Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen malere her? :)

Anbefalte innlegg

Spør meg, kan det meste om jotun maling, og diverse. Jobber i malingsavdeling og har hatt flere kurs. + egen tilgang til jotun sine sider om teknisk data på alle typer maling. Kan svare på det meste.

Da er det vel bare å svare på spørsmålene da! Se Fizzles spørsmål den 16. juli. Selv om i hvert fall første spørsmål er besvart tidligere. Angåend siste spørsmål, så har jeg vært med å rengjort og behandlet fersvannstanker. Men husker ikke produktet. Så, andre får bidra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør meg, kan det meste om jotun maling, og diverse. Jobber i malingsavdeling og har hatt flere kurs. + egen tilgang til jotun sine sider om teknisk data på alle typer maling. Kan svare på det meste.

Da er det vel bare å svare på spørsmålene da! Se Fizzles spørsmål den 16. juli. Selv om i hvert fall første spørsmål er besvart tidligere. Angåend siste spørsmål, så har jeg vært med å rengjort og behandlet fersvannstanker. Men husker ikke produktet. Så, andre får bidra.

Ja.. har heller ikke helt peiling på ferskvannstanker. Det må nok noe mer profesjonelt til :)

Lenke til kommentar

Her er det snakk om et supply fartøy på cirka 70 meter.

Vi bruker for det meste maling som "Hempathane HS, hempadur mastic" osv.

Det jeg fikk vite av en annen person som jobber på båt er at 1 komponent maling brukes i stor hovedsak innendørs, mens 2 komponent malingen brukes utendørs. Det er vel kanskje ikke akkurat en fasit, men det stemmer vel kanskje for noen tilfeller.

Slik gjorde vi det. Ikke vits i å bruke noe så sterkt som 2 komponent inne der det ikke er så mye slitasje.

For å komme med noen konkrete spørsmål angående det jeg lurer på:

*Hvor mange strøk er det vanlig å bruke når man maler (innendørs / utendørs)? 1 strøk med grunning, et mellomstrøk og så toppstrøk / topcoat?

Her spørs det vel hvor nøye man gidder/har råd til å være. Der det var blitt rust slipte vi ned til stålet, la på grunning, så to strøk. Ellers, der det ikke var slitt ned, la vi på som regel ett strøk.

*Er det noen viktige forskjeller / bruksområder jeg bør vite om når det kommer til forskjellig utstyr for påføring av maling (eksempel; rull, kost, eller sprøyte)?

Sprøyte er et helvete å bruke oppe på dekk/skutesiden om du ikke er inne til tørrdokk. Det unngikk ihvertfall vi. Kost bruker en når en skal male kronglete og vanskelige områder, mens rull bruker en på alle flater uten krinker og kroker.

*Noen som kan forklare hvilke vesentlige ting som skiller 1 komponenten fra 2 komponenten? De har tydeligvis forskjellige bruksområder, og 1 komponenten inneholder tydeligvis noen andre stoffer som får malingen til å tørke, etter som at du ikke trenger å tilføre herder, men er det noen som kan litt om dette og som kan forklare det?

Kan ingenting om kjemien her desverre.

*Noen som vet hvilken maling som brukes for ferskvannstanker? Det må jo brukes en eller annen spesiell maling for at ferskvannet ikke skal bli "forurenset" av stoffene i malingen.

Aner ikke, dessverre. Vi har ikke malt ferskvannstankene i båten. Husk maske ;)

Lenke til kommentar

Her er det snakk om et supply fartøy på cirka 70 meter.

Vi bruker for det meste maling som "Hempathane HS, hempadur mastic" osv.

Det jeg fikk vite av en annen person som jobber på båt er at 1 komponent maling brukes i stor hovedsak innendørs, mens 2 komponent malingen brukes utendørs. Det er vel kanskje ikke akkurat en fasit, men det stemmer vel kanskje for noen tilfeller.

