Gå til innhold

Styrketrening og protein/gainer - 15 år

Anbefalte innlegg

Hei!

Har da en lillebror på 15 år - født i kullet 1997 - som har startet litt med trening. Han bruker samme plan som den jeg brukte da jeg først startet.

Startplanen min gikk ut på følgende:

Trene fire ganger i uken, derav dag 1 er overkropp (blanding av skulder, rygg, triceps, ikke biceps) og dag 2 er ganske lite - llårcurls, calf raises med vekter,og knebøy. Si dag 1 er mandag og dag 2 er tirsdag, så er onsdag pause så starter man på nytt på torsdag som dag 1. Helg er pause.

Han har trent nå i tre måneder, og startet med protein, men i de siste ukene gått over til gainer.

Han er en stor gutt, høy for alderen, men det eneste han har snakket med meg om er usikkerhet med penis størrelse.

Han har også lyst til å bli et par cm høyere, og så klart få en lengre penis (i og med at han sier han har den korteste i klassen, om det er sant vet jeg ikke),

Så hovedspørsmålene er da:

-Går det bra for en 15 åring -97- og trene styrke? (Merk, han har trent i tre måneder)

-Går det bra at han bruke kosttilskudd som proteiner og gainer?

Info: Han har også brukt kreatin i starten, men er nå på pause i det som det står på etiketten.

Håper på svar!

Edit:

Hovedspørsmålene så står det "går det bra", men tenker heller på om det kan hemme vekst i høyde og andre private steder.

Endret av Elvis Plesly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går bra å bruke proteintilskudd/gainer så lenger han ikke overdriver inntaket. Kan legge til at kosttilskudd er ikke "vidunderpulver" og det er treningen + godt kosthold som er nøkkelen til suksess. Du skrev heller ikke noe om hva målet med treningen er, om det er styrke eller volum. Regner med det er volum hvis han også hadde lyst å bli høyere. Da er det å ligge på 8+ reprange. Vokse kan man gjøre helt til man er over 20 år det er bare å vente å se. Ikke så mye å gjøre med lengden hverken i buksa eller høyden. Hvis du googler litt finnes det metoder for å "strekke" på penisen som noen sier skal gjøre den litt lengre. Skader vel ikke å prøve for han :p Men som sakt vil han nok vokse i minst et par år fremover.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Det går bra å bruke proteintilskudd/gainer så lenger han ikke overdriver inntaket. Kan legge til at kosttilskudd er ikke "vidunderpulver" og det er treningen + godt kosthold som er nøkkelen til suksess. Du skrev heller ikke noe om hva målet med treningen er, om det er styrke eller volum. Regner med det er volum hvis han også hadde lyst å bli høyere. Da er det å ligge på 8+ reprange. Vokse kan man gjøre helt til man er over 20 år det er bare å vente å se. Ikke så mye å gjøre med lengden hverken i buksa eller høyden. Hvis du googler litt finnes det metoder for å "strekke" på penisen som noen sier skal gjøre den litt lengre. Skader vel ikke å prøve for han :p Men som sakt vil han nok vokse i minst et par år fremover.

Hva mener du med 8+ reprange?

Målet med treningen er egentlig bare å bli sterkere og få fin kropp for damene.

Hva mener du med overdrevent inntak? Han tar vel som det står på pakken - ca 3 ganger daglig, f.eks frokost, etter trening og kveld.

Og med volum mener du vel størrelsen, så vil han jo få større og markerte muskler. Så vil si det er begge to - styrke og volum - han er ute etter.

Lenke til kommentar

8+ reprange betyr at du trener 5-7 sett per muskelgruppe * 8-15 reps. Dette er for volum altså bygge muskelmasse, i perioder kan det også være lurt å trene 1-8 reprange som er primært for styrke og ikke volum.

Hvis han typ veier 50kg og hiver i seg 200-300g protein dagen er dette overdrevent inntak. 2-2.5g protein * kg/dag, 3-5g carbs * kg/dag og 1g fett * kg/dag er det man trenger for å bygge masse der "kg" er kroppsvekten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

8+ reprange betyr at du trener 5-7 sett per muskelgruppe * 8-15 reps. Dette er for volum altså bygge muskelmasse, i perioder kan det også være lurt å trene 1-8 reprange som er primært for styrke og ikke volum.

Hvis han typ veier 50kg og hiver i seg 200-300g protein dagen er dette overdrevent inntak. 2-2.5g protein * kg/dag, 3-5g carbs * kg/dag og 1g fett * kg/dag er det man trenger for å bygge masse der "kg" er kroppsvekten.

Han veide 70, men startet å spise mer, så nå veier han 77.

Det han pleide å trene var kanskje simpelt og fint fordelt, men orker ikke å ramse det opp.

Det er overkropp 10 rep 3 set, og ben 10 rep 3 set.

Lenke til kommentar

begynne trene vekter som 15åring ? shit kropphysteri begynner gå amok :p

Med det naturlig testo nivået er normal 15åring har ville jeg brukt en god standard kreatin samt glutamin tilskudd og en høy kvalitets protein isolat helst rundt 97% ren, spis en banan ved siden av så får man gode karbohydrater også..

kan også supplere med en ikke syntetisk multi vitamin & multi mineral samt omega 3-6-9 som eks udos choice økologisk.

Da har du i mine øyne optimalisert kroppen for trening og ikke minst restitusjon..

Når folk driver babler om kosthold her inne så glemmer de nok at de snakker til en på 15år, man liker litt trash mat i den alderen og ikke minst man har ikke all verdens med penger..

Eneste som kan hindre vekst i denne alderen er anabole steroider eller veksthormoner, da ødelegger du kroppen totalt for framtiden..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk 5-7 sett per muskelgruppe så jeg regner med det er flere bryst/ben etc øvelser som kjøres.

5-7 sett? Hva mener du med det? Hvis du mener et sett f.eks knebøy med 3 rep = 1 sett, så gjør han ikke så mye per muskel, men heller per kroppshalvdel.

Det vil nok gå veldig fint, men om du har peiling på styrketrening bør du nok "overvåke" og veilede han, spesielt om han gjør øvelser som krever teknikk, det kan da bli enda mer krevende om han kjører med mye vekt.

Jeg trener ikke lenger, og jeg er selv ikke proffesjonell på trening, fikk selv veiledning fra de som jobbet der.

Gikk også gjennom planen min med en ansatt på treningsstedet og det virket greit å starte med. Krever ikke noen spesiell teknikk da det er ganske "lette" øvelser.

Regner med det er du som er "lillebroren", trådstarter?

Du tar feil der dessverre.

Med det naturlig testo nivået er normal 15åring har ville jeg brukt en god standard kreatin samt glutamin tilskudd og en høy kvalitets protein isolat helst rundt 97% ren, spis en banan ved siden av så får man gode karbohydrater også..

kan også supplere med en ikke syntetisk multi vitamin & multi mineral samt omega 3-6-9 som eks udos choice økologisk.

Da har du i mine øyne optimalisert kroppen for trening og ikke minst restitusjon..

Når folk driver babler om kosthold her inne så glemmer de nok at de snakker til en på 15år, man liker litt trash mat i den alderen og ikke minst man har ikke all verdens med penger..

Eneste som kan hindre vekst i denne alderen er anabole steroider eller veksthormoner, da ødelegger du kroppen totalt for framtiden..

Ok så det du sier er at det er greit at han gjør en middels lett plan og tar proteiner?

Kroppshysteri går ganske amok ja.

Lenke til kommentar

Husk 5-7 sett per muskelgruppe så jeg regner med det er flere bryst/ben etc øvelser som kjøres.

5-7 sett? Hva mener du med det? Hvis du mener et sett f.eks knebøy med 3 rep = 1 sett, så gjør han ikke så mye per muskel, men heller per kroppshalvdel.

De totale settene per muskelgruppe skal ligge på 5-7. Det vil si 3 sett med knebøy som trener bein, primært quadriceps og gluteus maximus. Går inn i totalen 3 sett. Så kan man ta 2 sett beinpress og 2-3 sett leg extentions for å få de totale settene opp i 7-8 sett. Så vil man isolere med bakside lår, hamstrings, gluteus med strakmark, legcurls, nordic hamstrings eller lignende.

Dette er prinsipper som gjelder for muskelvekst generelt og evt for din del, for broren din er det nok å trene f.eks beinpress eller knebøy å lære seg teknikk først og få trent opp styrke før han evt starter på et sånt program.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Det vil nok gå veldig fint, men om du har peiling på styrketrening bør du nok "overvåke" og veilede han, spesielt om han gjør øvelser som krever teknikk, det kan da bli enda mer krevende om han kjører med mye vekt.

Jeg trener ikke lenger, og jeg er selv ikke proffesjonell på trening, fikk selv veiledning fra de som jobbet der.

Gikk også gjennom planen min med en ansatt på treningsstedet og det virket greit å starte med. Krever ikke noen spesiell teknikk da det er ganske "lette" øvelser.

Regner med det er du som er "lillebroren", trådstarter?

Du tar feil der dessverre.

Ok så det du sier er at det er greit at han gjør en middels lett plan og tar proteiner?

Kroppshysteri går ganske amok ja.

Hvis han følger en god vanlig norsk hus kost(mat ifra mor) samt tar de tilskuddene så vil han oppnå en ekstrem framgang iforhold til de som ikke gjør det, vet det av erfaring..

Hvordan du trener i en såpass ung alder føler jeg meg ikke kvalifisert til å si så mye på, men ikke presse seg til skader eller betennelser er jo viktig spesielt i en ung alder, ta det litt rolig ikke så intenst, resulter kommer veldig fort i denne alderen.

Del opp kroppen i 3splitt over 3dager, så 1dag kardio, 2dager hvile imellom..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...