andas Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) LØSNING: Problemet er spesifikt for ASUS P8Z68-V PRO: Disable Mervell-kontroller og kjør vanlig upgrader fra Crucial og problemet er løst Spørsmål Jeg trenger hjelp til å oppgradere firmware på en crucial m4 SSD. Systemet er basert på et ASUS P8Z68-V PRO med en i5 2500K prosessor. Har prøvd både Windows oppdatering og bootable fra USB, men oppdateringsprogrammet finner ikke disken. Den står bare fast på "finding disks". Har prøvd å bytte mellom ide og ahci, men den stopper fortsatt på "finding disks" BAKGRUNN FOR TRÅDEN Hei, Jeg har en Crucial M4 SSD 128GB som av og til bare forsvinner fra systemet. Dette er jo selvsagt irriterende når jeg har det som primærdisk. Systemet er basert på et ASUS P8Z68-V PRO med en i5 2500K prosessor. SSDen er primærdisk og har OS pluss noen ofte brukte programmer. Av feilsøking jeg har gjort er blant annet å bytte kabel til hovedkort, bytte kontroller, oppdatere firmware og byttet strømkabel etc. Fortsatt så hopper rett og slett hele disken ut av og til. Har også klonet disken og benyttet en HDD som primærdisk og det samme skjer da med SSDen selv om den ikke blir brukt. Dette er for meg et ukjent problem og jeg aner ikke om det er SSDen eller hovedkortet eller forsåvidt software som er problemet her. (finner ingen virus når jeg scanner) Håper noen kan hjelpe Endret 11. juni 2012 av andas Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Har du prøvd reinstallasjon av operativsystemet? Bruker du windows 8 Release preview eller windows 7? Lenke til kommentar
andas Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Har du prøvd reinstallasjon av operativsystemet? Bruker du windows 8 Release preview eller windows 7? Win 7 Håper å unngå reinstallering av windows. Kan man ta en slik enkel reinstallering uten å formatere og miste innhold? Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Har du oppdatert SSD'en til nyeste firmware ? Vet ikke om det har noe med det å gjøre , men har du Prøvd LPM fiksen ? Lenke til kommentar
andas Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Disken forsvinner av og til og kommer tilbake igjen ved å slå av og på pcen mens jeg restarter uten å ha loadet win7, så jeg tviler på at det er os relatert Har visst ikke fått til å oppdatere firmware ser jeg nå. Har fortsatt versjon 2. Har prøvd både Windows oppdatering og bootable fra USB, men oppdateribgsprogrammet finner ikke disken. Den står bare fast på "finding disks". Har prøvd å bytte mellom ide og ahci, men den stopper fortsatt på "finding disks" Hva er Lpm-fiksen? Endret 11. juni 2012 av andas Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Tror det har kommet flere firmware oppdateringer til SSD'en Først 0009 og deretter 0309 LPM fiks er noe man gjør i registeret. Det går nok mere på å forhindre at SSD'en fryser. Les mere om det her Jeg kan evt. linke til et programm som gjør det for deg. Jeg tviler også på at problemet ditt er OS relatert. Endret 11. juni 2012 av johome Lenke til kommentar
andas Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Har vi nok løsningen (se oppdatert emnetittel og spørsmål i OP): Release Date: 01/13/2012 Change Log: Changes made in version 0002 (m4 can be updated to revision 0309 directly from either revision 0001, 0002, or 0009) Correct a condition where an incorrect response to a SMART counter will cause the m4 drive to become unresponsive after 5184 hours of Power-on time. The drive will recover after a power cycle, however, this failure will repeat once per hour after reaching this point. The condition will allow the end user to successfully update firmware, and poses no risk to user or system data stored on the drive. This firmware update is STRONGLY RECOMMENDED for drives in the field. Although the failure mode due to the SMART Power On Hours counter poses no risk to saved user data, the failure mode can become repetitive, and pose a nuisance to the end user. If the end user has not yet observed this failure mode, this update is required to prevent it from happening. If you are using a SAS Expander please do not download this Firmware. As soon as we have a Firmware Update that will work in these applications we will release it. PROBLEMET ER AT JEG KLARER IKKE INSTALLERE FIRMWARE.... hadde det bare vært så enkelt Endret 11. juni 2012 av andas Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Sålenge du kjører i AHCI modus skal det være enkelt å flashe M4'en fra windows, at disken ikke dukker opp hverken i windows eller med boot utility'n til Crucial tyder egentlig på at det er feil på disken. Har flere M4'er og har aldri hatt problem med flashing i windows med Intel chipset, på andre bruker jeg bootdisken til Crucial. Du er sikker den er koblet til Intel sata kontroller og ikke Marvell eller noe sånt? Endret 11. juni 2012 av PerUlv2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Jeg tror fremgangsmåten er slik : Last ned ISO filen Brenn den på en CD Sett BIOS i IDE modus Sett inn CD'en , og boot opp ifra den Oppdater firmware Når firmware er oppdatert, settet BIOS tilbake til AHCI modus Lenke til kommentar
andas Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Da var problemet løst. Dersom du har mitt hovedkort må man først disable Mervell-kontrolleren før upgraderen finner disken. Derfra er det easy-peasy. Følg johomes manuel ellers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå