oslo72 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 650m har 11% bedre ytelse enn 560m (kilde). 560m har ikke noen problemer med BF3, så vidt jeg vet. Det er SSD, 1600 MHz ram og en ganske god(?) ivy bridge prosessor. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk narr av ytelsen da den er mye kraftigere enn gjennomsnitt "PC-en". Ytelsen er sikkert veldig bra den, men skal du sammenligne en pc til samme pris vil jeg tippe pcen er bedre på ytelse. Joda, gi oss en PC med ca 2880x1800 som oppløsning på skjermen.... En Lada med GPS er ikke bedre enn en Ferrari uten. Det er mange faktorer som definerer hva som er bra med et produkt, ikke bare oppløsningen. For min del er 2880x1800 altfor mye i forhold til hva jeg TRENGER på en 11-13" skjerm, og det vil være andre faktorer som vil spille inn ved et eventuelt valg av PC. 3 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Så Macbook = Lada? Lulz Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 http://www.komplett....ku=745737#extra Her er forøvrig en samsung variant, til samme pris, nesten. Får mbp med retina til 16100. Dog mye tyngere, feitere, dårligere skjerm, dårligere trackpad/tastatur, ikke backlight, plastikk, ikke ssd, etc etc. 2 tommer større skjerm, større harddisk, mye bedre skjermkort. Backlight driter flesteparten i. Gjennom mine 18 år hvor jeg har eid laptop'er, har jeg bare en eneste gang havnet i en situasjon hvor det hadde vært greit med backlight på tastaturet. Og den gang løste jeg problemet med å tilte skjermen litt mot tastaturet slik at jeg fant den tasten jeg var på leting etter. Og du sier man får MBP med retina for vel 16000 kroner. Ja, hvis man er student og finner stedene med maks rabatt. Hvor mange tror du dette vil gjelde av den totale kjøpergruppen? Hadde retinaskjermen blitt introdusert på den ordinære Macbook Pro, og den samtidig hadde gått på slankekur, ville det vært et aktuelt kjøp. Men 18000 kroner for en 15" er for drøyt. Folk er forskjellige og er ute etter forskjellige løsninger? 2" større skjerm er svært lite reelt for folk flest på en bærbar, markedet viser jo at 15" er der folk normalt ligger, og for tiden så blir jo 13" mer og mer normalt hos folk flest. Hvem drasser rundt en 17" på 3.81kg som sin primære bærbare maskin? At skjermkortet er bedre er det liten tvil om, men det dreper batterilevetiden og er ene og alene grunnen til at maskinen ender opp med å være såpass stor og tung på hele 3.81kg. Folk flest gamer ikke, og da er GTX 675M fullstendig meningsløst og totalt sløseri av alt fra batterilevetid, størrelse på strømadapter, varmeutvikling, fysisk størrelse og vekt på selve maskinen osv osv.. Om du tror hva folk inne på Gamer.no ønsker er representativt for det generelle markedet som Apple retter seg inn mot så tar du feil. Det at harddisken er større er en ting, men at ytelsen til SSD er flere ganger bedre enn harddiskløsningen til Samsung 700G7C er da minst like relevant og interessant for folk flest, oddsen for at en SSD tar skade ved fall er også vesentlig mindre så på mange måter blir den jo mer driftsikker også noe som er viktig på bærbare maskiner. Også har vi jo IPS-skjermen på 2880x1800 som i seg selv er verdt endel tusenlapper ene og alene, aluminium konstruksjonen osv osv.. At Samsungen gir mye mer mening for deg som skal ha en spillmaskin det forstår jeg godt, men samtidig må jo du forstå at Samsungen gir fint lite mening for mange av oss andre for det er to helt forskjellige maskiner bygget mot to vidt forskjellige formål og brukergrupper. 3 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Med (din forklaring) så burde alle 50 "HD TV'r med 44.06 PPI vært regnes som "Retina Display" pga. større betraktning avstand. Dette stemmer på en prikk! På tilstrekkelig avstand er alt "Retina Display". Men så var det dette med hvor stor andel av synsfeltet displayet skal fylle, da, ved typisk bruk. Det gjelder å ha høyere oppløsning enn netthinnen ved typisk bruksavstand. 42" 1080p-tv'en min virker iallfall å tilfredsstille Retina Display-begrepet i forhold til hvor langt jeg sitter unna og hvor skarpt jeg ser. Med en 1080p Blu-Ray så er bildet latterlig skarpt. Mens 24" iMac'en min nok ikke er helt Retina Display selv om den har 1920x1200 i oppløsning, for da sitter jeg mye nærmere. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Med (din forklaring) så burde alle 50 "HD TV'r med 44.06 PPI vært regnes som "Retina Display" pga. større betraktning avstand. Bingo! Men alle 50" HD TV-er er på ingen måte automatisk retina kvalifisert nei, ganske så mange som sitter alt for nærme en 50" hvor 1920x1080 og 44.06 PPI på ingen måte er godt nok i forhold til avstanden til skjermen. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 At Samsungen gir mye mer mening for deg som skal ha en spillmaskin det forstår jeg godt, men samtidig må jo du forstå at Samsungen gir fint lite mening for mange av oss andre for det er to helt forskjellige maskiner bygget mot to vidt forskjellige formål og brukergrupper. RamGuy: ta en titt på det innlegget som jeg svarte på, så finner du ut hvem du kan hakke på. Selvsagt er det vidt forskjellige brukergrupper de to ulike maskinene (de omtalte fra Samsung vs Apple) er myntet på. Og selvsagt blir det tåpelig sammenligning. De som kjøper denne Samsung'en er overhodet ikke interessert i en middelmådig spill-laptop fra Apple. De ønsker den futt, den lagringskapasitet, og de muligheter som ligger i for eksempel Samsung'en. Når det gjelder den omtalte nye Macbook Pro med retinaskjerm, er det selvsagt en maskin som bør yte ganske bra, men noen spillmaskin ser det ikke ut til å være. Og hvem kommer hovedsaklig til å kjøpe den? Jo, folk som setter seg ned og surfer på nettet med den, eller ser på litt bilder og videoer, og gjør noen oppgaver på word og excel. Jeg var selv en slik tidligere som elsket høyt spesifiserte maskiner. Inntil jeg innså at min begrensede bruk like gjerne kunne tilfredsstilles gjennom eldre maskiner (eller billig-maskiner). Jeg vurderte likevel å gå til anskaffelse av ny Macbook. Mine forventninger var at det ville komme et høyoppløst display på 15", eller kanskje helst på 13", og gjerne med SSD inkludert, samt et hendigere format (lavere vekt og fysiske mål). Den kom ikke. Oppgraderingene til de ordinære Macbook'ene synes jeg var en stor skuffelse og gir på ingen måte "bang for bucks". Den nye Macbook'en med retina er priset himmelhøyt i forhold til mine forventninger, og dermed blir det intet kjøp på meg. Lenke til kommentar
Ahjohnsen Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 ''Retina display'' Apple sin beskrivelse av hva en ''Retina Display'' er, er meget vag. Ifølge dem har Retina Display så høy piksel tetthet at øyet ikke klarer å skille pixlene. For at dette skal være sant på 2880x1800 på 15'' så må du sitte ca 4.5 meter unna skjermen. Så Apple kan kalle hvilken som helst skjerm for Retina, ettersom distanse fra skjermen ikke er et tema i deres beskrivelse. 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hvordan i allverden kom du frem til det regnestykke? Lenke til kommentar
lkjelsberg Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 2880 x 1800 og et skjermkort som sliter med 3d produksjons programmer på 1080p usjda.. Lenke til kommentar
lkjelsberg Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 650m har 11% bedre ytelse enn 560m (kilde). 560m har ikke noen problemer med BF3, så vidt jeg vet. Det er SSD, 1600 MHz ram og en ganske god(?) ivy bridge prosessor. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk narr av ytelsen da den er mye kraftigere enn gjennomsnitt "PC-en". Fordi den koster mye mer enn en PC med samme specs.. -.- Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hvilken bærbar maskin med samme spesifikasjoner er det du sikter til? Og hva legger du i ordet "mye" i denne sammenhengen? Uten linker og eksempler så blir argumentet irrelevant. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Jammen klarte Apple å innføre "inflasjon" i "retina Display" konseptet sitt fort. Da de lanserte "Retina Display" navnet så dreide det seg om 329PPI. Nå er plutselig 220PPI nok til også å bli kalt "Retina Display". Retina er det engelske ordet for netthinne. Oppløsningsevnen til netthinnen (altså det minste punktet vi kan se) måles ikke i piksler, men i buesekunder. Jo større avstand, jo færre DPI klarer vi å skille fra hverandre. For å sjekke at jeg snakker sant så kan du tegne en prikk på et ark og få noen til å bære arket vekk fra deg. Etterhvert vil du se at prikken forsvinner. Det vil fortsatt være samme "dots per inch" på arket uansett avstand til arket, for arket endrer ikke størrelse selv om det forsvinner vekk fra deg. Prøv dette, og rapportér tilbake hvordan det gikk Takk for innspillet. Buesekunder, og et lite utsnitt fra den engelske wikipedia-artikkelen om det Human visionIn humans, 20/20 vision is the ability to resolve a spatial pattern separated by a visual angle of one minute of arc. A 20/20 letter subtends 5 minutes of arc total. For raster graphics, Apple Inc asserts that a display of approximately 300 ppi at a distance of 12 inches (305 mm) from one's eye, or 57 arcseconds per pixel[9] is the maximum amount of detail that the human retina can perceive. Raymond Soneira, president of DisplayMate Technologies, however, stated that the resolution of the human retina is higher than claimed by Apple, working out to 477 ppi at 12 inches (305 mm) or 36 arcseconds per pixel. Også ser vi et annet tilskudd til diskusjonen fra arthon, som også er artig: 300PPI er standarden for "Høyglanstrykk" fordi det er den laveste PPI du kan ha for at "Pixel Dots" ikke synes.Derfor kan ikke PPI (dot par inch/ pixel par inch) under 300PPI regnes som "Retina Display". Nå kaller Apple en 15.4" med 100PPI mindre enn en iPhone4 fremdeles "Retina Display". Med din forklaring så burde alle 50 "HD TV'r med 44.06 PPI vært regnes som "Retina Display" pga. større betraktning avstand. Endret 12. juni 2012 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Jammen klarte Apple å innføre "inflasjon" i "retina Display" konseptet sitt fort.Da de lanserte "Retina Display" navnet så dreide det seg om 329PPI. Nå er plutselig 220PPI nok til også å bli kalt "Retina Display".Men Apple "menigheten" kjøper vel det overprisete konseptet kritikkløst som med så mye annet fra Apple. Vis meg en annen bærbar i hel-frest aluminium som har 2880 x 1800 oppløsning til en rimeligere penge. Man må vel ikke benytte dyr utfresningteknologi. Hva med gode gamle støpemetodikk, og så sandblåse evt. glassblåse overflatene så de blir glatte og fine. På toppen av det kan man evt. benytte ymse poleringsmetoder for å oppnå den finish man ønsker. Et alternativ er å lakkere yttersiden av skallet til laptop'en, noe kanskje de fleste tyr til uansett (åpent ?). Det kommer nok noe rimeligere. Er nesten helt sikker på det, man må bare ha tålmodighet nok. Endret 12. juni 2012 av G Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det finnes flust av rimelige laptoper, og det kommer sikkert rimelige laptoper med lignende oppløsning - men jeg tviler på at mange kommer til å slå MBPR på byggekvalitet og gjennomførelse med smarte løsninger. Tipper de fleste billiglaptoper med lignende oppløsning får TN-paneler også, som er litt kjipt i forhold til skikkelig IPS. Lenke til kommentar
G Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 300PPI er standarden for "Høyglanstrykk" fordi det er den laveste PPI du kan ha for at "Pixel Dots" ikke synes. Derfor kan ikke PPI (dot par inch/ pixel par inch) under 300PPI regnes som "Retina Display". Nå kaller Apple en 15.4" med 100PPI mindre enn en iPhone4 fremdeles "Retina Display". Når du bruker PPI om papirtrykk, så tror jeg du må lese deg opp litt. http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_density http://www.have-camera-will-travel.com/field_reports/the_300_dpi_print_myth.html http://www.photokaboom.com/photography/learn/printing/1_calculators.htm http://www.techterms.com/definition/ppi Lenke til kommentar
G Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Vi trenger mer stuff om apple. tror ikke vi har fått høre nok Det eneste man får nok av her på hardware.no er Apple-hatere. En tek-blekke skal altså fortie det når et av verdens største selskap har en stor produktlansering? Herregud for noen nekskaller. Stapp ironien opp et visst sted. Når dere ser Apple i overskriften, for guds skyld, IKKE KLIKK. det er mulig. så kan dere onanere over Linux, Android, whatever-nyheter av hjertens lyst. For så vidt et ganske greit poeng. Likevel er det andre ting med Apple man ikke ønsker. Se tidligere i tråden så har man en som ønsker "Retina-display" på en Sony Vaio. Endret 12. juni 2012 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Kikket inn på Hardware.no nå, og trodde ved første øyekast, at det var endret til en reklameside for Apple! Angående OS-lanseringer, så er jo Windows-lanseringer i så måte en reklameside for Microsoft! Jeg hater Microsoft litt for hvor mye de skjiiiiiter i kvaliteten til sine OS. Likevel bruker jeg SKITEN. Det siste har mye med at programvare er skrevet for OS'et, brukervennligheten er såpass god, til og med når man skal gjøre et par avanserte operasjoner, selv om det også er en del ekle sider slik som Registry-editing. Selvfølgelig blir andre OS som eksempelvis Linux stadig noen småskritt bedre på ting. Det er likevel flere og flere ting man kan klare seg med ved å bruke gratis OS. Surfing er et ekstremt godt eksempel. Vår datahverdag blir også mer og mer surfevennlig, altså det at flere og flere ting kan ordnes via surfing. Til slutt vil vi nok befinne oss delvis eller helt og holdent i nettskyen nesten alle som én! Lenke til kommentar
G Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Om det hadde vært linux, android eller windows hadde det neppe vært like interessant, nei. Helt riktig. Det kan DU gjøre noe med. Dersom du er engasjert nok, så slipper du til for å skrive artikler for nettverket her. Du får kanskje til og med betalt en hundrings for innsatsen, hvem vet, og har du noe å tape på å engasjere deg eller undersøke saken med "lønning for innsatsen" ? Endret 12. juni 2012 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Det finnes flust av rimelige laptoper, og det kommer sikkert rimelige laptoper med lignende oppløsning - men jeg tviler på at mange kommer til å slå MBPR på byggekvalitet og gjennomførelse med smarte løsninger. Tipper de fleste billiglaptoper med lignende oppløsning får TN-paneler også, som er litt kjipt i forhold til skikkelig IPS. Det er det, men tydeligvis ikke kjipere enn at masse folk skrøt av panlene til ymse macbooker som har vært TN. Senest for bare noen måneder siden. AtW 1 Lenke til kommentar
josteinr Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) Det finnes flust av rimelige laptoper, og det kommer sikkert rimelige laptoper med lignende oppløsning - men jeg tviler på at mange kommer til å slå MBPR på byggekvalitet og gjennomførelse med smarte løsninger. Tipper de fleste billiglaptoper med lignende oppløsning får TN-paneler også, som er litt kjipt i forhold til skikkelig IPS.Det er det, men tydeligvis ikke kjipere enn at masse folk skrøt av panlene til ymse macbooker som har vært TN. Senest for bare noen måneder siden.AtW Touché Dette er uten tvil den mest spennende nye laptopen på markedet for øyeblikket, etter min mening. Evt. UX31A Endret 12. juni 2012 av josteinr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå