Gå til innhold

Jording i elanlegg


Anbefalte innlegg

Hei. Er ikke så kjent på forumet, så tar sjangsen på at dette er rette stedet å poste dette.

 

 

Er elektriker, men ganske ung i faget (fikk fagbrevet i januar). Var på en jobb i dag der en snekker klaget på at han fikk en svak strøm i seg når han brukte saga som stod ute. Tenkte det var jordfeil i saga eller skøyteledningen han brukte, men fant ikke noe feil på noen av disse (målte mellom sag og fas, megga det som må megges og målte kontinuiteten i jordlederen fra sag til skinne i skap). Alle verdiene var ok, så skjønte ikke helt hva som stod bak.

 

Kom tilfeldigvis til å stikke den ene målepinnen ned i bakken og den andre i skøyteledningen og målte 230v fra fas til bakken ute. Hadde intrykket av at det var ganske unormalt, og la ut samme bilde som her på facebook. Fikk bare en kommentar av en annen elektriker: "Hmmm, hva er feil her. Skjønner ikke problemet...". Følte at jeg var nødt til å finne ut av det her, eller så får jeg sikkert ikke sove :p Skal sies at det er et gammelt oppussingsprosjekt, og la merke til at det ikke var koblet til noe jordelektrode. Trodde kanskje det var pga mangel på jording at det her skjedde (jording elektrode ikke dekker området saga står evt.?)

 

538590_10151787375250018_2106545923_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om der ikke er koblet jord, og det er jordfeil i saga, så vil folk få støt om de tar i den. fiks ny skøyteledning du, med jording. Så må du fikse jording i saga og. Feilstrømmer velger alltid letteste vei til bakken. Snekkere er en veldig lett vei til bakken ;)

 

Forøvrig så har snakkere godt å få litt opplading av og til da, så du skal ikke ta det for tungt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette ser ikke normalt ut nei. Hvilke verdier måler du om du måler fra fase mot jord? Jeg spør fordi jeg har et lite problem selv også. Når jeg måler fra den ene fasen mot jord får jeg 0V, måler jeg fra den andre fasen, får jeg 240V. Bare for moro skyld prøvde jeg eksperimentet ditt med å måle fra den ene fasen til bakken, og bildet under sier vel mer enn tusen ord. :D

 

En gang tidligere hadde jeg akkurat samme problemet. Da var det en nabo som hadde lekt elektrikker og koblet jordingsledningen direkte mot den ene fasen. Måten jeg fant ut hvor feilen lå, var å skru ut hovedsikringene til et og et hus, helt til feilen forsvant. Nå er det kanskje viktig å understreke at jeg ikke er elektrikker, så det er sikkert mulig det finnes bedre måter å gjøre dette på. ;)

post-22020-0-16994400-1339455283_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Mulig det er meg som er helt på jordet (pardon the pun), men er ikke dette helt normalt hvis man har et TN anlegg?

 

dvs, normalt at en fas er null i forhold til jord og en har full spenning, ikke at man får strøm i seg når man bruker elektrisk utstyr :p

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

At ein måler 230V til jord på ein fase, men ikkje den andre, er ikkje unormalt. Det er sånn eit TN-C-S-nett fungerer.

 

379px-TN-C-S-earthing_no.svg.png

Her er ei skisse på eit sånt anlegg. Nullpunktet på trafoen blir dratt med ut til forbrukar. Heime hjå forbrukaren blir PEN-leiaren splitta til N og PE (jord).

Dette er eit anlegg der ein har 400V som hovedspenning. Du får altså 400V om du måler mellom fase og fase. Måler du mellom fase og N vil du måle mellom fase og nullpunkt, noko som vil gje ein spenning på 400/1,73 (rota av tre) som blir 230V. Som du ser på teikninga har N og PE same potensial. Forskjellen er at dei er splitta før kurssikringane i skapet og det skal ikkje gå straum gjennom PE. Har du straum i PE så er det ein jordfeil. Du vil derimot kunne måle spenning mellom fase og jord sidan du då måler mellom fase og nullpunkt.

 

Måler du mellom N og PE, altså den andre fasen, vil du ikkje måle noko som helst. Det er jo same potensial i N og PE.

 

I sikringsskapet er kursane fordelt på L1+N, L2+N og L3+N. Hadde dei lagt L1 og L2 inn på ein kurs ville forbrukar fått 400V ut. Det kan jo vere greit for tyngre trefaseutstyr, men normalt er det 230V som er brukt. Difor har alle 16A-kontakter ein fase og N.

 

Om det ikkje er kopla til jordelektrode må den på plass med ein gong. Det er ikkje lov å ha eit elektrisk anlegg i drift på den måten utan jord. I tillegg må du finne kvar jordfeilen er og fjerne den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig det er meg som er helt på jordet (pardon the pun), men er ikke dette helt normalt hvis man har et TN anlegg?

 

dvs, normalt at en fas er null i forhold til jord og en har full spenning, ikke at man får strøm i seg når man bruker elektrisk utstyr :p

 

Jepp, du har helt rett. I et TN-nett er dette helt normalt. Var litt rask med å trekke slutninger her siden jeg selv sitter på et IT-nett som jeg vet det er en jordfeil på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...