Slik gjorde vi det. Ikke vits i å bruke noe så sterkt som 2 komponent inne der det ikke er så mye slitasje.

For å komme med noen konkrete spørsmål angående det jeg lurer på:

*Hvor mange strøk er det vanlig å bruke når man maler (innendørs / utendørs)? 1 strøk med grunning, et mellomstrøk og så toppstrøk / topcoat?

Her spørs det vel hvor nøye man gidder/har råd til å være. Der det var blitt rust slipte vi ned til stålet, la på grunning, så to strøk. Ellers, der det ikke var slitt ned, la vi på som regel ett strøk.

*Er det noen viktige forskjeller / bruksområder jeg bør vite om når det kommer til forskjellig utstyr for påføring av maling (eksempel; rull, kost, eller sprøyte)?

Sprøyte er et helvete å bruke oppe på dekk/skutesiden om du ikke er inne til tørrdokk. Det unngikk ihvertfall vi. Kost bruker en når en skal male kronglete og vanskelige områder, mens rull bruker en på alle flater uten krinker og kroker.

*Noen som kan forklare hvilke vesentlige ting som skiller 1 komponenten fra 2 komponenten? De har tydeligvis forskjellige bruksområder, og 1 komponenten inneholder tydeligvis noen andre stoffer som får malingen til å tørke, etter som at du ikke trenger å tilføre herder, men er det noen som kan litt om dette og som kan forklare det?

Kan ingenting om kjemien her desverre.

*Noen som vet hvilken maling som brukes for ferskvannstanker? Det må jo brukes en eller annen spesiell maling for at ferskvannet ikke skal bli "forurenset" av stoffene i malingen.

Aner ikke, dessverre. Vi har ikke malt ferskvannstankene i båten. Husk maske ;)

Tusen takk for svar!

Jeg skulle gjerne likt å vite hva som virkelig er forskjellen på 1 komponent og 2 komponent maling (kjemisk), så jeg får krysse fingrene for at noen andre på forumet her kanskje vet det.

Det virker som om 1 komponent maling er mest brukt innendørs, men jeg vet at du kan få kjøpt 1 komponent maling som fungerer utendørs også, så man kan ikke akkurat skille disse to typene med innendørs / utendørs bruksområde.

Uansett, takker!

Lenke til kommentar

Fizzle: Jeg er ikke kjemiker. Men generelt, så har jeg svart på det om 1- og 2-komponent maling tidligere, Se mitt svar av 13 juli, andre avsnitt. 1 komponent, er vanlig maling og 2 komponent, er det herder i. Jeg har også beskrevet "en type" bruk, av 1 komponent maling på båt. Det kan finnes andre, som tidligere nevnt, så er det mange år siden jeg var på båt.

Generelt så blir det brukt en grunning (for feste) og så en maling for "overdekkning" (tetting og slitestyrke), som skal ha de egenskapene, en ønsker. Og dette gjelder både på tre og stål. Men det finnes unntak, bl.a. den gamle "Benga lakk", kunne en male rett på stål. Den festet seg godt og var tett. I dag finnes sikkert nyere typer.

Men jeg undrer litt på din interesse. :) Normalt er det rederiet, som bestemmer hvilken type maling dere skal bruke "på sjøen". I noen rederier, har det det vært overlatt til overstyrmann. Men sjøfolkene får bare beskjed, om hvordan "ting" skal brukes! Og det samme gjelder behandlig, av ferskvanns tanker! Du har nok ingen påvirkningskraft, for hvilke midler, som skal brukes til hva. Og jeg antar at offisers utdannelsen, tar for seg dette. For øvrig, så hadde du sikkert funnet mer detaljer (kjemiske og indigrenser) ved å søke hos malingsprodusenter, enn spørsmål her.

NB! Angående fersvannstanker. Kom til å tenke på et produkt, som som det er mulig vi brukte i våre tanker og det er "Owatrol". Men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...