Gå til innhold

Jobb som telefonselger..

Anbefalte innlegg

Har blitt innkalt til intervju hos et visst selskap, og etter litt googling fant jeg ut at de driver med telefonsalg. En blogger som hadde jobbet der fortalte at hun synes det var en gøy jobb, men at hun ikke fikk fast lønn, kun provisjon.

Jeg må si det hele virker litt sketchy, siden de ikke sa hva jobben gikk ut på når de ringte å inviterte til intervju. Er også litt skeptisk til ingen timelønn, jeg tror nok ikke jeg er den fødte selger, så jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å tjene. Pluss at jeg egentlig ikke liker telefonselgere, så blir litt rart å bli en selv.

På den annen side vil jeg jo ha en jobb, og jeg regner med det er bedre å være telefonselger enn ingenting.

Så det jeg egentlig lurer på, har noen av dere vært telefonselgere før? Hvor mye tjener dere? Er det verdt det?

Endret av Grix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På den annen side vil jeg jo ha en jobb, og jeg regner med det er bedre å være telefonselger enn ingenting.

Du sier noe der. Har aldri hvert en telefonselger, men hvor vanskelig jobb kan det være? Sitte å ringe folk i hytt å pine og spørre mange dumme spørsmål. Go for it!

Lenke til kommentar

Det viktigste for en telefonselger er å være hardhudet. Du må tåle å bli skjelt ut uten å la deg affektere, og fortsatt være like blid når du ringer neste kunde.

Forbered deg på 99% avslag og en haug kjeft. Om du mener du kan takle det uten å bli tungsinnet, er salgsevnene noe du kan jobbe opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri vært telefonselger, og personlig synes jeg det er langt bedre å være arbeidsledig enn å bli telefonselger. Vi trenger ikke flere sånne. Men når det er sagt vil vel de fleste telefonselgere få et manus utlevert, så du slipper å finne på ting å si selv. Det er så enkelt at alle kan gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å jobbe for provisjon er uansett hvordan du vrir og vender på det (innen telefonsalg) helt latterlig.

Selv så tjente jeg 5000,- dagen under ett nytt oppdrag fra Telenor. Men etter en liten uke så fant de ut at siden jeg gjorde det så jævlig bra så kunne de dumpe provisjonen på de produktene og ha meg til å selge enda mer for nesten ingenting.

Dette skjedde hele tiden der jeg jobbet under uansett oppdrag, og kommer til å skje uansett hvor du får deg jobb.

Du kommer til å dø tidlig med jobb innen telesalg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Å jobbe for provisjon er uansett hvordan du vrir og vender på det (innen telefonsalg) helt latterlig.

Selv så tjente jeg 5000,- dagen under ett nytt oppdrag fra Telenor. Men etter en liten uke så fant de ut at siden jeg gjorde det så jævlig bra så kunne de dumpe provisjonen på de produktene og ha meg til å selge enda mer for nesten ingenting.

Dette skjedde hele tiden der jeg jobbet under uansett oppdrag, og kommer til å skje uansett hvor du får deg jobb.

Regner med at du vet alt om alle callcenter rundt om i landet? Fordi om du har hatt dårlig erfaring med et useriøst firma så vil ikke det si at det er sånn et profesjonelt og seriøst firma opererer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at du vet alt om alle callcenter rundt om i landet? Fordi om du har hatt dårlig erfaring med et useriøst firma så vil ikke det si at det er sånn et profesjonelt og seriøst firma opererer.

Firmaet var helt ok det. Greie folk i styret og de du jobbet i lag med. Men det jeg jobbet i var et "konsulentfirma" (eller enn hva du nå skal kalle det), som jobbet "for" de store leverandørene. Så miljøet var langt i fra hvordan Viasat sitt callsenter ble beskrevet i avisen for noen uker tilbake. Men det var kundene til firmaet som gjorde alt ille.

Gjorde du det bra, ville de plutselig gi mindre... hver eneste gang, og da måtte callsenteret regulere beløpet etter feks. telenor. Canal digital var like ivrige de, etter da bakkenettet gikk ned, så fikk vi heller 20,- salget, enn de 120,- som var fra før dette.

Generelt sett står du mellom disse to valgene:

1) Jobbe hos et callsenter som tvinger deg til å jobbe til du spyr, nekter deg å gå hjem... men du har muligheten til å tjene gode penger siden du jobber direkte for leverandør.

2) Jobbe hos et callsenter som tar i mot oppdrag (ringer "for" og ikke "fra"). Mer "liberalt" miljø, men du blir mer tråkket på når det gjelder lønn, for oppdragsgiver kan når som helst bare gi mindre penge for salg. "Du selger jo dette så lett, at du vil tjene igjen det vi har fjernet fra salgene på et blunk".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Det er som flere skriver. Du må tåle å bli snakket til og 50% av de du snakker med er absolutt ikke godt oppdratt. Dette er noe Hele Norges befolkning slipper unna med, nettopp fordi ingen liker telefonselgere. Det er såkalte "cowboy selgere" som har sørget for at yrket er sett ned på. Provisjonen legger opp til at man kan tjene mye, men det er også meget vanskelig å tjene store summer på telefonsalg.

Telefonsalg trenger ikke nødvendigvis være enkelt. Man får gjerne utdelt et ark med noen setninger man skal si, men er dette innøvd vil mottakeren høre det. Som telefonselger må man være selvsikker, sitte inne med mye informasjon om/under/over og vedsidenav det man selger. For ikke å sankke om at man må kunne tilpasse seg etter hvert enkelt individ man snakker med. En liste med setninger gir deg ikke dette. Det gjør kun erfaring.

Norge har ikke innsett at TM er her for å bli, at det er svært få yrker uten salg og at ikke alle ønsker å selge en noe. Men kanskje gi deg noen tips du faktisk satt der i stua di å lurte på.

Lenke til kommentar

Jobber som telefonselger nå jeg og synes det er helt greit egentlig. Har kun provisjon og trives med det. Noen dager er selvfølgelig litt tunge, men noen er samtidig veldig gode. Så det går opp i opp kan man si. Også varierende hva vi selger. Noen dager strøm og andre dager internett/tv, så det blir ikke ensformig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde jobb i 1881 og var meget misfornøyd med å "hale ut tiden" for å tjene inn penger og poeng slik at jeg kunne fortsette å jobbe der. Jeg jobbet der i en mnd, så sluttet jeg. Jeg hadde ingen glede av å dra på jobb.

Jeg taklet ikke all kjeften fra uforskammelige folk og måtte bare finne noe annet å drive med. Telefonsalg passer absolutt ikke hvem som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...