Gå til innhold

DSL Stabilitetssjekk - programvare?

Anbefalte innlegg

Hei.

Svigers har et problem med nettet, jeg er ikke sikker på om det er linja/DSLAM eller om det er routeren. Hastigheten på nettet faller ned til et minimum i perioder. ned mot 0,1 mbit.

ISP er NextGenTel med rundt 5 Mbit.

Router er en Jensen AirLink 89300 - de kjører kun trådløst nett. Denne er oppdatert til siste firmware.

Jeg ønsker å koble opp en pc mot modemet der som kontinuerlig kjører hastighetstester, pingtester etc og loggfører resultatene. Er det noen som vet om programvare for dette?

På forhånd takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Normalt så kjører man tester fra ulike nettsider. Forsvinner problemet når du er direkte tilkoblet modemet, så er det jo routeren som er problemet.

Lenke til kommentar

Normalt så kjører man tester fra ulike nettsider. Forsvinner problemet når du er direkte tilkoblet modemet, så er det jo routeren som er problemet.

problemet er at problemet kommer og går. De ønsker ikke å sitte med nettverkskabler i hele huset, samtidig som jeg ikke har mulighet til å teste nettet der direkte på modemet over lengre tid.

Takk for Tips Charlie. Skal se om ikke det kan være løsningen.

Lenke til kommentar

Om det er mange trådløse nett i området så kan dette også forstyrre, plassering av router er også relevant. Alt av trådløse enheter kan forstyrre signalet. Så trådløst er ofte litt ustabilt avhengig av forholdene.

Hvis man ønsker et 100% stabilt trådløst nett så må man ha god dekning (minst over 70% styrke), ikke ligge på en kanal som mange trådløse nett i området benytter, ikke koble til alt for mange enheter på en gang og ikke minst ha en god router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...