Fizzle Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Er det noen malere på dette forumet / noen med en del erfaring innenfor maling / malingstyper? Jeg har noen spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Er det ikke vært bedre å bare stille spørsmålet i stedet for å spørre om det kanskje er noen som kan svare på det? Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Det er en del spørsmål - ikke bare ett. Hvis det var en som jobber / har jobbet som maler her, så har jeg kunnet tatt spørsmålene på PM med ham. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Jeg har jobbet med maling og tapetsering for en del år siden. Det er kanskje noen råd jeg kan gi deg. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Har du sett den sticky tråden En guide til maling som du finner i denne delen av forumet? Kan hende du får en del svar der. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 7. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2012 (endret) Jeg har vært litt sen med å svare i denne tråden, og det beklager jeg for, men jeg har i alle fall noen spørsmål som jeg gjerne skulle hatt svar på her: Hva er forskjellen på vanlig (1 komponent) og 2 komponent maling? Jeg vet at man må tilsette herder når man bruker 2 komponent maling, må man også gjøre det når man bruker 1 komponent? Finnes det flere andre typer, som f.eks 3 komponent maling eller noe slikt? Er det noen spesifikke bruksområder som skiller disse to typene / eventuelt andre typer med maling? For eksempel at man bare skal bruke 2 komponent utendørs, og 1 komponent innendørs (et eksempel)? Hva menes med "base" når man snakker om maling? Hva menes med "pot life" når man snakker om maling? Er herderens oppgave å tørke malingen? Er grunning noe man bare maler på et omrøde FØR den "ekte" malingen med riktig farge påføres? Skal alt grunnes, eller er det bare ting som er utsatt for saltvann / nær havet? Hvor mange strøk med grunning er vanlig? Står det informasjon om dette på en malingsboks? Hva mener man egentlig når man snakker om topcoat / toppstrøk / mellomstrøk osv? Er det grunningen man snakker om da, eller er det bare maling generelt? Noen dumme spørsmål kanskje, men jeg måtte bare stille dem slik at jeg kan være sikker på dette. Tusen takk! Edit: hvorfor brukes ikke bare 1 komponent maling, når det er lettere å bruke enn 2 komponent maling uansett? 1 komponent maling inneholder jo herder allerede, så da slipper du å stresse med det (om jeg ikke tar feil). Hvorfor har man begge deler? Endret 9. juli 2012 av Fizzle Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. juli 2012 Del Skrevet 13. juli 2012 Det er malere her, men når du ikke følger opp og er fraværende i 10 dager, har de fleste mistet interessen. Jeg er ikke maler, selv om jeg har jobbet ca. to år som det og 5 år (på dekk), i utenriksflåten. Blir litt forundret over spørsmålene dine og hva du skal male. Eller er det en gennerell nyskjerrighet? Hvis du skal male noe, ville du funnet opplysninger hos en malingsprodusent, som bla. Jotun.no Og det er en malings guide her også. Men ok, jeg skal forsøke. En-komponent er normal maling/beis. To-komponent er for spesielle oppgaver, bla. i svømmebasseng, industrigulv, m.m. Har aldri hørt om tre komponet maling. Base er malingen/beisen, den mangler bare fargen. Noe man begynte med for 20 - 30 år siden, da en kunne blande inn farge lokalt, i malingsforetningene. Tidligere ble fargen blandet inn på fabrikk. I tilegg kunne en maler "brekke" fargen, på arbeidsstedet (små tuber, med farge), hvis det var ønskelig. Aldri hørt om "Pot life". Kan godt si, at en herder tørker malingen. Det skjer en kjemisk reaksjon og etter x-antall minutter, etter at herderen er blandet inn, stivner malingen og det du har i spannet/bakken blir også stift. Så du bør vite hvor mange min., du har til rådighet og ikke blande mer enn nødvendig om gangen. En trenger grunning (eller tynnere maling), for at det skal feste seg til underlaget. Saltvann? Skal du male hus, båt, brygge, eller hva....? På treverk skal alt grunnes, innv. og utvendig. Det samme gjelder stål. Et strøk er tilstrekkelig på treverk. Aldri hørt begrepet " topcoat" "on shore", men det blir muligens brukt. "Of shore" er det siste strøk. Blir det brukt på land, så er det nok det samme, spessielt hvis en snakker om to komponent produkter. På nytt treverk, er det anbefalt å bruke et strøk grunning og to strøk maling/beis. Da er vel det, svar nok. På båter og andre speielle maleoppgaver, kan det bli brukt ennå flere strøk, første gang. Det er ikke herder, i en-komponet maling/beis. Tror de fleste to-komponet malinger, er difusjonstette. De har i alle fall spessielle egenskaper, som du ikke får med en-komponent malinger. Mulig en maler har noe å korrigere, eller tilføye. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 14. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2012 Det er malere her, men når du ikke følger opp og er fraværende i 10 dager, har de fleste mistet interessen. Jeg er ikke maler, selv om jeg har jobbet ca. to år som det og 5 år (på dekk), i utenriksflåten. Blir litt forundret over spørsmålene dine og hva du skal male. Eller er det en gennerell nyskjerrighet? Hvis du skal male noe, ville du funnet opplysninger hos en malingsprodusent, som bla. Jotun.no Og det er en malings guide her også. Men ok, jeg skal forsøke. En-komponent er normal maling/beis. To-komponent er for spesielle oppgaver, bla. i svømmebasseng, industrigulv, m.m. Har aldri hørt om tre komponet maling. Base er malingen/beisen, den mangler bare fargen. Noe man begynte med for 20 - 30 år siden, da en kunne blande inn farge lokalt, i malingsforetningene. Tidligere ble fargen blandet inn på fabrikk. I tilegg kunne en maler "brekke" fargen, på arbeidsstedet (små tuber, med farge), hvis det var ønskelig. Aldri hørt om "Pot life". Kan godt si, at en herder tørker malingen. Det skjer en kjemisk reaksjon og etter x-antall minutter, etter at herderen er blandet inn, stivner malingen og det du har i spannet/bakken blir også stift. Så du bør vite hvor mange min., du har til rådighet og ikke blande mer enn nødvendig om gangen. En trenger grunning (eller tynnere maling), for at det skal feste seg til underlaget. Saltvann? Skal du male hus, båt, brygge, eller hva....? På treverk skal alt grunnes, innv. og utvendig. Det samme gjelder stål. Et strøk er tilstrekkelig på treverk. Aldri hørt begrepet " topcoat" "on shore", men det blir muligens brukt. "Of shore" er det siste strøk. Blir det brukt på land, så er det nok det samme, spessielt hvis en snakker om to komponent produkter. På nytt treverk, er det anbefalt å bruke et strøk grunning og to strøk maling/beis. Da er vel det, svar nok. På båter og andre speielle maleoppgaver, kan det bli brukt ennå flere strøk, første gang. Det er ikke herder, i en-komponet maling/beis. Tror de fleste to-komponet malinger, er difusjonstette. De har i alle fall spessielle egenskaper, som du ikke får med en-komponent malinger. Mulig en maler har noe å korrigere, eller tilføye. Takk for svar. Dette er nok mer nysgjerrighet enn noe annet, hehe. Jeg skal ut en måned på båt snart, og det er nok der de fleste spørsmålene kommer fra. Jeg vet at på den siste båten jeg var på, så hadde de både 1 komponent og 2 komponent maling, men jeg visste ikke hva som var forskjellen eller i hvilke situasjoner man skulle velge den ene over den andre. Vi malte mye på den siste båten jeg var på, men da brukte vi bare 2 komponent maling på alt. Så det "basenummeret" brukes ikke så mye lengre i dag, etter som at fargen er allerede tilsatt når man kjøper produktet? Jeg vet ikke om det er vanlig, men når jeg var ute på båt så malte vi bare 1-2 strøk med 2 komponent grunning på alt det som skulle grunnes, og så var vi ferdig. Vi malte ikke over etterpå med "ekte" maling med annen farge for eksempel, vi bare grunnet. Vet du om det er vanlig? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Takk for svar. Dette er nok mer nysgjerrighet enn noe annet, hehe. Jeg skal ut en måned på båt snart, og det er nok der de fleste spørsmålene kommer fra. Jeg vet at på den siste båten jeg var på, så hadde de både 1 komponent og 2 komponent maling, men jeg visste ikke hva som var forskjellen eller i hvilke situasjoner man skulle velge den ene over den andre. Vi malte mye på den siste båten jeg var på, men da brukte vi bare 2 komponent maling på alt. Så det "basenummeret" brukes ikke så mye lengre i dag, etter som at fargen er allerede tilsatt når man kjøper produktet? Jeg vet ikke om det er vanlig, men når jeg var ute på båt så malte vi bare 1-2 strøk med 2 komponent grunning på alt det som skulle grunnes, og så var vi ferdig. Vi malte ikke over etterpå med "ekte" maling med annen farge for eksempel, vi bare grunnet. Vet du om det er vanlig? Hadde en mistanke om, at du hadde spørsmål fra både marint og "landbassert" maling. Det er viktig å være litt pressis i spørsmålstillingen, ellers kan du få mange uvesentlige og kanskje feil svar! Mine svar var bassert på hjemmlig miljø og da i hovedsak, maling på treverk. Det er unntakene, at det brukes to-komponet "på land". Angående base - les svaret mitt (over) en gang til. Men det er beregnet på treverk og fargen blir IKKE tilsatt fra fabrikk, men i malingsbutikk! Og derfor står det også et basenummer, på boksen/spannet. Og etter at fargen er blandet inn, settes det også på et fargenummer, på boksen/spannet. I maling til "off shore", er det motsatt. Der er fargen, tilsatt malingen, på fabrikk! Hver enkelt båt (stor, som liten) kan vel heller ikke ha en egen maskin, for å blande farger. Basenummer hos dere, kan ha en annen betydning, eks. type maling og farge. Det er ti-år siden, jeg "seilte ute" og mye har nok forandret seg. Tidligere benyttet vi mest blymønje (på stål), som grunning. Og den var veldig bra. Jeg vet det fremdeles blir brukt "noe", de kaller for mønje (en-komponent), for grunning. Men den inneholder nok ikke bly lenger og det kan være en av grunnene, til at andre komponenter har overtatt og er blitt bedre. Vi prøve også ut andre typer grunning, som bl.a. "arkanol", men gikk tilbake til blymønje. Mest vanlig i dag, er en to-komponent epoxyprimer, som grunning. Men så langt jeg vet, er ikke slik grunning en sistestrøk maling. (Les info. hos malingsprodusenter). Mulig det er kommet noen nytt på markedet, som kombinerer grunning og sluttstrørk, men jeg er tvilsom. Og det er mulig dere fusker! Da jeg seilte på dekk (stykkgodsbåter, m/bommer), vedlikeholdt dekksmanskapet alt over "vannlinjen". Om vi var i dokk, så var det KUN for å vedlikeholde skroget (under vannlinjen), med nytt bunnstoff og maling. Verftsfolkene hadde ikke noe med, "det" over vannlinjen å gjøre. Så vi banket mye rust og malte mye. Og det skulle være holdbart. Vet det var litt blandet praksis, på store og rasjonaliserte tank- og bulkbåter. Noen av dem gjorde minimalt med malings vedlikehold, da rederiene valgte å bassere seg på, at "folk fra land" tok denne jobben. Dette er nok blitt mer vanlig også på andre båter, de senere årene. Og det kan være en grunn til, at dere velger en løsning, som kun skal holde en begrenset tid. Våre løsninger skulle holde i flere ti-år. Men de fleste båtene mine, var ikke rasjonalisert. Og de størrste stykkgods båtene jeg var på, var på 12 - 13 tusen tonn (160 - 170 meter lange) og hadde et dekksmanskap på 14 - 16 mann, innkludert bås og tømmermann. Så, vi hadde bedre tid og vi lå lengere i havn. Da kunne vi også vedlikeholde skutesida. Men det er en kjent "sak", at vedlikeholdet på norske båter "falt" drastisk, da det "norske" mannskapet, forsvant og folk fra andre nationer overtok. Da jeg seilte, var det normalt min. 50 - 70 % norske dekksfolk og samme i maskin. Og Norge hadde 56 tusen sjøfolk, i handelsflåten. Hva som er valig vedlikehold i dag, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Jeg har jobbet jobbet i malingsavdelingen på byggmakker i 3 år. Fyr løs om det er noe mer du lurer på. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Jeg har jobbet jobbet i malingsavdelingen på byggmakker i 3 år. Fyr løs om det er noe mer du lurer på. Dere har ikke malingsproduker, han spør om! Og de fleste av dere, vet også lite om "landbassert" maling. Og din bransje er ikke relevant. La oss heller få inn noen, fra maritimt miljø her. Eks., en overstyrmann! Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Vi solgte mye maling til blant annet båt, men dette vet vel selvfølgelig du bedre en meg.. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 (endret) Vi solgte mye maling til blant annet båt, men dette vet vel selvfølgelig du bedre en meg.. Ok, så har dere solgt maling til båt. Men, du pressiserer ikke hvilke type båt! Plastbåt, trebåt, stålbåt, eller hva? Båter det her er snakk om, kjøper ikke malig i byggevare forettninger! Du ber også Trådstarter "om å fyre løs", men du har så langt ikke kommet med en eneste kommentar, til det han har skrevet. Og det er jo blitt klart, hva han spør om. Endret 16. juli 2012 av geco5 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Ok, så har dere solgt maling til båt. Men, du pressiserer ikke hvilke type båt! Plastbåt, trebåt, stålbåt, eller hva? Setter en tier på at det er vanlig bunnstoff til fritidsbåter ala Hempel, Jotun og lignende. Lenke til kommentar
PhelpsTransposed Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 Nærmer meg en 500 timer med maling av fiskebåt, er det noen konkrete spørsmål du ikke har fått svar på? Hvaslags båt er det snakk om her? Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 16. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2012 Her er det snakk om et supply fartøy på cirka 70 meter. Vi bruker for det meste maling som "Hempathane HS, hempadur mastic" osv. Det jeg fikk vite av en annen person som jobber på båt er at 1 komponent maling brukes i stor hovedsak innendørs, mens 2 komponent malingen brukes utendørs. Det er vel kanskje ikke akkurat en fasit, men det stemmer vel kanskje for noen tilfeller. For å komme med noen konkrete spørsmål angående det jeg lurer på: *Hvor mange strøk er det vanlig å bruke når man maler (innendørs / utendørs)? 1 strøk med grunning, et mellomstrøk og så toppstrøk / topcoat? *Er det noen viktige forskjeller / bruksområder jeg bør vite om når det kommer til forskjellig utstyr for påføring av maling (eksempel; rull, kost, eller sprøyte)? *Noen som kan forklare hvilke vesentlige ting som skiller 1 komponenten fra 2 komponenten? De har tydeligvis forskjellige bruksområder, og 1 komponenten inneholder tydeligvis noen andre stoffer som får malingen til å tørke, etter som at du ikke trenger å tilføre herder, men er det noen som kan litt om dette og som kan forklare det? *Noen som vet hvilken maling som brukes for ferskvannstanker? Det må jo brukes en eller annen spesiell maling for at ferskvannet ikke skal bli "forurenset" av stoffene i malingen. Jeg takker så mye for all informasjon og hjelp!! Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 18. juli 2012 Del Skrevet 18. juli 2012 Vi solgte mye maling til blant annet båt, men dette vet vel selvfølgelig du bedre en meg.. Ok, så har dere solgt maling til båt. Men, du pressiserer ikke hvilke type båt! Plastbåt, trebåt, stålbåt, eller hva? Båter det her er snakk om, kjøper ikke malig i byggevare forettninger! Du ber også Trådstarter "om å fyre løs", men du har så langt ikke kommet med en eneste kommentar, til det han har skrevet. Og det er jo blitt klart, hva han spør om. Jeg har litt basis kunnskap jeg kunne delt om det var behov. Men om han har veldig avansert spørsmål må er jeg ikke rette mannen og spørre. Det meste har TS fått svar på, var bare om det var noe mer. Er det galt av meg å prøve å hjelpe med det lille jeg kan? Men nå har vi heldigvis en verdensmester hær. Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Vi solgte mye maling til blant annet båt, men dette vet vel selvfølgelig du bedre en meg.. Ok, så har dere solgt maling til båt. Men, du pressiserer ikke hvilke type båt! Plastbåt, trebåt, stålbåt, eller hva? Båter det her er snakk om, kjøper ikke malig i byggevare forettninger! Du ber også Trådstarter "om å fyre løs", men du har så langt ikke kommet med en eneste kommentar, til det han har skrevet. Og det er jo blitt klart, hva han spør om. Jeg har litt basis kunnskap jeg kunne delt om det var behov. Men om han har veldig avansert spørsmål må er jeg ikke rette mannen og spørre. Det meste har TS fått svar på, var bare om det var noe mer. Er det galt av meg å prøve å hjelpe med det lille jeg kan? Men nå har vi heldigvis en verdensmester hær. Vel, jeg har nå postet noen nye spørsmål som du skal få lov til å svare på, hehe. Lenke til kommentar
Herodebird Skrevet 21. juli 2012 Del Skrevet 21. juli 2012 Spør meg, kan det meste om jotun maling, og diverse. Jobber i malingsavdeling og har hatt flere kurs. + egen tilgang til jotun sine sider om teknisk data på alle typer maling. Kan svare på det meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå