JonasPB Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Hei Har kikket litt på Gigapans panoramaroboter og lurer på om noen har noe førstehåndserfaring med dette utstyret (og programvaren), eller om det finnes bedre (og rimeligere) varianter av dette. Jeg har ett EOS 600D og 70-200 L F4 og håper dette vil la seg bruke på denne (epic 100) og at jeg ikke må opp på den argeste utgaven (som forsåvidt heller ikke er interessant. ) På forhånd takk Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Vel, jeg syntes slikt utstyr gjerne er litt for luksuriøst i noen tilfeller. Veldig ofte kan du gjøre dette for hånd på en tripod bare ved å se etter hvordan kantene ser ut. Deretter laster du bare bildene inn i photoshop og stitcher dem sammen med autostitch funksjon. Sinnsvakt enkelt og jeg har selv laget et 500 megapiksel bilde med 300mm brennvidde (tilsvarende 600 fullformat). Bildet ble strøkent og det finnes ikke noen feil ved det. Så å bruke 3500kr på noe du lett kan gjøre selv trenger du egentlig ikke. Med mindre du skal lage et ALTFOR stort bilde som du ikke klarer å koordinere selv. Men da skal det virkelig være stort Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 25. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2012 Hei, takk for svar Ja er egentlig enig med deg der, det er mye penger å bruke på noe som i realiteten kan gjøres selv. Har prøvd autostitch-funksjonen som er i PS Elements, men jeg får alltid en feilmelding på for lite RAm under prosessen, selv om en skulle tro at 8gb var nok når det ikke er så mange bilder. Testet ut MS Photosynth, og dette fungerte egentlig bedre sånn sett, dog med ganske mye færre valgmuligheter. Hadde egentlig glemt denne tråden, så jeg tror jeg kan konkludere med at det ikke er aktuelt pr dags dato, annet enn at det hadde vært artig å høre fra noen som hadde brukt og kunne si litt mer om hvilke fordeler/ulemper en sånn robot fører med seg. Takk igjen for svar:) Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 26. juni 2012 Del Skrevet 26. juni 2012 Bare hyggelig, fint at det løste seg for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå