra at du kommer til å ligge på i underkant av literen på mila. Ruta du har lagt opp er cirka 1350 kilometer lang, og det betyr at du vil bruke omtrent 110 liter bensin. Med en pris på 15 kroner literen blir det 1650 kroner. (Bensinen koster omtrent det samme i Sverige som i Norge, forresten..) Korteste vei fra Tr.heim til Bergen er cirka 66 mil. Hvis vi går ut fra samme forbruk, vil dette koste deg 792 kroner. Det betyr at du må spare inn omtrent 900 kroner på spriten din før denne turen lønner seg - og da har man ikke engang regnet inn slitasje på bil og en eventuell ekstra overnatting på turen via Sverige. Så hvis det eneste målet ditt er å hamstre billig sprit, så er det nok bedre å kjøpe spriten på polet og kjøre direkte til Bergen. Med mindre du har tenkt til å smugle en hel haug, selvfølgelig. 1 Lenke til kommentar
snowduude Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Jeg liker resonnomentet ditt. Herved blir Sverige utsatt til en annen anledning og en annen sin bil! Thank you Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå