hifiman55 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Hei! jeg driver å lager en excel fil for å regne ut å lønna mi, men det har vært veldig kjekt at når jeg skriver inn brutto lønn for eks 14000 så finner den automatisk at jeg skal bli trukket 2000 kr i skatt for det står det i tabellen 7100 til skatteetaten. jeg har følgende koloner D11 Timelønn sats 12 Timer 13 Brutto Utbetalt 14 Tabelltrekk 15 Pensjonstrekk 16 Overdtid 50% 0 17 Netto Utbetalt er det veldig vanskelig å få det til ? prøvde å kopiere lista fra: https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk men tror ikke jeg kopierte det riktig jeg har engelsk Microsoft EXCEL 2010 Endret 11. juni 2012 av hifiman55 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Når du klipper og limer tabellen fra skatteetaten, så er det greit om du tar to og to kolonner og setter dem under hverandre i Excel slik at du kun ender opp med to kolonner. Når du limer inn denne dataen, velg Paste Special og deretter Unicode. Så hvis tabellen står i kolonne A og B, da blir formelen for å finne skatten =vlookup(rounddown(d13;-2);a:b;2;0) ...tror jeg (jeg har ikke engelsk Excel tilgjengelig) Lenke til kommentar
hifiman55 Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 takk for svar men det blir feil melding har kopiert hele tabellen i kolonne a står inntekt og i kolonne b står hvor mye som skal trekkes så nå er den grei, mangler kun riktig formel nå Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Hvis det stemmer at bruttolønnen står i D13, da blir formelen riktig. Lenke til kommentar
hifiman55 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 det fungerte men visst jeg vil ha tabell trekk tabellen i ark2, hvordan blir formelen da ? Lenke til kommentar
hifiman55 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Fiksa det selv tusen takk for hjelpa Lenke til kommentar
hifiman55 Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 men kan du forklare Fiksa det selv tusen takk for hjelpa men kan du forklare litt =vlookup(rounddown(d13;-2);a:b;2;0) hvorfor ;-2 på begge siden(e) ? Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 ROUNDDOWN(D13;-2) avrunder bruttolønnen ned til nærmeste hundrelapp. Så kr 14.567 blir da 14.500 og det er dette tallet vi skal finne i skattetabellen, så henter vi tallet (skatten) til høyre for dette. VLOOKUP(søkeverdi;tabell;kolonne;sann/usann) er formelen vi bruker for å finne riktig skattebeløp i tabellen. Søkeverdien er da bruttolønnen avrundet ned til nærmeste hundrelapp. Tabell er skattetabellen, kolonne er hvilken kolonne i tabellen vi skal hente data fra (det er kun to kolonner i tabellen din, kolonne 1 er bruttoinntekten, og kolonne 2 er skattebeløpet). Sann/usann (det samme som 1/0) bestemmer om vi ser etter en eksakt verdi i tabellen. Det er som regel mest ryddig å bruke usann, for da vet vi at vi får akkurat det vi ser etter. Denne oppgaven din er riktignok et godt eksempel på et tilfelle hvor vi ikke trenger å bruke usann. En alternativ formel er =vlookup(d13;a:b;2;1) Denne vil også fungere, men da er det en forutsetning at tabellen er sortert i stigende rekkefølge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå